همشهری آنلاین: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه رادیو و تلویزیون در اطلاع رسانی اصلاح پول ملی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده، تاکید کرده است باید بیش از پیش از ظرفیت‌ها در این باره استفاده شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، نتایج ماه دوم پرسش نامه بررسی اثر حذف صفر از پول ملی در پایگاه اطلاع رسانی  طرح اصلاح پول ملی  در فرم نظرسنجی پیرامون Reform.cbi.ir تشریح شده است.

بانک مرکزی همچنین نتایج ماه دوم نظرسنجی از مردم درباره اصلاح پول ملی را اعلام کرده است که بر اساس آن حدود 51 درصد افراد شرک کننده در نظرسنجی با حذف 4 صفر از پول ملی و 64 درصد با گردش موقتی همزمان دو پول جدید و قدیم موافق هستند.

همچنین 53 درصد افراد یک تا دو سال را برای همزیستی این دو پول مناسب دانسته‌اند.

برای گردش همزمان دو پول قدیم و جدید در عمل نیز بیش از یک سال زمان نیاز است و مردم اطمینان خواهند یافت که زمان کافی برای تطبیق اطلاعات خود با پول جدید دارند.

به طور معمول 8 تا 10 سال زمان برای تعویض پول‌های قدیمی با پول‌های جدید در نظر گرفته می‌شود تا از هجوم به بانک‌ها برای تعویض پول که آثار روانی بر جامعه دارد جلوگیری شود.

مقایسه این آمار با آمار نظرسنجی ماه اول نشان می دهد که همچنان بخش عمده شرک کنندگان در نظرسنجی با حذف 4 صفر از پول ملی موافق هستند.

جامعه آماری مورد بررسی، برای طراحی پشت اسکناس به ترتیب چهره دانشمندان، نویسندگان و شعرای ایرانی (با سهم 35 درصد)، سمبل های ملی(با سهم 24 درصد) و اماکن تاریخی، باستانی و مذهبی ( 22 درصد) را انتخاب کرده‌اند.

از جامعه آماری مورد بررسی، 59 درصد با مشابه بودن طرح، رنگ و اندازه اسکناس‌های جدید با مبلغ مشابه اسکناس‌های قدیم و 58 درصد با نام‌های تومان و ریال برای واحد اصلی و فرعی پول مخالف هستند.

مجموع نتایج این دو گزینه بیانگر اشتیاق شرکت کنندگان در نظرسنجی برای تغییر اساسی در نظام پولی کشور است.

نظر موافق شرکت کنندگان در نظرسنجی برای نام اسکناس برای پارسی و تومان به ترتیب 45 و 43 درصد بوده است. برای سکه نیز 39 درصد شرکت کنندگان با دریک و 21 درصد با ریال موافق بوده‌اند.

همچنین درخواست شده است نام دیگری برای واحد اصلی پول ملی (اسکناس) و واحد فرعی آن (سکه) پیشنهاد و قید شود.

بیشترین پیشنهاد در خصوص موارد مذکور نسبت به نتایج ماه اول همه پرسی، تغییر محسوسی نداشت:

الف- برای واحد اصلی (اسکناس): در (مروارید)، زر، آریا، دارا، عباسی، ایران، ایرانی، مهر، اشرفی، کیان، فجر، نور، تات، پارسه ،کوروش و جم.

ب- برای واحد فرعی (سکه ): بهار، سیم، نیک، خلی جفارس، امامی، دانا، سینا ، قران، رجا، خاتم، کوشا،کوروش و پردیس. پیشنهاد شده است.

حدود 67 درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی با افزایش سهم سکه در مبادلات مالی جامعه مخالف هستند.

به نظر می‌رسد پاسخ‌ها بیشتر ناشی از قطع‌های نامناسب سکه در گذشته و عدم کارآمدی آن‌ها در انجام مبادلات باشد که باعث بروز دید منفی به سکه شده است.

کد خبر 148211
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز