سید مناف هاشمی: در حال حاضر طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و مناطق آن به تصویب مراجع ذی‌ربط کشور رسیده و نظام بودجه‌ریزی سالانه شهر تهران با رویکرد بودجه‌ریزی عملیاتی نیز در حال تجدید ساختار است.

در سال1388 برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید که این برنامه با رویکردی کلان‌نگر، راهبردهای میان‌مدت توسعه شهری تهران را در بر می‌گیرد. با توجه به این موضوع که اتصال منطقی برنامه‌های شهری در مقیاس‌های مختلف ضامن موفقیت برنامه‌های توسعه شهری است، ضرورت تدوین برنامه‌های عملیاتی در مقیاس زمانی میان‌مدت بیش از پیش احساس شد.
به‌نظر می‌رسد تهیه برنامه عملیاتی برای سال1390، به مجموعه مدیریتی شهرداری تهران کمک خواهد کرد که میزان همخوانی پروژه‌های تعریف شده برای این سال را با سیاست‌های منتج از اسناد فرادستی بررسی کند و برای جبران کمبودها در سال‌های91 و 92 تدبیر لازم را بیندیشد.

از جمله ویژگی‌های این برنامه عملیاتی می‌توان به امکان اتصال این برنامه به بودجه سنواتی شهرداری تهران (به‌خصوص بودجه عملیاتی)، تبیین طرح‌های فرادست از جمله طرح جامع و تفصیلی و طرح‌های بخشی به زبان قابل فهم بودجه و بازارهای مالی، پوشش تمامی فعالیت‌های شهرداری اعم از عمرانی، سرمایه‌ای و هزینه‌ای، هماهنگ‌کردن همه فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت‌های شهرداری، مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه در رسیدن به اهداف تعیین شده، تشخیص اولویت‌های اصلی شهر و شهرداری و انعکاس آن در تقسیم منابع، ارائه برآورد نسبتا دقیق جهت اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و منابع تأمین مالی طرح‌ها و تهیه‌شدن آنها در فرایند مشارکتی، استفاده حداکثری از مجموعه اسناد تهیه شده پیشین و پرهیز از دوباره‌کاری اشاره داشت.

همچنین برنامه عملیاتی، انتظام‌بخشی به فعالیت‌های شهرداری طی سال‌های باقیمانده برنامه پنج‌ساله مصوب شورا را برعهده خواهد داشت.قابل ذکر است که مطابق مصوبات شورای شهر در بودجه سال1389 و سیاست‌های بودجه سال1390، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری موظف به تهیه برنامه میان‌مدت عملیاتی شهرداری تهران شده است. نظام‌نامه تدوین برنامه عملیاتی از دی‌ماه 1389، در دستور کار این معاونت قرار گرفت که با توجه به دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور در سال1379، تجارب جهانی مرتبط تهیه و ارائه شد. هم‌اکنون فرایند تدوین برنامه عملیاتی با سرعت مطلوبی در حال انجام است.

از جمله اقدامات انجام گرفته جهت تسریع فرایند تدوین برنامه عملیاتی شهرداری تهران، طراحی نرم‌افزار تدوین برنامه عملیاتی در راستای تکمیل فرم‌ها و ارائه خروجی برنامه عملیاتی بوده است. نرم‌افزار این امکان را فراهم کرده تا از ورود داده‌های تکراری اجتناب شده و زمان تکمیل فرم‌ها و به‌تبع آن زمان تدوین برنامه عملیاتی کاهش یابد. در نهایت نیز خروجی‌های برنامه توسط نرم افزار ارائه می‌‌شود.
همچنین تدوین دستنامه برنامه عملیاتی نیز به‌عنوان کتابچه راهنما از جمله اقدامات انجام‌شده در این راستاست. امید می‌رود با همکاری تمامی معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری، برنامه عملیاتی تمامی واحدهای شهرداری تهران در زمانبندی مقرر و با کیفیت مطلوب تهیه شود و نقشه راه شهرداری تهران جهت توسعه و آبادانی در افق 1392 را ترسیم کند.

*معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران

کد خبر 148748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز