همشهری آنلاین: همزمان با تلاش حاکمان جدید لیبی برای پیروزی بر آخرین باقیمانده‌های جنگجویان وفادار به معمر قذافی، وزیر امور خارجه آمریکا با ورود به شهر طرابلس با مقام‌های لیبی به مذاکره پرداخت.

دیدار وزیرخارجه آمریکا با سران شورای انتقالی لیبی

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به منظور تقویت روابط با حاکمان جدید لیبی و گذار این کشور به سوی دموکراسی به کشور لیبی رفت.

وی از سال 2008 تاکنون نخستین مقام رسمی کابینه دولت آمریکا است که به لیبی سفر می‌کند در آن سال واشنگتن به دنبال ایجاد روابط جدید با معمر قذافی، دیکتاتور سرنگون شده لیبی بود.

هیلاری کلینتون در میان تدابیر شدید امنیتی با مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی و محمود جبریل، نخست وزیر موقت و علی ترهونی، وزیر دارایی و نفت این کشور دیدار می‌کند.

سفر وی به کشور لیبی به دنبال سفر نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه ، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و همچنین وزرای امور خارجه کانادا، ایتالیا و انگلیس به این کشور صورت می‌گیرد.

یک مقام بلند پایه وزارت امور خارجه آمریکا که در جریان سفر کلینتون به طرابلس از مالت همراه وی است، اظهار داشت که آمریکا به دنبال برقراری روابط غیر نظامی جدید با مردم لیبی همزمان با کاهش حملات هوایی ناتو در این کشور است.

وی به خبرنگاران گفت: ما تنها نمی‌خواهیم با مقامات لیبی درباره طرح های گذارشان به سوی دموکراسی و اینکه چطور تعهدات خود به عدالت، شفافیت و حاکمیت قانون را جامه عمل می‌پوشانند صحبت کنیم اما علاوه بر آن ما می‌خواهیم به مردم لیبی پیام دهیم که به دنبال یک رابطه عادی برپایه روابط غیرنظامی با آنها هستیم.

وی تاکید کرد که آمریکا در کوتاه مدت می‌خواهد به تامین قطعات و مواد مورد نیاز تجهیزات پزشکی به منظور مراقبت از هزاران تن از زخمیان جنگ بپردازد و در عین حال موارد پزشکی دشوار را به بیمارستان‌های تخصصی آمریکا منتقل کند.

به گفته وی آمریکا همچنین می‌خواهد برنامه‌های آموزشی را برای لیبیایی‌ها به منظور تحصیل در آمریکا گسترش دهد و برنامه‌های گسترش زبان انگلیسی در لیبی و آموزش شغل به زخمی‌های جنگ را به پیش ببرد.

وی خاطرنشان ساخت که واشنگتن می‌خواهد اعتباراتی را به لیبیایی‌ها اختصاص دهد تا مکان‌های باستانی در شرق لیبی شامل شهر باستانی سایرن را مورد توسعه قرار دهند و این اقدام احتمالا موجب تقویت درآمد لیبی از صنعت گردشگری خواهد شد.

این مقام آمریکایی افزود که آمریکا به طور عمده می‌خواهد در مورد چگونگی الحاق لیبی به طور کامل به اقتصاد جهانی قرن بیستم به شیوه‌های شفاف که در آنها ثروت نفت لیبی به خاطر نفع همه شهروندان این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت‌وگو کند.

آمریکا اظهار داشت: تاکنون 135 میلیون دلار شامل کمک‌های انسان دوستانه و همین طور تامین چکمه و یونیفورم اختصاص داده است.

مقامات آمریکایی اظهارداشتند که این کشور به دنبال افزایش هزینه 30 میلیون دلاری خود به 40 میلیون دلار به منظور کمک به لیبی برای کشف و از بین بردن سلاح‌های راکت انداز دوش پرتاب است.

وزیر امور خارجه آمریکا از اینکه این سلاح‌ها تهدیدی برای ناوگان هوایی غیرنظامی به حساب می‌آید و می‌تواند به علت خلاء قدرتی که پس از سقوط معمر قذافی در لیبی به وجود آمده در دستان شبه نظامیان بیفتد، ابراز نگرانی کرده است.

مقام ارشد آمریکایی اظهار امیدواری کرد که رهبران شورای ملی انتقالی لیبی به تلاش‌های خود برای ایجاد یک نظام امنیتی متمرکز در این کشور از طریق جذب همه گروه‌های شبه نظامی مخالف با قذافی ادامه دهد.

وی اظهار داشت: هیچ کدام از ما نمی‌دانیم قذافی کجاست اما مریدان، وفاداران و پسران وی در اینجا و آنجا حلقه‌هایی اطراف خود دارند.

کد خبر 148826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز