گروه سیاسی: مجلس 28پرونده تحقیق و تفحص را گشوده دارد در حالی که هیات رئیسه هشدار داده است، هیچ مهلتی برای هیچ کمیته تحقیق و تفحصی تمدید نخواهد شد و کمیته‌هایی که به جمع بندی رسیده‌اند باید نتایج تحقیقات را تا یک ماه آینده ‌ به هیات رئیسه تحویل دهند.

مجلس

این موضوع را هیات رئیسه مجلس در جلسه روز دوشنبه‌خود به بررسی گذاشته بود. پیش از این در جریان نشست خبری علی لاریجانی‌ که 28شهریور ماه برگزار شد خبرنگار همشهری از رئیس مجلس درباره سرانجام طرح‌های تحقیق و تفحص پرسیده بود که او گفته بود مواردی از تحقیق و تفحص‌ها که برای آنها در کمیسیون، تیم بررسی تشکیل شده باشد، به نوبت به صحن خواهد آمد و در عمر این مجلس بررسی خواهد شد.دیروز حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت که در مجلس هشتم تا‌کنون برای انجام 66 تحقیق و تفحص درخواست،ارائه شده است که از این 66 مورد 38 مورد به دلایلی نظیر انصراف متقاضیان، ادغام در پرونده‌های دیگر، تصمیم هیات رئیسه یا قرائت گزارش، مختومه اعلام شده است.

ضرب و الاجل‌های سه‌گانه

هیات رئیسه مجلس تحقیق و تفحص‌ها را به 3بخش تقسیم کرده و برای هر کدام از آن ضرب‌الاجلی تعیین کرده است. ابتدا، طرح‌هایی که تازه به کمیسیون ارجاع شده‌اند و هنوز در صحن علنی برای آنها رای‌گیری نشده است. درباره این تحقیق‌ها کمیسیون باید ظرف یک هفته نظر خود را اعلام کند تا رای‌گیری درباره آن صورت بگیرد و اگر دیرتر نظر بدهد فرصتی برای طرح در جلسه علنی پیدا نخواهد کرد.
تحقیق و تفحص از حادثه منجر به فوت و جرح عده‌ای از کارگران ایران خودرو، تحقیق و تفحص از مرکز پژوهش‌های مجلس، تحقیق و تفحص از میزان تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20ساله، تحقیق و تفحص از هزینه‌های ناشی از قطع تلفن همراه، تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و سرانجام تحقیق و تفحص شماره 2 از سازمان محیط‌زیست کشور در این ردیف هستند که هنوز برای آنها رای‌گیری صورت نگرفته است.

دوم طرح‌هایی هستند که درباره آنها رای‌گیری به عمل آمده، کارهایی انجام شده و گزارش‌ها در هیات تحقیق و تفحص مانده است. به این هیات‌ها گفته شده ظرف 2هفته گزارش خود را به کمیسیون‌ها ارجاع دهند تا بعد از اظهارنظر کمیسیون به صحن ارجاع شود. تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری سهام شرکت خودرو‌سازی‌ سایپا، تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور، تحقیق و تفحص از سازمان تعاون روستایی و ادارات تابعه استانی، تحقیق و تفحص از عملکرد نظام بانکی، تحقیق و تفحص از حادثه معدن باب‌نیزو و تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در برنامه چهارم توسعه از جمله مهم‌ترین تحقیق و تفحص‌هایی است که در این گروه قرار گرفته‌اند وهیات‌ها باید ظرف یک هفته گزارش خود را به کمیسیون‌ها ارجاع دهند و پس از آن کمیسیون نظر خود را اعلام کند.

در این ردیف درباره تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور گفته‌ ‌شده‌ که هیات مربوطه در یک ماه گذشته هیچ جلسه‌ای نداشته است. دیروز حسین ابراهیمی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور در واکنش به این اخبار به خبرنگار همشهری گفت: کسانی که عضو این کمیته نیستند نمی‌توانند درباره فعالیت کمیته تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور اظهارنظر کنند؛ ضمن اینکه لزوما نیازی به تشکیل جلسه نیست.سوم نیز طرح‌هایی هستند که تمام کارهای آنها انجام‌شده و برای اظهارنظر نهایی به کمیسیون‌ها ارجاع شده اند. این کمیسیون‌ها مهلت دارند تا 2هفته نظر خود را ارائه بدهند و در غیراین صورت، این طرح‌ها در مجلس بایکوت خواهد شد.

تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی که نزدیک به 15 ماه است در مجلس در حال بررسی است در این ردیف است. پیش از این، اعضای کمیته این تحقیق و تفحص گفته بودند منتظر تعیین حسابداری از سوی هیات رئیسه هستند تا آخرین جمع بندی را درباره نتایج بررسی‌ها انجام دهند اما هنوز بعد از گذشت 2ماه از این اظهارنظرها، حسابرسی برای این کمیته پیدا نشده است.علی لاریجانی 28شهریور ماه در مورد تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به خبرنگار همشهری گفته بود چنان که رئیس کمیسیون به ما اعلام کرده کار این تفحص ظرف یک ماه آینده تمام خواهد شد و در نوبت بررسی قرار خواهد گرفت.
طرح تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی هم در این ردیف است که هنوز تاریخ دقیقی برای قرائت گزارش آن در صحن علنی تعیین نشده است.طرح تحقیق وتفحص از مناطق آزاد تجاری نیز در سومین گروه از ردیف‌های تحقیق و تفحص قرار می‌گیرد که احد خیری رئیس این طرح دیروز گفت که گزارش 150 صفحه‌ای طرح تحقیق و تفحص از مناطق آزاد تجاری به‌زودی در صحن علنی قرائت خواهد شد. این گزارش مربوط به بررسی عملکردهای مناطق آزاد چابهار، اروند، ارس، کیش، قشم و انزلی است و از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که در ماه‌های گذشته مدیران عامل برخی از این مناطق آزاد از جمله علیرضا مقیمی و علی‌اصغر پرهیزکار مدیران عامل مناطق آزاد ارس و اروند بنا به تخلفاتی که داشته‌اند دستگیر شده‌اند.

ظاهرا هیات رئیسه مجلس با این هشدار قصد دارد تا زمان آغاز رسمی انتخابات (3 دی) که نمایندگان درگیر انتخابات نهم مجلس می‌شوند، این تحقیق و تفحص‌ها را به سرانجام برساند اما باید دید آیا کمیته‌هایی که تاکنون به آیین‌نامه داخلی مجلس کم‌توجهی کرده‌اند هشدار هیات رئیسه را جدی می‌گیرند و بایکوت شدن تحقیق و تفحص‌ها برایشان اهمیتی دارد یا نه!

کد خبر 148238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز