گروه حوادث: نظریه پزشکی‌قانونی درباره علت مرگ نوزاد دوماهه، پلیس و بازپرس جنایی را در برابر پرونده کودک‌آزاری قرار داد.

متهم

احتمال می‌رود زوج شیشه‌ای برای خلاص‌شدن از گریه‌های دختر دوماهه‌شان، به او سیانور خورانده باشند. صبح 20 بهمن سال گذشته، مرد جوانی درحالی‌که نوزاد دوماهه‌اش را در آغوش گرفته بود به بیمارستانی در جنوب غرب پایتخت رفت و مدعی شد که فرزندش به‌طور ناگهانی حالش بد شده است. از همان زمان تلاش پزشکان برای مداوای نوزاد دختر شروع شد اما او بعد از چند دقیقه روی تخت بیمارستان جان باخت و این در حالی بود که پدر او با سوءاستفاده از غفلت انتظامات بیمارستان، آنجا را ترک کرده و متواری شده بود.

با گزارش ماجرا به پلیس، تحقیقات در این زمینه شروع شد و از آنجا که روی صورت نوزاد دو ماهه آثار کبودی وجود داشت، بازپرس شهریاری، کشیک ویژه قتل تهران، دستور داد جسد به پزشکی قانونی منتقل شود. از طرفی دستور بازداشت والدین این نوزاد نیز صادر و تحقیقات برای شناسایی آنها شروع شد.

ماموران با استفاده از اطلاعات ثبت شده در فایل پذیرش بیمارستان، نشانی خانه زوج‌جوان را به دست آوردند و راهی آنجا شدند اما هر چه در زدند، پاسخی نشنیدند. به دستور بازپرس شهریاری، ماموران در ورودی را شکسته و وارد خانه شدند و به این ترتیب پدر و مادر نوزاد دوماهه که در گوشه‌ای از خانه مخفی شده بودند، بازداشت شدند.

آشنایی در کوه

زوج جوان در بازجویی‌های اولیه مدعی شدند که بی‌گناهند و نمی‌دانند چه بلایی سر دخترشان آمده است، این در حالی بود که هر دوی آنها اعتیاد شدیدی به مصرف مخدر شیشه داشتند و رفتارشان عادی نبود. با توجه به این موضوع، بازپرس پرونده دستور بازداشت هر دوی آنها را صادر کرد و بازجویی از این زوج ادامه یافت.

در این میان مرد جوان مدعی شد که 8سال پیش وقتی برای تفریح به کوه رفته بودم با همسرم آشنا شدم. با وجود مخالفت‌های خانواده‌ام با او ازدواج کردم و زندگی خوبی داشتیم. من مهندس بودم اما به کارم علاقه‌ای نداشتم و می‌خواستم تغییر شغل بدهم ولی از وقتی پای بساط شیشه نشستم، گرفتار شدم.

همسرم هم معتاد شده بود و با هم شیشه مصرف می‌کردیم تا اینکه دخترم به دنیا آمد. شب حادثه او خیلی گریه می‌کرد. من و همسرم هم شیشه کشیده بودیم و حالت عادی نداشتیم. صبح دیدم‌ رؤیا حالش بد شده، برای همین او را به بیمارستان رساندم و وقتی ماموران را دیدم ترسیدم و از بیمارستان فرار کردم.

اظهارات مرد جوان در حالی بیان می‌شد که بررسی‌ها نشان می‌داد او و همسرش حتی برای دخترشان شناسنامه هم نگرفته بودند، بنابراین احتمال اینکه آنها نوزادشان را به قتل رسانده باشند مد نظر قرار گرفت و مدتی بعد نتیجه آزمایش‌های پزشکی قانونی، راز مهمی را فاش کرد.

مرگ دردناک

روز گذشته وقتی گزارش پزشکی قانونی به دست بازپرس شهریاری رسید در آن نوشته شده بود که دختربچه دوماهه در اثر خوردن سیانور جان باخته است. از طرفی به این موضوع اشاره شده بود که آثار کبودی روی صورت قربانی احتمالا به خاطر این بوده که پدر و مادرش به زور دهان دختربچه را باز کرده و سیانور را به او خورانده‌اند. با این گزارش، فرضیه جنایت قوت گرفت و زوج جوان به دادسرای جنایی انتقال یافتند.

مادر دختربچه، صبح دیروز وقتی مقابل بازپرس پرونده قرار گرفت خودش را بی‌گناه دانست و گفت: من و شوهرم آن شب خیلی شیشه مصرف کرده بودیم و حالت عادی نداشتیم. نمی‌دانیم چه طور دخترم سیانور خورده است. چیزی به خاطر نداریم. همسر او هم همان ادعای قبلی را تکرار کرد و خود را بی‌گناه دانست. با اظهارات این زوج، بازپرس پرونده برای هر دوی آنها قرار قانونی صادر کرد و تحقیقات درخصوص این پرونده ادامه دارد.

اشتباهات سریالی

«در این پرونده مبحث کودک‌آزاری مطرح است؛ چرا که این پدر و مادر در اثر شدت مصرف مواد روانگردان از نوع شیشه از حالت عادی خود خارج شده و احتمالا به زور به فرزندشان سیانور خورانده‌اند.»بازپرس شهریاری این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: به گفته شاهدان، نوزاد این زوج معتاد در وضعیت بهداشتی نامناسبی نگهداری می‌شده و حتی به گفته پزشکان، دچار سوء‌تغذیه هم بوده است.

همه اینها نشان می‌دهد که زوج جوان به فرزندشان اهمیتی نداده و باعث این حادثه شده‌اند. وی می‌افزاید: شاید علت اصلی این حادثه نوع آشنایی این زوج با هم و ازدواج آنها باشد. آنها بدون هیچ‌گونه شناختی با هم ازدواج کرده‌اند و خانواده‌هایشان بعد از اطلاع از مشکلات و اعتیاد آنها به جای کمک‌کردن به این زوج، آنها را طرد کرده بودند، درحالی‌که خانواده‌های افراد معتاد می‌بایست با میانجیگری و مداخله، نه تنها آنها را به حال خود وانگذارند که مشکلشان را هم حل کنند. به گفته وی، متأسفانه مصرف شیشه، اثرات مخربی روی زندگی افراد می‌گذارد، حال آنکه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها و آشنایی آنها با این آثار می‌تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از تشکیل این پرونده‌ها داشته باشد.

کد خبر 147541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز