گروه ادب و هنر: هفتمین جشنواره طنز مکتوب روزهای 25و 26شهریورماه در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.

جشنواره طنز مکتوب

آنطور که حوزه هنری، برگزارکننده این جشنواره اعلام کرده است، در دو روز برپایی جشنواره، صبح‌ها از ساعت 9تا 12کارگاه‌های آموزشی طنز در سالن شماره دو تالار اندیشه حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار خواهد شد. همچنین در این جشنواره چهار کارگاه آموزشی طنزپردازی با سرفصل‌های مرتبط با موضوعات جشنواره و با حضور کارشناسان این رشته برپا می‌شود.

مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره سراسری طنز مکتوب نیز بعدازظهر نخستین روز، یعنی شنبه 25شهریور‌ماه راس ساعت 17در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود. برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره هم بعدازظهر روز دوم، یکشنبه 26شهریورماه خواهد بود و در پایان همین مراسم برگزیدگان هفتمین جشنواره طنز مکتوب معرفی شده و جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

البته با توجه به تغییراتی که پیش‌تر در جدول برنامه‌های این جشنواره ایجاد شده بود و با درنظر گرفتن فاصله 25روزه تا جشنواره، هنوز هم می‌توان تغییراتی را پیش‌بینی کرد. پیش از این و براساس سنت جشنواره در سال‌های گذشته، بخش فیلمنامه نیز یکی از بخش‌های طنز مکتوب بود و مورد داوری قرار می‌گرفت اما امسال در فاصله حدود 50روز به برگزاری، این بخش جای خود را به نمایشنامه داد. مدیر دفتر طنز حوزه هنری و دبیر هفتمین جشنواره سراسری طنز مکتوب در این‌باره می‌گوید: این جایگزینی درواقع مهم‌ترین تغییر جشنواره طنز مکتوب در سال‌جاری است. امسال به جای فیلمنامه، بخش نمایشنامه داریم زیرا در سال‌های گذشته آثار رسیده در بخش فیلمنامه خیلی راضی‌کننده نبود و جز در موارد معدود انتظاری را که داشتیم برآورده نکرد.

اگرچه ناصر فیض توضیحات کامل‌تری نداده و آمار و ارقامی نداریم اما می‌توان حدس زد که فیلمنامه‌های رسیده کم و بی‌کیفیت بوده‌اند، چرا که فیلمنامه‌نویسی در ایران از اساس با بحرانی جدی روبه‌روست و معمولا فیلمنامه‌ها را کارگردانان می‌نویسند و خود نیز می‌سازند. آنچه باقی می‌ماند تعداد کمی فیلمنامه است که آثار طنز در بین‌شان نمی‌تواند چشمگیر باشد. اما با وجود این جابه‌جایی همچنان می‌توان این سؤال را طرح کرد که آیا در بخش نمایشنامه شرایط بهتری فراهم خواهد بود؟ برای پاسخ گفتن به این پرسش، لازم است صبر کنیم اما دست‌کم می‌توان انتظار داشت رقابت در این بخش، کمی بهتر از فیلمنامه باشد.

اما به جز این، امسال یک بخش دیگر هم به‌نام بخش کوتاه‌نوشت به جشنواره اضافه شده است که به‌نظر می‌رسد بیشتر با هدف جذب مشارکت صاحبان وبلاگ‌ها و اهالی فعال در شبکه‌های اجتماعی مجازی است. فیض درباره این بخش می‌گوید: با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و توسعه نوشتارهای کوتاه و مینی‌مال (داستان‌های کوتاه کوتاه) در این شبکه‌ها، این نیاز و ضرورت احساس شد که این بخش از طنزهای کوتاه که با نگاه‌های خلاقانه‌ای تولید می‌شوند، وارد هفتمین جشنواره طنز مکتوب شود.

فیض درباره داوری آثار هم می‌گوید: امسال به داوری توجه و دقت بیشتری می‌شود، البته این بدان معنا نیست که سال‌های پیش این دقت نبوده است اما امسال این دقت بیشتر شده و وقتی داوران جمع‌بندی نهایی خود را فرستادند، یک روز هم تعیین می‌شود تا برگزیدگان را داورها انتخاب کنند. با این توصیفات، امسال هفتمین جشنواره طنز مکتوب در شش رشته شعر، نثر، مقاله، داستان کوتاه، نمایشنامه و کوتاه‌‌نوشت برگزار خواهد شد که از نظر موضوعی نیز به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش آزاد و ویژه که امسال به شعار سال اختصاص دارد: حمایت از کار و سرمایه ایرانی. آنطور که مسئولان برگزاری در فراخوان اعلام کرده‌اند، به نفر اول در هر بخش قرار است سه‌میلیون تومان به‌عنوان جایزه داده شود که البته لوح مخصوص هم همراهش است. برای نفر دوم دو میلیون تومان و برای نفرات سوم1/5 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

کد خبر 181673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز