دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت بلژیک قصد دارد سهم بلژیکی دکسیا بانک را که به شدت دچار بحران شده است، 100 درصد در اختیار بگیرد.

dexia

شبکه خبری او ار اف اتریش گزارش داد، این خبر را ایوس لوترم (Yves Leterme)، نخست وزیر بلژیک صبح زود امروز پس از جلسه شبانه رسیدگی به بحران در بروکسل اعلام کرد.

دولت بلژیک اعلام کرد برای در اختیار گرفتن دکسیا بانک بلژیک (Dexia Banque Belgique) چهار میلیارد یورو پرداخت می‌کند و ضمانت‌هایی بالغ بر 54 میلیارد یورو بابت اوراق بهادار پرریسک تامین خواهد کرد.

دیدیر راندرز (Didier Reynders)، وزیر اقتصاد بلژیک اعلام کرد این بها "متناسب" است. دولت بلژیک قصد ندارد این بانک را به طور دایم در اختیار خود بگیرد، اما "خیلی زود" هم از آن دست نخواهد کشید. موضوع این است که "سر پا ایستادن" این بانک تضمین شود. لوترم پس از نشست کابینه اعلام کرد، پول مشتریان این بانک در حساب‌های‌شان "امن" است.

دولت‌های فرانسه، بلژیک و لوگزامبورگ اعلام کردند شب گذشته راه‌حلی را برای آینده این بانک به شدت بحران‌زده یافته‌اند، اما راه‌حل‌شان را تشریح نکردند، زیرا باید پیش از آن به شورای نظارتی بانک ارایه می‌شد.

صبح امروز این مجمع موافقت خود را با پیشنهاد دولت بلژیک اعلام و تصریح کرد این به نفع گروه دکسیا است. این بانک قصد دارد امروز با برپایی نشست خبری جزییات پیشنهاد را تشریح کند.

دکسیا در روزهای اخیر به خاطر مشکلات نقدینگی با دردسر مواجه شده بود. این بانک که در بلژیک 850 شعبه دارد و در فرانسه هیچ شعبه‌ای ندارد، بزرگ‌ترین وام‌دهنده به بخش‌های مختلف در فرانسه است. این موسسه پولی از سه سال پیش به بحران مالی دچار شد.

کد خبر 148006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز