همشهری آنلاین: از فصل جاری بوندس‌لیگا در عرصه‌ فوتبال حرفه‌ای آلمان اطلاعات جدیدی مانند سرعت هر بازیکن یا مسافت طی‌شده توسط او اندازه‌گیری و ذخیره می‌شوند. این موضوع مایه‌ بحث‌های فراوانی در میان تیم‌ها، بازیکنان و رسانه‌ها شده است.

آنالیز فوتبال

تحلیل‌گران فوتبال از آغاز فصل ۲۰۱۲ - ۲۰۱۱ لیگ حرفه‌ای فوتبال آلمان اطلاعات جالبی در اختیار دارند. رسانه‌های ورزشی هم می‌توانند تیترهای هیجان‌انگیزتری برای گزارش‌های خود انتخاب کنند. علاقه‌مندان به فوتبال هم قادر خواهند بود بحث‌های خود را با اعداد و ارقام داغ‌تر کنند.

سازمان لیگ فوتبال آلمان یک شرکت را مأمور جمع‌آوری ریزترین اطلاعات بازی‌های دسته‌ اول و دوم کرده است. در این میان حرکت

بازیکنان در مستطیل سبز برای نخستین بار رصد می‌شود.
این موضوع در فوتبال آلمان سر و صدای زیادی به پا کرده، زیرا حال چشم‌ها به توانایی‌های بدنی تک‌تک بازیکنان دوخته شده‌اند. دوربین‌ها تک‌تک حرکات بازیکنان را ضبط می‌کنند و یک سیستم رایانه‌ای پیچیده اطلاعات ورودی را بلافاصله تجزیه و تحلیل می‌کند.

موج اعتراضی مدیران فوتبال آلمان

به گفته‌ دکتر یورگن بوشمان از مدرسه‌ ورزش کلن که با تیم ملی فوتبال آلمان هم همکاری می‌کند، اطلاعات خام خطرناکند و داده‌ها باید حتما به درستی پردازش شوند.

به اعتقاد منتقدان، به محض این‌که ارزش یک بازیکن، همان‌طور که رسانه‌های جنجال‌ساز می‌پسندند، به میزان دویدن او در زمین پیوند می‌خورد، مشکل آغاز می‌شود و حتی قیمت بازیکنان در بازار نقل‌وانتقال‌ها هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

به گزارش دویچه‌وله،‌ مدیران بوندس‌لیگا بیش از همه از این گله‌مندند که اطلاعات اندازه‌گیری‌شده نه تنها در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرند که رسانه‌ها و در پی آن افکار عمومی هم بدون محدودیت به آنها دسترسی دارند؛ اتفاقی که از کاه "اطلاعات ساده" کوه تبلیغات نابجا می‌سازد.

آندریاس رتیگ، مدیر باشگاه اف. ث. آگسبورگ (از آغاز فصل در دسته‌ برتر) مثال ساده‌ای می‌زند: «اگر میزان دوندگی معیار گزینش بازیکنان باشد، مربیان بوندس‌لیگا باید دوندگان ماراتون را به خدمت بگیرند». به اعتقاد او، بسیاری از تعویض‌ها، ضربات شروع مجدد و کرنرها یا آسیب‌دیدگی‌ها سرعت بازی را تغییر می‌دهند و حتی دستورات تاکتیکی مربیان گاه بر نوع و سرعت دویدن بازیکنان تأثیر می‌گذارند.

البته این موضوع تغییری در روند قرارداد سازمان لیگ آلمان با مجری طرح ایجاد نکرد؛ اطلاعات هم‌چنان در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرند. حق فروش داده‌ها از ابتدا هم جزیی از قرارداد کارفرما و مجری بود.

آلمان، پیشتاز در عرصه‌ بین‌المللی

در ورزش‌هایی هم‌چون هاکی، والیبال یا بسکتبال ضبط و پردازش اطلاعات از سال‌ها پیش رایج است. این تنها فوتبال است که در این عرصه مقاومت می‌کند. با تصمیم سازمان لیگ آلمان ۳۶ تیم دسته اولی و دسته دومی فوتبال این کشور هم مشمول این وضعیت می‌شوند.

به گفته‌ یورگن بوشمان، آلمان، با این حساب در عرصه‌ بین‌المللی گوی سبقت را از رقیبان می‌رباید: «البته انگلیس در زمینه‌ حرفه‌ای کردن تحلیل بازی‌ها کمی از ما پیش است. آنها سال‌هاست که تعداد زیادی تحلیل‌گر در باشگاه‌ها دارند که اطلاعات تیم خود را ضبط و تحلیل می‌کنند».

راه‌اندازی این سامانه که "Live-Tracking" خوانده می‌شود، در ابتدا چندان هم آسان به نظر نمی‌رسید: ۳۵ ورزشگاه آلمان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دوربین‌ها و زیرساخت فنی لازم مجهز می‌شدند و کارمندان نیز آموزش‌های لازم را می‌دیدند.

علاوه بر این، تازه در روز نخست بازی امکان آزمایش این سامانه در دنیای واقعی فراهم شد. رئیس هیئت مدیره‌ مجری این طرح می‌گوید: «ما نمی‌توانستیم پیش از آغاز فصل سیستم را به درستی آزمایش کنیم. به همین دلیل می‌پذیریم که در دو هفته‌ نخست بازی‌ها مشکلاتی بروز کردند که از هفته‌ سوم به بعد به‌طور چشمگیری کاهش یافتند.»

مجری طرح یادشده سال‌هاست که اطلاعاتی در مورد نبرد تک به تک بازیکنان در مستطیل سبز، تعداد شوت‌ها و درصد تصاحب توپ در بازی‌های فوتبال را ارائه می‌کند. دانشگاه فنی مونیخ آلمان دقت سامانه‌ جدید را ۹۹ درصد دانسته است.

کد خبر 148446
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز