گروه ادب و هنر- احمد افشار: ششمین جشنواره طنز مکتوب در رشته‌های شعر، نثر، داستان کوتاه، فیلمنامه و مقاله با موضوع آزاد 25مهرماه برگزار می‌شود. همچنین جشنواره طنز مکتوب امسال با موضوع ویژه تحریم هم اثر دریافت می‌کند.

جشنواره طنز مکتوب

ناصر فیض در نشست خبری این جشنواره که دیروز در حوزه هنری برگزار شد، گفت: جشنواره طنز مکتوب به‌عنوان جایگاه اصلی ارائه طنز در کشور شناخته شده و این را می‌توان در بازتابی که این جشنواره در رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون دارد شاهد بود؛ ضمن اینکه برگزیدگان این جشنواره از بهترین طنزپردازان کشور هستند و این مسئله را می‌توان در آثار آنها دید.

دبیر جشنواره طنز مکتوب در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه چرا پس از پایان هر دوره ارتباط با برگزیده‌ها کمرنگ می‌شود؟ گفت: ما در دفتر طنز مکتوب حوزه در برنامه‌هایی که در طول سال داریم معمولا از برگزیده‌ها دعوت می‌کنیم و حضور پیدا می‌کنند و همین ارتباط و آشنایی با سایر هنرمندان باعث شده برخی از آنها به مطبوعات و رسانه‌ها وارد شوند. اینطور نیست که ارتباطمان را قطع کرده باشیم؛ ضمن اینکه در جلسه‌هایی هم که در استان‌ها داریم از این هنرمندان دعوت می‌شود و از نزدیک با مسائل و مشکلات آنها آشنا می‌شویم.

وی درباره حمایت از برگزیده‌های جشنواره طنز مکتوب به همشهری گفت: ما تا آنجا که توانسته‌ایم حمایت‌های لازم را از آثار برگزیده داشته‌ایم. خوشبختانه جشنواره طنز مکتوب به‌عنوان تنها متولی جدی طنز در کشور جایگاهی را پیدا کرده است که برگزیده شدن در این جشنواره یک اعتبار ویژه برای شرکت‌کنندگان دارد؛ ضمن اینکه برگزیدگان وقتی در جشنواره حضور پیدا می‌کنند از نزدیک با فعالیت‌ها، برنامه‌ها و نحوه خدمات دفتر طنز آشنا می‌شوند. ضمنا در چند سال اخیر آثار زیادی در دفتر طنز تولید شده که به تایید کارشناسان رسیده است؛ مثل نقطه ته خط، خلق در مراسم تدفین، لبخند غیرمجاز، قهوه قند پهلو و مگیل، که همگی را به‌رغم دشواری‌هایی که در این زمینه‌ها معمولا وجود دارد چاپ کرده‌ایم.

دبیر جشنواره طنز مکتوب همچنین درباره داوری و انتخاب داوران جشنواره گفت: سعی کردیم در انتخاب داوران به‌نوعی عمل کنیم که داوری‌ها یک بعدی نباشد و داوران با علایق و سلایق متفاوت انتخاب شوند.

وی سپس به معرفی داوران پرداخت و از سیدعلی موسوی گرمارودی، محمدرضا ترکی و اکبر اکسیر به‌عنوان داوران بخش شعر، یوسفعلی میرشکاک، سیدعلی میرفتاح و سیدشهرام شکیبا به‌عنوان داوران بخش نثر، سیدناصر هاشم‌زاده، احمدرضا معتمدی و رحیم بهبودی‌فر به‌عنوان داوران بخش فیلمنامه، محمدعلی علومی، محمدرفیع ضیایی و مهرداد شیخی به‌عنوان داوران بخش داستان کوتاه و محمدحسین جعفریان، سیدعبدالجواد موسوی و ناصر فیض به‌عنوان داوران بخش مقاله یاد کرد.

فیض افزود: یکی از افتخارات ما در جشنواره طنز مکتوب این است که هیچ حقی از کسی ضایع نمی‌شود حتی اگر این امر به متهم شدن ما منجر شود. ادعا می‌کنیم که سالم‌ترین داوری را در جشنواره‌ها داریم؛ البته باید توجه داشت که ممکن است برگزیدگان طبق علایق و سلیقه‌های داوران انتخاب شوند که این مسئله امری طبیعی و حق داوران است.

وی درباره آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره و آثار رسیده به دبیرخانه دفتر طنز اینگونه توضیح داد:کل آثار رسیده به دفتر طنز 1012اثر است که 280اثر مربوط به داستان، 316شعر طنز، 92فیلمنامه کوتاه، 271 قطعه نثر و 53 مقاله به دبیرخانه دفتر طنز ارائه شده است. همچنین تعداد آقایان شرکت‌کننده 704 نفر بوده و خانم‌های شرکت‌کننده 218 نفر هستند.

کد خبر 148556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز