کریم اعظمی: کریم باقری یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است که بعد از علی دایی رکورددار گلزنی در تیم ملی است. او در دوران بازیگری کار کردن با مربیان بزرگی را تجربه کرد و حالا با کنار گذاشتن فوتبال فقط گاهی اوقات بازی‌ها را می‌بیند و اخبار فوتبال را دنبال می‌کند.

باقری در مورد کی‌روش نظر مثبتی دارد و معتقد است که برای بررسی کارنامه او باید صبر کرد. او تأکید می‌کند که سرمربی تیم ملی احتیاج به زمان دارد و در این مدت کوتاه نمی‌توان در مورد عملکرد او نظر داد. وقتی بحث مقایسه این مربی با ولاسکو، سرمربی تیم ملی والیبال پیش می‌آید، باقری تأکید می‌کند که فوتبال با والیبال قابل قیاس نیست و نتیجه کار کی‌روش در پایان جام جهانی مشخص خواهد شد. گفت‌وگوی باقری با همشهری از نظرتان می‌گذرد.

  • بیش از 6 ماه از حضور همزمان کارلوس کی‌روش و ولاسکو در ایران می‌گذرد. خیلی‌ها معتقدند که ولاسکو خیلی زود افکار خود را به تیم ملی والیبال منتقل کرد و این تیم قهرمان آسیا شد اما کی‌روش هنوز تغییر خاصی در تیم ملی فوتبال به‌وجود نیاورده است. نظر شما چیست؟

به‌نظر من فوتبال با والیبال فرق دارد و نمی‌شود آنها را با هم مقایسه کرد. ولاسکو در شرایطی آمد که زمان زیادی تا شروع بازی‌های آسیایی باقی‌مانده بود. او کارش را انجام داد و نتیجه‌اش خیلی زود مشخص شد ولی کار کی‌روش با تیم ملی فوتبال تازه شروع شده است. وقتی ولاسکو آمد همه می‌دانستند که تا چند ماه دیگر ایران باید در جام ملت‌های آسیا به میدان برود.

  • یعنی در مورد کی‌روش چقدر باید صبر کرد؟

طبیعتا کارنامه کی‌روش باید بعد از پایان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی مورد بررسی قرار بگیرد و این در حالتی است که ایران از صعود باز‌بماند. اگر ان‌شاءالله صعود کردیم بعد از جام‌جهانی می‌توان به‌طور کامل در این خصوص حرف زد. در مورد ولاسکو هم باید بگویم که او تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته و شخصیت بسیار خوبی دارد. او چند سال در ایتالیا موفق بود و به‌نظر من از هر لحاظ یک آدم خوب، حرفه‌ای و کاربلد به‌نظر می‌رسد.

  • قبول ندارید که کی‌روش حداقل در همین چند ماه هم باید تغییراتی را به‌وجود می‌آورد؟

به‌نظر من او به زمان نیاز دارد. ما نباید فوتبال را با والیبال مقایسه کنیم. فوتبال صدها مشکل و حاشیه دارد و جمع‌وجور کردن آن سخت است. به‌نظر من کار کی‌روش خیلی سخت‌تر از ولاسکو است. مجموعه فوتبال را نمی‌توان با مجموعه والیبال مقایسه کرد.

  • برخی معتقدند کی‌روش در سبک بازی تیم ملی تغییری ایجاد نکرده است. نظر شما چیست؟

من همه بازی‌های تیم‌ملی در زمان کی‌روش را ندیده‌ام؛ در ضمن بهتر است در این مورد کارشناسان نظر بدهند. من کارشناس نیستم.

  • ولی ما می‌خواهیم نظر شما را بدانیم.

در حال حاضر تیم ملی بازیکنان خوبی دارد و معتقدم که نمایش تیم کی‌روش در یکی، دو بازی اخیر بهتر شده است. مطمئنا این تیم رفته رفته بهتر خواهد شد و شکل واقعی و مورد نظر سرمربی را به دست خواهد آورد.

  • برخی معتقدند کی‌روش باید برای جام جهانی حداقل 30 تا 40 درصد بازیکنانی که در این چند سال در تیم ملی بوده‌اند را تغییر دهد و نیروهای جدیدی را به تیم تزریق کند. نظر شما چیست؟

من معتقدم که در حال حاضر بهترین بازیکنان ایران در تیم ملی حضور دارند و بعد از هر فهرستی که توسط کی‌روش اعلام می‌شود، شاید تعداد آنهایی که شایسته هستند و دعوت نمی‌شوند به 3 نفر هم نرسد. به‌نظر من فوتبال ما آن‌قدر بازیکن خوب ندارد که یکباره کی‌روش ترکیب تیم ملی را عوض کند. این کار اصلا خوب نیست و زمان خاص خودش را می‌طلبد.

  • به‌نظر شما سرمربی تیم ملی در حال حاضر و در این مقطع زمانی دنبال چه هدفی است؟

او در حال شناخت فوتبال ما و بازیکنان موردنظرش است. در این مدت دیدیم که او بازیکنان مختلفی را دعوت کرد و فقط به 20 نفر خاص بسنده نکرد. حتی چند بازیکن را رو کرد که قبلا کمتر به آنها بها داده می‌شد. ما جوان‌های خوبی داریم و امیدوارم آنها هم از این فرصتی که کی‌روش در اختیارشان می‌گذارد استفاده کنند.

  • به‌نظر شما کی‌روش با مربیانی مثل تومیسلاو ایویچ، میروسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ که در تیم ملی کار کردند چه تفاوت‌هایی دارد؟

روش کار هرکدام مربیانی که نام بردید با دیگری تفاوت داشت ولی به‌نظر من برانکو از همه این مربیان قوی‌تر بود. او خیلی راحت تیم ملی را به جام جهانی برد و البته باید بگویم که فدراسیون فوتبال هم در آن زمان نقش مهمی در موفقیت‌های تیم ملی داشت.

  • بعضی‌ها معتقدند تومیسلاو ایویچ با اینکه زمان کوتاهی در تیم ملی ایران بود اما تأثیر بسیار مثبتی در تیم ملی گذاشت. نظر شما چیست؟

زمانی که ایویچ آمد من بیشتر در آلمان بودم و متأسفانه نتوانستم با او کار کنم. آخرین باری که ایویچ را دیدم قبل از بازی با رم بود که من به همراه خداداد عزیزی به ایتالیا رسیدیم ولی ایویچ بعد از بازی با رم برکنار شد. البته بازیکنان تیم ملی از او خیلی تعریف می‌کردند و کارش را قبول داشتند.

  • بعضی‌ها در مورد چگونگی انجام بازی‌های دوستانه و مسائل دیگر از کی‌روش انتقاد می‌کنند. نظر شما چیست؟

همه جا انتقاد وجود دارد ولی باید دید که برنامه‌ریزی و امکانات فوتبال ما در چه سطحی است. ما نباید بدون در نظر گرفتن وضعیت فوتبال‌مان از کی‌روش توقع داشته باشیم؛ به‌عنوان مثال وقتی در اروپا از یک مربی انتقاد می‌شود، این انتقادها منطقی است چون آنها همه جوره به سرمربی سرویس و امکانات می‌دهند و توقع نتیجه‌گیری هم دارند.

  • آیا او می‌تواند ایران را به جام جهانی ببرد؟

تنها کی‌روش نیست که باید ما را به جام جهانی ببرد؛ مکمل‌های دیگری هم وجود دارند که باید در این راه به کار گرفته شوند. آن‌طور که من شنیده‌ام فدراسیون خواسته‌های کی‌روش را در مورد بازی‌های دوستانه و مسائل دیگر برآورده نکرده است و این می‌تواند مشکل‌ساز بشود. فوتبال ما در حال حاضر از کی‌روش عقب‌تر است ولی جبران این عقب‌ماندگی در تیم ملی مؤثر نیست. ما این عقب‌ماندگی را باید در باشگاه‌ها و فوتبال پایه جبران کنیم. فوتبال ایران از لحاظ ساختاری دچار مشکل است.

  • پس با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات فوتبال ایران حل شود؟

در این مورد خیلی‌ها حرف زده‌اند و همه می‌دانند که شرایط فوتبال ما چطور است. ما در این وضعیت فقط باید منتظر اتفاقات باشیم تا شاید به موفقیت‌هایی برسیم. حالا هم که کی‌روش آمده است بیشتر باید منتظر بمانیم تا بتواند تیم ملی را به جام جهانی ببرد.

کد خبر 148781

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز