همشهری آنلاین: نماینده سمنان در مجلس پس از شنیدن پاسخ‌های وزیر خارجه درباره سؤالش پیرامون علت عدم تحویل S-300 به ایران اعلام کرد: روس‌ها خیلی بیجا کرده‌اند که قرارداد را زیرپا گذاشتند.

سؤال  مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در مجلس از علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در صحن علنی پارلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این سؤال قبلا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی شده بود اما به دلیل قانع نشدن نماینده سؤال کننده از توضیحات وزیر، برای بررسی بیشتر به صحن علنی ارائه شد.

در خلاصه این سؤال آمده ‌است: علت همکاری گسترده روس‌ها با آمریکایی‌ها برای قطعنامه 1929 چه بوده است؟ علت عدم تحویل S-300‌از سوی روس‌ها چیست؟ اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه چه بوده است؟

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه در این جلسه‌ به بیان توضیحاتی پیرامون سؤال مطرح شده پرداخت و با بیان اینکه وزارت خارجه برای پیگیری این موضوع، دو اقدام انجام داده است، اظهار داشت: یکسری از اقدامات وزارت خارجه سیاسی و اقدامات دیگر حقوقی و قانونی است.

وی افزود: رئیس جمهور روسیه در مهرماه سال 1389 فرمان عدم ارسال موشک S-300 به ایران را صادر کرد که بر این اساس موشک S-300 به ایران تحویل داده نشد.

وی افزود: بعد از این فرمان و اقدام رسمی روسیه، اولین واکنش نسبت به این موضوع از طرف سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام شد و فورا وزارت خارجه، سفیر روسیه در ایران را احضار کرد و اعتراض رسمی ایران به وی اعلام شد.

وزیر امور خارجه در ادامه درخواست نمایندگان مجلس از همتایان روسی با هدف نقد موضوع امتناع از ارسال موشک S-300 به ایران، موضع‌گیری وزیر دفاع و مقامات دفاعی کشور و انتقاد شدید از تصمیم دولت روسیه و اعلام لزوم پرداخت خسارت وارده، انتقاد از این تصمیم در دیدار مقامات ایرانی با طرف روسی و پیگیری جدی این موضوع در ملاقات رؤسای جمهور دو طرف و ملاقات‌های مختلف دبیر شورای عالی امنیت ملی را از اقدامات انجام شده درباره عدم تحویل موشک S-300به ایران از طرف روسیه، دانست.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: اقداماتی هم در این زمینه از سوی وزارت امور خارجه با همکاری وزارت دفاع انجام شد که می‌توان به برگزاری جلسات کارشناسی بین مدیران وزارت خارجه و مدیران وزارت دفاع و پیگری هماهنگی به منظور بازگرداندن مبلغ پیش پرداخت قرارداد اشاره کرد.

صالحی بر همین اساس یادآور شد: از نظر حقوقی و قانونی نیز درباره تصمیم دولت روسیه برای عدم تحویل موشک S-300 به ایران انجام شده است که می‌توان برگزاری جلسات مختلف و بررسی مفاد فنی و حقوقی قرارداد و طرح دعوی در دادگاه بین‌المللی پاریس که قرار است اولین جلسه دادگاه 18 مهر در پاریس برگزار شود، اشاره کرد.

وی افزود: وزارت امورخارجه تا حصول نتیجه به صورت مستمر این موضوع را بررسی و در دستور‌کار دارد و جمهوری اسلامی ایران علیرغم اهمیت زیادی که به مناسبات با کشورهای همسایه خصوصا روسیه قائل است، ذره‌ای از مواضع خود در این زمینه عقب‌نشینی نمی‌کند.

صالحی همچنین ضمن تشکر از مواضع نمایندگان مجلس در قبال این موضوع، این اطمینان را داد که دستگاه دیپلماسی کشور با حمایت سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط تا حصول نتیجه، موضوع عدم تهدید موشک S-300 به جمهور اسلامی ایران از طرف روسیه را پیگیری خواهد کرد.

در ادامه این جلسه ‌مصطفی کواکبیان نماینده سمنان به بیان توضیحاتی در ارتباط با سؤالش پرداخت و گفت: سیستم ضدموشکی S-300 یکی از بهترین موشک‌های ضد‌موشک پدافندی است.

وی افزود: این موشک مجهز به سیستم فرماندهی است که می‌تواند میزان سرعت و فاصله و سایر موارد را در کمترین زمان ممکن محاسبه کند؛ برد این موشک‌ها تا 200کیلومتر است و به مدت ده سال هیچگونه سرویس یا تنظیم و بازرسی نیاز ندارد و با سوخت جامد و یک مرحله‌ای کار می‌کند.

کواکبیان ادامه داد: سؤال بنده این است که وزارت امور‌خارجه چه اقداماتی انجام داده تا یک قرارداد دوجانبه بین‌المللی رسمی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه به سرانجام برسد؛ ایران 166 میلیون دلار پیش پرداخت برای دریافت موشک S-300 به روسیه داده که طرف روسی باید این مبلغ را به ایران بازگرداند.

وی با تأکید بر اینکه خط مقدم جبهه دیپلماسی و اصلی‌ترین وزارتخانه مربوط به سیاست خارجی، وزارت امور خارجه است، متذکر شد: ما می‌خواهیم که وزارت امور خارجه دقیقا چه اقداماتی انجام داده تا طرف روسی به تعهدات خودش در زمینه تحویل موشک پدافندی S-300 به ایران پایبند بماند.

این نماینده مجلس هشتم با ذکر این نکته که قرارداد خرید موشک پدافندی S-300 بین ایران و روسیه در دسامبر 2007 میلادی منعقد شده است، گفت: اگر ما نیازی به این موشک‌ها نداشتیم، پس چرا این قرارداد را منعقد کردیم.

وی اضافه کرد: درست است که ما به دنبال دریافت غرامت در زمینه عدم تحویل این موشک پدافندی از روسیه هستیم و دریافت هم خواهیم کرد اما این مسئله موضوع در واقع پاک کردن صورت مسئله است و این برای ما موشک S-300 نمی‌شود.

کواکبیان همچنین گفت: طرف روسی می‌گوید که مشکلات فنی وجود دارد اما ما این استدلال را قبول نداریم و بنده بارها گفته‌ام که عزیزان در وزارت امور خارجه نباید اجازه دهند روسها با کارت ایران در صحنه بین‌المللی بازی کنند و باید بگویم که بنده خیلی به سیاست روس‌ها در زمینه طرح گام به گام خوشبین نیستند.

کواکبیان گفت: اصل سؤال بنده این است که ما ادعای مدیریت جهانی داریم و کمیته تشکیل می‌دهیم تا غرامت جنگ جهانی دوم را بگیریم اما عزیزان از پس یک قرارداد بین‌المللی بر نمی‌آیند و نمی‌توانند از آن دفاع کنند.

در ادامه وزیر امورخارجه کشورمان پشت تریبون قرار گرفت و به بیان توضیحاتی دیگری پیرامون سؤال مطرح شده در بخش دوم فرصتی که در اختیار داشت، و گفت: ای کاش فرایند روابط بین‌الملل به همان سادگی بود که گفته شد.

وی اضافه کرد: فرایند روابط بین‌الملل پیچیدگی خاص خودش را دارد و اینکه چرا این اتفاق رخ داد و روسیه سامانه موشکی S-300 دلایل زیادی دارد که همه شما نسبت به این دلایل مطلع هستید.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: فرایند سیاسی در عرصه بین‌الملل به گونه‌ای است که فشارهای متعدد دیگری را هم به دنبال دارد. و درهر قراردادی که در تمام دنیا منعقد می‌شود یک بندی برای لغو قرارداد وجود دارد اما وزارت دفاع و پشتیبان نیروهای مسلح با همراهی وزارت امور خارجه در این زمینه به دادگاه بین‌المللی پاریس شکایت کرده است و آن را دنبال می‌کند.

صالحی در ادامه سخنانش تصریح کرد: وزارت دفاع در حال بررسی این موضوع است و در زمینه نیروگاه بوشهر نیز باید بگویم که این نیروگاه واقعا برای کشور ما یک پروژه استراتژیک محسوب می‌شود و آلمانی‌ها که متکلف به ساختن این نیروگاه بودند، بدون هیچ دلیلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی رفتند و این نیروگاه را تکمیل نکردند.

صالحی ادامه داد: نیروگاه بوشهر نماد عظیمی در عرصه تحقق تکنولوژی است و اگر ما در زمینه دریافت سامانه موشکی S-300 دچار مشکل شدیم اما در اینجا شاهدیم که این پروژه عظیم به خوبی به سرانجام رسیده است و باید بگویم که نیروگاه اتمی بوشهر، اولین نیروگاه در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام است و اگر در عرصه بین‌الملل به مسائل مختلف با نظر دیگری نگاه کنیم، شاید راحت تر بتوانیم این مسائل را مدیریت کنیم.

وزیر خارجه در خاتمه سخنانش یاداور شد: وزارت خارجه هر آنچه که تاکنون در توان داشته در این زمینه به خرج داده و عمل کرده است تا نیازهای کشور و واقعیت‌های سیاسی کشور به سرانجام برسد و شما نمایندگان یقین باشید که وزارت خارجه از هر آنچه که در توان داشته باشد، استفاده می‌کند و ذره‌ای از حقوق ملت ایران نمی‌گذرد.

در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در مجلس به بیان توضیحات دیگری درباره سؤالش در بخش دوم وقتی که در اختیار داشت پرداخت و با تأکید بر اینکه فرمایشات آقای صالحی مشکلی را حل نکرد، گفت: بنده با روابط بین‌الملل ناآشنا نیستم و آقای صالحی در حال پیچیده کردن مسئله هستند. در حالی که این موضوع، مسئله پیچیده‌ای نیست.

وی افزود: سؤال بنده این است که وزارت خارجه در برابر فشارهای غربی‌ها چه اقداماتی انجام داده و چقدر توانسته با روس‌ها همکاری کند. ما همسایه هستیم اما ادعای روس‌ها خیلی زیاد است.

کواکبیان همچنین گفت: من فکر می‌کنم احتمالاً گزارش آقای صالحی هفته گذشته تنظیم شده است.

این نماینده مجلس در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما تئوری منسجمی برای برخورد در عرصه بین‌الملل نداریم و یک برخورد زیگزاگی داریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امارات ظرف 5 سال یک نیروگاه اتمی احداث کرد، گفت: ایران 20 سال است که می‌خواهد نیروگاه اتمی بوشهر را در سپتامبر سال آینده ایجاد و برق آن را وارد شبکه برقی کشور کند.

کواکبیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر بنده اعلام کنم که از پاسخ‌های شما قانع نشدم و سؤال را به رأی وکلای ملت بگذارم، نمایندگان ملت به خاطر اینکه به روسها ثابت کنم که آقایان روسها شما بیجا کردید که قرارداد منعقد شده را زیر پا گذاشتید، رأی بالایی می‌دهند اما چه کنم که انصاف دارم و شما تازه به وزارت خارجه آمده‌اید و این موضوع مربوط به یک سال و نیم پیش است و من ذره‌ای انصافم باعث می‌شود که اجازه ندهم که این بحث مطرح شود و علیرغم آنچه اصلا از پاسخ‌های شما قانع نشدم اما از رئیس جلسه می‌خواهم که این سؤال را به رأی نمایندگان مجلس نگذارد.

کد خبر 147926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز