همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه گفت: میان وعده‌های نامناسب به مواد غذایی اطلاق می‌شود که حاوی انرژی بالا و مواد مغذی پایینی از جمله ویتامین‌ها، املاح و پروتئین‌ها است. بنابراین مصرف مداوم آنها در سنین نوجوانی و جوانی منجر به سوء تغذیه می‌شود.

میان وعده‌های ناسالم و سوء تغذیه

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا، میان وعده‌ها را به دو دسته مناسب و نامناسب تقسیم کرد و اظهار داشت: پفک، چیپس و آب‌میوه‌های صنعتی از جمله مهم‌ترین میان وعده‌های نامناسب هستند که در مقابل آن‌ها میان وعده‌هایی مناسب و سالم است که نه تنها منجر به سوء تغذیه نمی‌شوند بلکه مصرف آن موجب ارتقای سطح سلامت کودکان و نوجوانان می‌شود.

وی ادامه داد: همانگونه که از نام میان وعده‌ها برمی‌آید، بهترین زمان مصرف برای آن‌ها بین وعده‌های غذای اصلی و با فاصله از آن‌ها است چرا که با وجود سالم بودن این گونه مواد نباید جایگزین غذای اصلی شوند.

وی از جمله میان وعده‌های مناسب را انواع خشکبار، آجیل بی‌نمک یا کم نمک، مغزها و ساندویچ‌های خانگی نام برد.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: معمولا این گونه مواد به خصوص آجیل‌ها و مغزها حاوی عناصر بسیار ضروری آهن و روی هستند که می‌تواند در افزایش ضریب هوشی و یادگیری دانش‌آموزان تاثیرات مثبتی داشته باشد.

more  میان وعده‌‌های سالم برای کودکان

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در میزان انرژی موجود در این میان وعده‌هاست چرا که در صورت زیاده‌وری در مصرف منجر به اضافه وزن و یا چاقی در دانش آموزانی که زمینه مساعدی در این موارد داشته باشند می‌شود.

نقیایی گفت: میوه‌ها نیز به طرق مختلف مانند میوه‌های خام، برگه‌های میوه یا میوه‌های خشک شده و یا آب‌میوه‌های طبیعی می‌توانند جزء میان وعده‌های مناسب باشند که علاوه بر تامین املاح و ویتامین مورد نیاز مقدار قابل توجهی فیبر به بدن دانش‌آموز می‌رسانند ولی اولویت با مصرف میوه‌های تازه است.

کد خبر 148453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز