مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت پیل سوختی چند سوخته شدند که با توجه به عملکرد بالای آن می‌توان در صنایع قابل حمل مانند لپ تاپ و هواپیماهای بدون سرنشین از آن استفاده کرد.

پیل سوختی

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد ژیانی مجری این طرح، پیل سوختی را وسیله‌ای دانست که انرژی شیمیایی را به طور مستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و افزود: در میان سوخت‌های مختلف، هیدروژن با فراوانی بالا و عدم آلایندگی زیست محیطی به عنوان سوخت ایده آل در پیل سوختی مطرح است ولی به لحاظ مشکلات و خطرات تولید و نگهداری آن در صنایع قابل حمل معمولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و از سوخت‌های مایع استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: در اکثر پیل‌های سوختی که از سوخت‌های مایع الکلی به عنوان سوخت در آند آنها استفاده می‌شود از کاتالیست پلاتین و آلیاژهای آن استفاده شده است این کاتالیست‌ها علاوه بر گران بودن با گذشت زمان سمیت ایجاد می‌کند.

مجری طرح با اشاره به طرح اجرا شده در این زمینه خاطر نشان کرد: در این راستا پروژه‌ای اجرا شد و در نهایت موفق به طراحی و ساخت پیل سوختی چند سوخته شدیم که در ساخت الکترودهای آن از پلاتین استفاده نشده و فلزات ارزان قیمت در آنها به کار رفته است.

ژیانی به عملکرد این پیل سوختی اشاره کرد و توضیح داد: عملکرد این پیل در شرایط یکسان نسبت به پیلی که در آن پلاتین به عنوان کاتالیست استفاده شده است بالاتر است و در آن می‌توان از الکل‌های مختلف به عنوان سوخت استفاده کرد.

این محقق با تاکید بر اینکه در پیل سوختی تولید شده از الکل‌هایی چون اتانول به عنوان سوخت استفاده می‌شود، ادامه داد: این سوخت به قسمت آندی تزریق می‌شود و به حالت ایستا باقی می‌ماند و نیازی به گردش یا پمپاژ سوخت ندارد.

وی ساختار این پیل را بسیار ساده توصیف کرد و اضافه کرد: با توجه به عملکرد در شرایط محیطی می‌تواند در بسیاری از صنایع قابل حمل مانند موبایل و باتری‌های لپ تاپ و حتی هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرا گیرد.

به گفته مجری طرح، این پیل بسیار سبک و بدون صدا عمل می‌کند و نسبت به پیل سوختی متانولی دارای عملکرد بالاتری دارد.

کد خبر 147822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز