چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

شهردار تهران گفت: اگر اراده محکمی برای رفع معضل ترافیک وجود داشته باشد، این مشکل در یک برنامه چهارساله قابل حل است.

محمد باقر قالیباف روز گذشته در همایش مدیریت شهری و راهنمایی و رانندگی ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: خانواده‌‌ شهدای ناجا جزو خانواده‌‌ شهدای مظلومی هستند که کمتر به آنها توجه شده است. همه درجه‌داران و افسرانی که در کشور در حال انجام وظیفه هستند، زحمت کشانی‌اند که برای آسایش مردم خدمت می‌کنند.

قالیباف افزود: خیلی‌ها فکر می‌کنند آنهایی که در تهران مشغولند کارشان آسان است اما این افراد نیز مشکلات و سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوند. کسانی که در ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی، سر چهارراه یا میدانی می‌ایستند و موظف به اعمال قانون هستند با سختی‌های زیادی مواجهند.شهردار تهران گفت: بر این باورم که نقش نیروی انتظامی و شهرداری به‌خصوص در شهرهای بزرگ نقش بی‌بدیل و بی‌نظیری است و یکی از موضوعات مهمی که شهرداری‌ها و نیروی انتظامی می‌توانند در آن با هم کارها را پیش ببرند، بحث آسیب‌های اجتماعی و برقراری امنیت عمومی است.
شهردار تهران در ادامه خاطرنشان کرد: من از 9 سال قبل تا به امروز چه در زمان خدمت در نیروی انتظامی و چه در مدیریت شهری، به این نتیجه رسیده‌ام که اگر اراده محکمی برای رفع معضل ترافیک وجود داشته باشد، این معضل در یک برنامه چهارساله قابل حل است.

قالیباف تاکید کرد: این موضوع را در 2نوبت در مسئولیت خود اعلام کردم، هم در نیروی انتظامی و هم در شهرداری تهران. البته گفتم من پیشقدم برای اجرای این کار نیستم چون حوزه ترافیک 17 یا 18 صاحب دارد و گفتم که هر یک از مسئولان بخواهد وارد عمل شود من در خدمت او خواهم بود اما اگر داوطلبی وجود نداشت من حاضرم این مسئولیت را بپذیرم و این معضل را برای همیشه حل کنم. شهردار تهران با تاکید براینکه ما باید 2 کار مهم را برای رفع معضل‌ترافیک انجام دهیم گفت: ما باید در شهرداری تهران بر حمل‌ونقل عمومی متمرکز شویم و بعد برای وسایل نقلیه شخصی محدودیت ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعریض خیابان‌های دماوند، پیروزی و امام خمینی(ره) در حال تکمیل شدن است، گفت: من تاکید کرده‌ام وقتی گسترش و تعریض این خیابان‌ها اتفاق می‌افتد حق نداریم این ظرفیت را زیر پای خودروهای شخصی بگذاریم تا آنها راحت‌تر در شهر جولان دهند و حتما باید از ظرفیت‌های جدید برای توسعه حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم؛ حالا هر کجا شد اتوبوس‌های تندرو و هرکجا که نشد اجازه دهیم تاکسی‌ها نسبت به‌خودروهای شخصی تک سرنشین تقدم داشته باشند.

شهردار تهران تصریح کرد: روزی که خط اتوبوس تندرو در مسیر خیابان انقلاب را راه‌اندازی می‌کردیم برخی دوستان می‌گفتند چون در این مسیر مترو احداث می‌شود ساخت خط ویژه اتوبوس کاری اضافی است، من گفتم این کار اضافی نیست و حتی اگر در 3 سال آینده مترو هم راه بیفتد و دیگر این خط مسافر نداشته باشد باز برای 3 سال هم این کار اقتصادی است که اتوبوس‌های تندرو را راه‌اندازی کنیم.
وی ادامه داد: امروز که خط مترو ایجاد شده، آیا تاثیری در حجم مسافران اتوبوس‌های تندرو گذاشته؟ امروز هم خط اتوبوس‌های تندرو در مسیر خیابان انقلاب بسیار شلوغ است. شهردار تهران گفت: لازم نیست با مردم با آمار سخن گفت، کافی است که تصاویر 6 سال قبل خیابان‌های انقلاب و آزادی را در کنار تصاویر امروز قرار دهید و ترافیک را مقایسه کنید تا نحوه مدیریت مشخص شود.

شهردار تهران با بیان اینکه با به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند مدیریت و نظارت بر ترافیک و اعمال قوانین رانندگی آسان‌تر شده است، گفت: با به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند، عزت به پلیس برگشت و اعمال قوانین آسان‌تر شد. همچنین میزان تخلفات کاهش یافت و ما امروز باید با کمک ابزار‌های نوین اعمال مدیریت کنیم. البته جاهایی هم هست که تنها حضور مقتدرانه عناصر راهنمایی و رانندگی را می‌خواهد که در آن بخش‌ها نیاز به حمایت پررنگ و همه‌جانبه مسئولان داریم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز روز گذشته در همایش پلیس راهور و مدیریت شهری گفت: در 6 ماه اول امسال نسبت به سال گذشته، تصادفات فوتی 18درصد، تصادفات جرحی 5 درصد و تصادفات خسارتی 45درصد کاهش داشته است. سردار رحیمی افزود: همکاری و هماهنگی خوبی بین مدیریت شهری و پلیس راهور وجود دارد تا بتوانیم ضمن خدمات رسانی مناسب به شهروندان، ترافیک شهر را به‌خوبی مدیریت کنیم. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که در 5 ماهه اول امسال 20 تا 25 درصد کاهش ترافیک داشته‌ایم، گفت: در اعمال قانون که ناشی از حضور بیشتر ماموران بوده 79 درصد افزایش داشته‌ایم. رحیمی ادامه داد: دوربین‌های ثبت تخلفات نیز کمک بزرگی را به مدیریت و نظارت بر ترافیک کرده و دوربین‌های کنترل مکانیزه نیز موفق به کاهش تخلفات شده‌اند.

کد خبر 148328
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز