دیروز لایحه ساماندهی صنایع و صنوف و مشاغل شهر تهران در صحن علنی شورای شهر بررسی شد.

شورای شهر

در این‌باره رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر گفت: ما هیچ‌وقت یک طرح جامع برای ساماندهی فعالیت‌های صنایع نداشتیم. به گفته ابتکار، هم‌اکنون لایحه‌ای از سوی شهرداری تهران ارائه شده است که در آن به‌خوبی تمام ابعاد موضوع و برنامه‌های اجرایی اولیه برای طبقه‌بندی صنایع به سبز، قرمز و زرد تعریف شده است. بر این اساس احداث واحد صنعتی جدید با شاخص‌ها و تعاریف صنعت کماکان در 120کیلومتری شهر تهران با هدف حفظ سلامت و محیط‌زیست با اولویت بالا در این مصوبه دیده شده است. اما رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران پیشنهادهایی را مطرح کرد که قرار شد برای بررسی این پیشنهادها کار تصویب این لایحه به دو هفته آینده موکول شود. به گفته طلایی، در این‌باره باید نظرات اصناف نیز درنظر گرفته شود و ما نمی‌توانیم یکطرفه برای آنها تصمیم‌گیری کنیم.
وی افزود: تجربه نشان داده است تا زمانی که در تصمیم‌گیری‌ها ذی‌نفعان را درگیر نکنیم، ساماندهی مشاغل اجرایی نمی‌شود.

الزام ارائه مصوبات کمیسیون ماده5

دیروز کار بررسی الزام شهرداری تهران به ارائه تمامی مصوبات کمیسیون ماده 5 به شورای اسلامی شهر تهران به اتمام نرسید و قرارشد در جلسه‌ای مشترک میان کمیسیون عمران با معاونت شهرسازی شهرداری تهران پیرامون برخی مغایرت‌های قانونی به بحث و بررسی گذاشته شود. یکی از انتقادات وارده مربوط به پروین احمدی‌نژاد بود. وی خواستار تسریع تصویب طرح تفصیلی شهر تهران در کمیسیون ماده 5 و ابلاغ هرچه سریع‌تر آن به مناطق شهرداری شد و گفت:

هم‌اکنون شاهد برخی ساخت‌وسازها در شهر تهران هستیم که مخالف طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران است. به گفته احمدی‌نژاد، نگرانی از آن روست که چرا در کمیسیون ماده 5 که متشکل از نمایندگان همه دستگاه‌هاست، تصویب این طرح به درازا کشیده شده و بعضا اجازه تغییر کاربری فضای سبز به مسکونی یا تجاری داده می‌شود. علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورای شهر ضمن اشاره به اینکه در کمیسیون ماده 5 حدود 7 معاون وزیر عضویت دارند، خواستار آن شد تا در یک مقایسه میزان پایبندی به قانون در طول دودهه گذشته بررسی شود.

وی گفت: باید قدم به قدم و حساب‌شده حرکت کنیم و بدانیم که به‌دنبال چه هستیم تا بعد از تصمیم‌گیری دچار مشکل نشویم. حمزه‌شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز نقش شورای شهر را به‌مثابه فیلتر دانست و گفت: در طرح تفصیلی با مقیاس یک دوهزارم برای هر پلاک تصمیم‌گیری می‌شود بنابراین من معتقدم هر اتفاقی که برای شهر تهران در کمیسیون ماده 5 می‌افتد، باید بیاید در شورای شهر مجددا بررسی شود؛ نه اینکه ما یک تصمیمی بگیریم و بعد برود بدون اطلاع شورای شهر تغییراتی رویش اعمال شود و عدم‌هماهنگی به‌وجود آید.

وی خواستار تشکیل کمیته‌ای در شورای شهر شد که کارش تطبیق قوانین باشد.شکیب تاکید کرد: طبیعتا شورا پس از مدت زمان معینی می‌تواند اعتراضات خود را نسبت به کمیسیون ماده 5 اعلام کند و در غیر این صورت مصوبه کمیسیون ماده 5 برای شهرداری لازم‌الاجرا خواهد بود. حسن بیادی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن اشاره به اینکه هنوز قانع نشده است که چرا طرح‌های جامع و تفصیلی ابلاغ نمی‌شود، گفت: این بی‌احترامی است زیرا قرار بود این طرح، فروردین ماه ابلاغ شود.در پاسخ، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: طرح جامع در مقیاس یک‌ده‌هزارم و طرح تفصیلی در مقیاس یک دوهزارم تدوین شده است، بنابراین در این دو طرح اختلافات تطبیقی به‌وجود آمد که به بازدیدهای میدانی انجامید.

چمران افزود: در این بازدید‌ها به مسائلی برخورد شد که مجبور شدند زیرمجموعه‌های کمیسیون ماده 5 ظرف یک ماه به‌صورت فشرده از صبح تا شب دوباره بررسی‌های لازم را انجام دهند.
هیربد معصومی، معاون شهرسازی شهردار تهران نیز تاکید کرد: تا زمانی که طرح تفصیلی جدید ابلاغ نشود، طرح تفصیلی قدیمی ملاک عمل است. به گفته معصومی، اینکه چرا طرح تفصیلی جدید ابلاغ نمی‌شود، هیچ کار محرمانه یا طبقه‌بندی شده‌ای نیست و تنها منتظر اعضای کمیسیون ماده 5 - که متشکل از معاونین وزارتخانه‌های مختلفند - است که تصویب کنند و به محض تصویب نیز ما آن را به مناطق ابلاغ خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: یکی از شهرداری‌هایی که رکورد تهیه طرح تفصیلی از نظر سرعت و کیفیت را شکسته، تهران است. در این‌باره خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: در اینکه تهیه و تدوین طرح جامع و تفصیلی یک رکورد و کار بزرگ و عظیم است شکی نیست اما اگر رکوردی زده شده حاصل همکاری تنگاتنگ شورای شهر تهران با شهرداری است که از همه ظرفیت‌های خود در این‌باره استفاده کرده است.

ارائه گزارش از عملکرد اورژانس تهران

دیروز رضا دهقان‌پور، مدیر مرکز اورژانس تهران با حضور در جلسه علنی شورای شهر به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و بررسی مشکلات آن مرکز در اجرای مصوبه آیین‌نامه چگونگی مشارکت شهرداری تهران در ساماندهی خدمات فوریت‌های پزشکی در شهر تهران پرداخت.وی با اعلام اینکه روزانه 1200 ماموریت از سوی مرکز اورژانس در شهر تهران انجام می‌شود، اظهار داشت: مشکلاتی نظیر ترافیک، گستردگی محدوده تهران، نوع بافت شهری، نشانی‌های غیردقیق و نبود جای پارک مناسب از جمله بخشی از مشکلات مبتلابه ماست.

وی همچنین از رضایت 88درصدی مردم از خدمات اورژانس تهران سخن گفت و افزود: براساس شاخص‌های برنامه توسعه، تعداد کل پایگاه‌های ما باید به 165 مورد می‌رسید که 29پایگاه از برنامه عقب هستیم، ضمن اینکه در حوزه نیروی انسانی متخصص نیز 1300 نفر کم داریم. وی همچنین از شهرداری تهران بابت واگذاری بخشی از سوله‌های بحران به اورژانس تهران تشکر کرد و اظهار داشت: کاهش 10درصدی مرگ‌ومیر ناشی از فوریت‌های پزشکی ازجمله اهداف ماست که نیازمند توسعه پایگاه‌ها و نیروی انسانی متخصص و تجهیزات است. بنا بر این گزارش رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران دیروز در پایان گزارش مدیر مرکز اورژانس تهران طی سخنانی اظهار داشت:

مصوبه شورای شهر در سال 83 که در راستای اجرای ماده 192 قانون برنامه سوم توسعه بود، به همکاری و تعامل شهرداری تهران با مرکز اورژانس تاکید دارد که از جمله اختصاص فضایی به مرکز اورژانس در تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر تهران است؛ به‌طوری که هم‌اکنون در 11 ایستگاه جدید ساخته شده فضایی به اورژانس تهران اختصاص داده شده است. این درحالی است که به گفته خادم، متأسفانه مرکز اورژانس از نیروی انسانی و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات لازم برخوردار نیست تا هرزمان که ماموریت سازمان آتش‌نشانی در کار نجات و امداد به پایان رسید، نیروی پشتیبان اورژانس به‌منظور ارائه خدمات درمانی در اسرع وقت بتواند حاضر باشد و به نحو احسن خدمات‌رسانی کند. معصومه‌آباد، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی بر لزوم واگذاری مجموعه اورژانس به بخش خصوصی تاکید کرد و آن را در راستای برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه دانست. آباد از ناهماهنگی میان مرکز اورژانس با سازمان آتش‌نشانی سخن گفت و ادامه داد: اورژانس حداقل 15 دقیقه بعد از حادثه بالای سر حادثه‌دیدگان می‌رسد درحالی‌که سازمان آتش‌نشانی نصف این زمان در سر صحنه حادثه حاضر می‌شود و این موجب می‌شود کسی که مثلا از زیر آوار نجات پیدا می‌کند، نتواند همزمان خدمات درمانی دریافت کند.علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر نیز خواستار ارائه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی شد تا براساس آن با ارائه دستورالعمل یا قانونی، اورژانس تهران ملزم به همکاری با شهرداری تهران شود.

یک هفته تا ارائه گزارش نهایی

دیروز رسول خادم، رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر طی سخنانی اظهار داشت: کمیته‌ای مشترک از شورا و شهرداری (معاونت مالی اداری، حقوقی و شهرسازی) تشکیل شده و قرار است هفته آینده پیشنهاد نهایی در مورد وضعیت سازمان نوسازی ارائه شود، بنابراین اظهارات اخیر رئیس سازمان نوسازی ربطی به کمیته تحقیق و تفحص شورای شهر ندارد.
در ادامه حمزه‌شکیب، رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر نیز گفت: براساس تحقیق صورت گرفته یکسری تخلفات انجام شده و ضرر و زیان‌هایی اتفاق افتاده اما متأسفانه برداشت‌های معکوسی صورت گرفته که شورا در حال برطرف کردن و رفع این مشکلات است که از جمله این راهکارها اصلاح ساختار سازمان نوسازی و تبدیل آن به یک سازمان سیاستگذار است؛ ضمن اینکه شرکت‌هایی که از محل اموال شهرداری تاسیس شده نیز باید حداقل تا 2 سال به‌طور کامل ارتباط خود را با شهرداری قطع کنند تا روند کار در بافت فرسوده به سلامت پیش برود.

لزوم تعامل سازمان نوسازی با کمیته تحقیق و تفحص

مهدی چمران در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به مصاحبه روز دوشنبه رئیس سازمان نوسازی اشاره کرد و گفت: در آن جلسه مسائل به‌گونه دیگری مطرح شده و مواضع شورای شهر و شهرداری این نیست، این درحالی است‌که ما در شورای شهر، گزارش تحقیق و تفحص از این سازمان را کریمانه بررسی کردیم. اما انتظارات ما برعکس شد و در مصاحبه، چیزهایی گفته شده که با واقعیت فاصله دارد. در همین رابطه مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه آنچه در مصاحبه وی مطرح شده به معنای تعامل با کمیته تحقیق و تفحص بوده و هیچ مغایرتی با صحبت‌های سخنگوی شورا نداشته است، گفت: 192 میلیارد تومان سود پیش‌بینی‌شده اوراق مشارکت مصوب سال 86، هم‌اکنون و هر سه ماه یک بار در حال پرداخت است.

 

کد خبر 148232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز