دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیم ملی فوتبال ایران سه‌شنبه شب (19 مهر) مقابل بحرینی به میدان می‌رود که حتی نامش برای ایران و ایرانی یادآور تلخ‌ترین لحظات فوتبالی در دو دهه‌ اخیر است.

Ali karimi

شاگردان کی‌روش به دنبال یک پیروزی شیرین هستند و البته در صورت کسب سه امتیاز احیانا با پرچم اندونزی یا اردن در ورزشگاه آزادی دور افتخار نمی‌زنند!

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در سومین دیدار خود در مرحله‌ مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل در قاره‌ آسیا مقابل بحرین به میدان می‌رود. مهم‌تر از سه امتیاز این بازی که می‌تواند تا حدی خیال ایران را به عنوان اولین تیم صعودکننده راحت کند، مسائلی حاشیه‌ای است که همیشه بین دو تیم وجود داشته است. مسائلی که همیشه از سوی حریف آغاز شده و متاسفانه با رفتار احساساتی بازیکنان ما گاهی اوقات برای بحرین مثمرثمر بوده است.

* ده سال پیش، تلخ‌ترین شکست ایران

جدا از اختلافات سیاسی که در طی یک سال گذشته بین دو دولت به وجود آمده، مشکل فوتبال ایران با بحرین ریشه در گذشته دارد. 29 مهر سال 1380، یعنی تقریبا ده سال پیش اتفاقی در منامه رخ داد که ایران و ایرانی را از فوتبال بحرین و هر چه به آن مربوط بود، منزجر کرد. ایران برای صعود به مرحله‌ نهایی جام جهانی 2002 و تکرار خاطره‌ خوش حضور در جام جهانی 1998 فرانسه نیاز به یک پیروزی در خاک بحرین داشت تا بدون توجه به نتیجه‌ بازی عربستان به جام جهانی صعود کند. شکست ناباورانه‌ سه بر یک اما مانع از صعود تیم بلاژویچ شد تا میلیون‌ها مردمی که آماده‌ تکرار جشن خیابانی پس از حماسه‌ ملبورن بودند، بهت‌زده به خانه بازگشته و لحظه لحظه‌ بازی ناجوانمردانه و کثیف بحرین را در ذهن مرور کنند.

* کشوری کم نام و نشان و دور افتخار با پرچم بیگانه!

تلخ‌تر از بازی اعصاب خردکن بحرینی‌ها که با انواع و اقسام وقت‌کشی‌ها و شیوه‌های غیر فوتبالی تیم ملی ایران را در منامه شکست دادند، حرکت بازیکنان این تیم در پایان بازی بود. شکست ایران برای بحرین سودی به همراه نداشت چرا که این تیم شانسی برای صعود پیدا نمی‌کرد. دور افتخار با پرچم سبز عربستان در ورزشگاه ناراحتی شکست را بیشتر کرد. لحظات شادی و غم در دنیای فوتبال همیشه وجود داشته‌اند و بخشی از زیبایی آن را تشکیل می‌دهند، اما این شادی غیرمتعارف برای ایرانی‌ها بسیار تکان‌دهنده بود. حتی تکان‌دهنده‌تر از شادی عربستانی‌ها که تیم دایی را در ورزشگاه آزادی شکست دادند. حرکت بحرینی‌ها در آن دیدار بسیار عجیب بود، اما از کشوری کم سابقه که 50 سال هم از استقلالش نمی‌گذرد جز این انتظار نمی‌رود. شاید بهتر بود در ثبت تابلوی نتایج در آن دیدار منحوس نوشته شود: تیم ملی ب عربستان 3 - ایران 1.

* به دنبال ششمین برد در بازی سیزدهم

تیم‌های ایران و بحرین تاکنون 12 بار به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن 5 پیروزی برای ایران، 3 تساوی و 4 برد برای بحرین بوده است.

اولین پیکار دو تیم در سال 1974 برگزار شده که ایران با 6 گل بحرین را در هم کوبیده و این بهترین پیروزی ایران در تاریخ رویارویی دو تیم است. پیروزی 4 بر 2 در دیدار رده‌بندی جام ملت‌های آسیا در سال 2004 در چین دیگر پیروزی پرگل ایران بوده است. در سوی مقابل بهترین برد بحرینی‌ها در یک بازی دوستانه‌ در سال 2009 بود که با نتیجه‌ 4 بر 2 ایران را شکست داده‌اند.

در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی هم دو تیم چهار بار با هم روبرو شده‌اند که حاصل آن یک پیروزی برای دو تیم و دو تساوی بدون گل بوده است.

* رفتار حرفه‌ای کی‌روش در قبال بحرین

نگرانی‌های فوتبالدوستان برای رویارویی با بحرین حتی با وجود مربی‌ای حرفه‌ای مانند کارلوس کی‌روش وجود دارد. نگرانی از این که یک مربی حرفه‌ای آشنایی با شیوه‌ بازی تیم‌هایی مانند بحرین نداشته باشد و اسیر تاکتیک‌های روانی آنها شود. سرمربی تیم ملی اما در نشست خبری پیش از تمرین تیم ملی نشان داد که شناخت بسیار خوبی نسبت به تیم بحرین و نحوه‌ رفتار آنها دارد.
کی‌روش با پرهیز از جنگ روانی در پاسخ به سرمربی بحرین که گفته بود "برای سه امتیاز به تهران می‌آییم" عنوان کرد که او وظیفه‌اش این گونه حرف زدن است و ما باید آماده باشیم تا در زمین جوابشان را بدهیم.

* در انتظار همراهی یکصد هزار نفری

با توجه به حساسیت‌هایی که همیشه بین فوتبال ایران و بحرین وجود دارد، دور از انتظار نیست که ورزشگاه آزادی سه‌شنبه شب پر از تماشاگر شود. دعوت سرمربی پرتغالی از دوستداران فوتبال ایران در دیدار برابر اندونزی با پاسخ مثبت بیش از 80 هزار تماشاگر روبه‌رو شد و حالا برای رویارویی مهم برابر بحرین باز هم کی‌روش دست یاری به سوی هواداران دراز کرده است تا آنها این بار هم نقش "یار دوازدهم" را ایفا کنند.

* پیکار برای صدرنشینی

تیم‌های ایران و بحرین هر دو با 4 امتیازی که از دو بازی خود اندوخته‌اند به حکم تفاضل گل در رده‌های اول و دوم ایستاده‌اند. ایران یک پیروزی سه بر صفر مقابل اندونزی و یک تساوی یک بر یک مقابل قطر به دست آورده است.

در آن سوی میدان بحرین با همین وضعیت و تفاضل گل کمتر در رده‌ دوم قرار دارد. پیروزی هر یک از دو تیم تکلیف صدرنشین را در پایان دور رفت مرحله‌ اول گروهی مقدماتی جام جهانی در گروه E روشن خواهد کرد.

* آمار پیکارهای ایران - بحرین

شنبه 16 شهریور 1353 ، ایران شش - بحرین صفر (دوستانه - تهران)

دوشنبه 11 مهر 1373، ایران صفر - بحرین صفر (دوستانه - هیروشیما)

سه شنبه 16 فروردین 1379، بحرین یک - ایران صفر (مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2000- دمشق)

جمعه 19 فروردین 1379، ایران سه - بحرین صفر (مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2000- تهران)

جمعه 23 شهریور 1380، ایران صفر - بحرین صفر (مقدماتی جام جهانی 2002 - تهران)

یک‌شنبه 29 مهر 1380، بحرین سه - ایران یک (مقدماتی جام جهانی 2002- منامه)

جمعه 16 مرداد 1383، ایران چهار - بحرین دو (جام ملت‌های آسیا 2004 - چین)

چهارشنبه 21 بهمن 1383، ایران صفر- بحرین صفر (مقدماتی جام جهانی 2006 - منامه)

چهارشنبه 18 خرداد 1384، ایران یک - بحرین صفر (مقدماتی جام جهانی 2006- تهران)

جمعه 2 فروردین 1387، بحرین یک - ایران صفر( دوستانه - منامه)

دوشنبه 9 شهریور 1388، بحرین 4 - ایران 2 (دوستانه - منامه)

جمعه 2 مهر 1389، ایران سه - بحرین صفر (دوستانه - عمان)

سه شنبه 19 مهر1390، ایران (؟-؟) بحرین (مقدماتی جام جهانی 2014 - تهران)

کد خبر 148032
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز