گروه اقتصادی: قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد تهران روز گذشته بازهم از هزار و 200‌تومان فراتر رفت و در روزی که بانک مرکزی دلار آمریکا را 1067‌تومان تعیین کرده بود، صراف‌ها روی تابلوهایشان نوشتند: هر دلار آمریکا 1272تومان.

بانک مرکزی در ادامه سیاست دستوری‌‌اش برای مهار التهاب در بازار ارز بخشنامه شماره10 را برای کم‌کردن شکاف قیمت ارزهای معتبر در بازار صادرکرد، چه اینکه 9 بخشنامه قبلی صادرشده در سال90 نتوانسته است خواسته سیاستگذاران پولی و تصمیم سازان ارزی در بانک مرکزی را تأمین کند. به گزارش همشهری، 9‌خرداد 90 بانک مرکزی از فروش ارز مسافری از طریق صرافی بانک‌ها، به شعب بانک‌های تجاری و صرافی‌های مجاز، خبر داد و 10‌روز بعد هم بانک‌ها را ملزم کرد ارز مورد نیاز متقاضیان اعم از حواله و یا اسکناس را بدون هیچگونه وقفه‌ای تأمین کنند.

بازار اما ملتهب بود و افزایش 13درصدی نرخ دلار بانکی با روش شوک درمانی از سوی بانک مرکزی به شکست انجامید تا اینکه 29خرداد90 کمیته ویژه‌ای در بانک مرکزی، برنامه کنترل مؤثر بر بازار ارز را در دستور کار خود قرار داد و اعلام شد: با بانک‌ها و صرافی‌هایی که در تأمین ارز متقاضیان ارز مسافرتی قصور ‌ورزیدند و با اینکه سقف نرخ‌های فروش ارز را رعایت نکردند، برخورد می‌شود. نخستین روز تابستان90 بانک مرکزی باز هم بخشنامه داد تا بانک‌ها نرم افزار ثبت آمار فروش ارز را راه‌اندازی کنند.

5‌تیرماه بازهم نشست کمیته نظارت بر بازار ارز اعلام کرد: بازرسین بانک مرکزی به‌صورت 24‌ساعته در فرودگاه امام‌ مستقر شده و بر عملکرد بانک‌ها و صرافی‌های فعال در این فرودگاه نظارت می‌کنند. بازهم خبر از تذکر به بانک‌ها و تعطیلی صرافی‌های متخلف بود اما نامی از آنها اعلام نشد.14تیرماه صرافی‌ها ملزم شدند تا سامانه نظارت ارز را راه بیندازند تا آمار و تراکنش‌های روزانه صرافی‌ها رصد شود. 7‌روز بعد هم معاون ارزی بانک مرکزی تغییر کرد و بازهم شکاف قیمت ارز ادامه یافت. 16‌مرداد 90 بانک مرکزی بخشنامه دیگری داد و اعلام کرد: واردات کالا با کسب مجوزهای قانونی تا مبلغ 500‌هزار دلار از طریق حواله، مستقیماً در وجه ذینفع بلامانع است.

به گزارش خبرنگار ما سوم شهریور بانک مرکزی سیاست خود را تغییر داد و اعلام کرد: فروش ارز مسافرتی همچون گذشته در کلیه شعب ارزی بانک‌های ملی، ملت و صادرات در سراسر کشور امکان‌پذیر است. 5‌مهرماه باز بخشنامه‌ای دیگر مبنی بر اینکه کماکان امکان خرید ارز مسافرتی در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی فراهم است و این اقدام به‌منظور بهبود و تسهیل روند فروش و پرداخت ارز به متقاضیان و کاهش فشار بر شعب ارزی بانک‌ها صورت گرفته است و از این پس، مسافران می‌توانند در مراکز یادشده، با اطمینان کامل و در تمام ساعات شبانه روز نسبت به خرید ارز مورد نیاز خود اقدام کنند.2 روز بعد و تغییر جهت دیگر مبنی بر اینکه علاوه بر شعب ارزی بانک‌های ملی، ملت، صادرات در سراسر ایران و صرافی‌ها و بانک‌های مستقر در مبادی خروجی کشور (فرودگاه‌های بین‌المللی و...) شعب مرکزی سایر بانک‌ها نیز مجاز به فروش ارز مسافرتی هستند.

12مهر و بازهم چرخشی دیگر و این بار اعلام شد: فروش ارز مسافرتی در هر سفر و برای هر یک از مسافران هوایی به مقصد تمامی کشورها (به استثنای عراق و سوریه) مبلغ ‌2هزار دلار و برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی مبلغ 500‌دلار یا معادل آن به سایر ارزها خواهد بود.اما روز گذشته بانک مرکزی بخشنامه‌ای جدید صادر کرد تا بلکه بتواند اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و بانک را حل کند. آیا بخشنامه جدید می‌تواند راهگشا باشد یا تنها تسکین‌دهنده التهاب در بازار خواهد بود؟

بخشنامه تازه بانک مرکزی برای سامان دادن به بازار ارز

روزگذشته بانک مرکزی ایران در بخشنامه جدیدی اعلام کرد: به اطلاع کلیه متقاضیان خرید ارز اعم از واردکنندگان کالا و خدمات و سایر مشتریان بانک‌ها که به موجب مقررات جاری ارزی کشور نیاز به خرید ارز از سیستم بانکی دارند می‌رساند، جهت خرید ارز با مراجعه به شعب ارزی کلیه بانک‌ها می‌توانند نیازهای ارزی خود را در چارچوب مقررات سرزمین اصلی و یا مناطق آزاد تجاری- صنعتی کشور تأمین کنند. همچنین درصورت عدم‌اجابت نیاز ارزی متقاضیان، ادارات بین‌الملل کلیه بانک‌ها و همچنین اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی این بانک آمادگی بررسی مکاتبات دریافتی را دارند.

کد خبر 148854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز