یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تونی بلر دوشنبه 5 فوریه (16 بهمن) گزارش جدید وضعیت سیاست خارجی انگلیس را ارایه می‌کند

گزارش جدید وضعیت سیاست خارجی انگلیس که قرار است تونی بلر آن را ارایه کند، هشداری است نسبت به تهدیدات متعددی که انگلیس در سال‌های آینده با آنها مواجه خواهد شد.

پایگاه خبری استاندارد در گزارشی از لندن و وین آورده است، آنگونه که روزنامه انگلیسی "گاردین" امروز در نسخه اینترنتی خود درج کرده است، این تهدیدات شامل تروریسم، بیماری‌های همه‌گیر، کمبود انرژی و پیامدهای تغییرات آب و هوایی است.
در این گزارش ادعا شده است، تهدیدات امنیت ملی تروریست‌های خارجی و همچنین داخلی، از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 افزایش یافته است. دارندگان بالقوه سلاح‌های کشتار جمعی در عرصه بین‌المللی یک "چالش جدی" هستند. این مشکل زمانی حادتر می‌شود که کشورهای بیشتری به عنوان تلاش برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، به فن‌آوری هسته‌ای دست یابند.

نگرانی از انرژی
دولت انگلیس همچنین خود را نگران تضمین تامین انرژی نشان می‌دهد. انگلیس در آینده به یک وارد کننده صرف نفت و گاز تبدیل خواهد شد. روسیه و ایران 40 درصد از ذخایر گاز را در جهان در اختیار دارند. در سال 2020 نیمی از تولید نفت جهان در مناطقی صورت خواهد گرفت که به صورت بالقوه بی‌ثبات هستند.
این گزارش ادامه می‌دهد، تاثیرات تغییرات آب و هوایی احتمالا پیامدهای سیاسی خواهد داشت و حرکت‌های انقلابی در کشورهایی مانند چین، هند، روسیه، عراق، ایران و افغانستان را باعث خواهد شد.
دفتر نخست وزیری انگلیس در این سند همچنین پا را فراتر گذاشته و اشاره‌ای به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی اپیدمی ایدز، به ویژه در آفریقا دارد. در حال حاضر در آنجا کارآیی ساختارهای دولتی به دلیل شمار بالای قربانیان مورد تردید واقع شده است. علاوه بر این ریسک بالایی در زمینه ابتلا به آنفولانزای پرندگان وجود دارد که بار بیشتر آن بر دوش کشورهای فقیر خواهد افتاد.
این گزارش با عنوان "بریتانیا در جهان" می‌گوید تغییرات در ساختارهای قدرت جهانی قابل پیش بینی است. چین، هند، برزیل و روسیه به همراه آلمان و ژاپن وزن و تاثیر بیشتری خواهند داشت.
این سند بر اساس مباحثاتی تنظیم شده است که بلر، گوردون براون، وزیر دارایی، مارگارت بکت، وزیر امور خارجه و دس براون، وزیر دفاع انگلیس در آن شرکت داشته‌اند.

کد خبر 14907

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز