همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان از شکل‌گیری کامل هیات‌های استانی نظارت بر انتخابات خبر داد و گفت: حدود 50 درصد از هیات‌های نظارت بر انتخابات شهرستان‌ها نیز آماده است.

شورای نگهبان سخنگو

  به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) تصریح کرد: طی ایام اخیر 13 مصوبه از مجلس و 11 اساسنامه از سوی دولت برای شورای نگهبان ارسال شد که از 13 مصوبه مجلس، 9 مصوبه مغایرتی با شرع و قانون اساسی نداشت اما چهار مصوبه دارای مغایرت‌هایی بود.

 وی در مورد تشکیل هیات‌های نظارت بر انتخابات نیز اظهار کرد: هیات‌های استانی نظارت بر انتخابات به صورت کامل تشکیل شده‌اند و در حدود 50 درصد هیات‌های نظارت بر انتخابات در شهرستان‌ها نیز آماده‌اند. بقیه اقدامات هم در حال انجام است که ان‌شا‌الله تا نوبت بعدی این کار به سرانجام خواهد رسید و گزارش آن ارائه خواهد شد.

 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد تصویب یک طرح در مجلس شورای اسلامی برای احیای پست نخست‌وزیری به جای ریاست جمهوری گفت: من اطلاعی از این طرح ندارم؛ البته صحبت‌هایی در مجامع علمی مطرح می‌شود اما به هر حال این‌گونه موارد از جمله مواردی است که نیازمند تغییر قانون اساسی است و فکر نمی‌کنم که با مصوبه عادی مجلس بتوانیم اصلاحی در این جهت انجام دهیم.

 خبرنگاری از وضعیت بررسی طرح نظارت بر نمایندگان مجلس پرسید که کدخدایی در پاسخ خاطرنشان کرد: این طرح سه‌شنبه‌ گذشته به دست ما رسید و ما فرصت بررسی آن را نداشتیم. سعی می‌کنیم در همین هفته بررسی‌ها انجام شود و نتیجه‌اش را سعی می‌کنیم اگر نشستی نداشتیم به صورت فوق‌العاده اعلام کنیم.

 خبرنگاری به عضویت غلامحسین الهام در شورای نگهبان و جبهه پایداری اشاره کرد که کدخدایی در پاسخ گفت: آقای الهام عضو شورای نگهبان نیستند.

 خبرنگار دیگری سوالی را مبنی بر تصویب طرح جامع نظارت بر نهادهایی از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد و اینکه آیا مجلس صلاحیت تصویب طرح نظارت بر مجموعه‌هایی که تحت نظارت رهبری هستند را دارد یا خیر؟ که کدخدایی پاسخ داد: آنچه که مصرح است در قانون اساسی گاهی اوقات نهادهایی هستند که زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کنند، گاهی اوقات نهادهایی هستند که در قانون اساسی ما تکلیف آنها روشن شده است و نیازمند اصلاح قانون اساسی است. طبعا اگر چنین اختیاری به مجلس داده نشده باشد نمی‌تواند چنین طرحی را تصویب کند؛ البته من این خبر را از شما شنیده‌ام و نمی‌توانم در رابطه با اصل آن اظهار نظر کنم.

کد خبر 147845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز