یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

مهر آمد! اما مهر که فقط خرید لوازم‌التحریر، گرفتن سرویس مناسب و کوله‌ پشتی استاندارد نیست. مهر آدابی دارد. یاد سرمشق‌های خوشنویسی افتادم:«اَدب آداب دارد!»

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 620

عده زیادی از دانش‌آموزان صبحانه ‌نمی‌خورند و بدتر این‌که از میان‌وعده‌های ناسالم استفاده می‌کنند. با توجه به سن رشد و بلوغ و شرایط خاص این دوره با مریم نظری، کارشناس تغذیه صحبت کردیم.

  • کمی درباره تغذیه در دوران مدرسه صحبت کنید.

من قبل از این‌که به تغذیه در مدرسه بپردازم، دوست دارم درباره تغذیه در دوران بلوغ حرف بزنم. نوجوانی سن حساسی است. یک نوجوان با تحولات بزرگی روبه روست. حس استقلال‌طلبی، توجه به ظاهر و بدن باعث می‌شود نوع تغذیه آنها تغییر کند. کم غذا خوردن به خاطر لاغر شدن بیش از حد از عادت‌های غلط این دوران است. نوجوان چون احساس استقلال‌طلبی دارد سعی می‌کند که با دوستانش بیشتر بیرون برود و بیشتر از فست فود استفاده ‌کند. آنها به خاطر اضطراب‌ها صبحانه ‌را بیشتر اوقات حذف می‌کنند و به تنقلات روی می‌آورند. بنابراین تغذیه دوران نوجوانی خیلی متفاوت است. با شروع مدرسه این وضع یعنی صبحانه نخوردن و خوردن تنقلات به عنوان میان وعده شایع‌تر است.

  • پس عادت‌های غذایی در نوجوانی کاملاً متفاوت است؟ اما یک سری عادت‌ها در مدرسه تشدید می‌شود.

رقابت شدید در دوران مدرسه بین دانش‌آموزان و علاقه به خوردن غذاهای غیر خانگی از عادت‌های این دوره است. نخوردن صبحانه و گاهی نهارهم از ویژگی‌های این دوره است.

دختران بیشتر از پسران از خوردن صبحانه خودداری می‌کنند و همین برای آنها دردسرهایی در سن بلوغ ایجاد می‌کند.

  • زنگ تفریح هم که انگار زمانی است برای مصرف تنقلات مثل چیپس و پفک.

بخش مهمی از رفتارهای غذایی نوجوانان مصرف بی رویه تنقلات است. این تنقلات معمولاً کم فیبر هستند و از نظر ویتامین«آ» ، کلسیم و آهن که برای رشد ضروری است، فقیرند. انتخاب صحیح تنقلات به عنوان میان وعده می‌تواند دردریافت مواد مغذی مورد نیاز نوجوانان اثر مثبت داشته باشد. به خاطر همین چند سالی هست که مدرسه‌ها تلاش می‌کنند در بوفه‌های خود مواد دیگری جز چیپس و پفک بگنجانند. خوردن میوه‌ها، مغزها، لقمه نان و پنیر و خیار و گوجه، یا نان و پنیر و گردو بسیار خوب است.

  • شما به رژیم‌های افراطی نوجوانان اشاره کردید. کمی بیشتر توضیح دهید.

نوجوانی سن رشد است. متأسفانه رژیم های لاغری که بسیار رایج است باعث کوتاهی قد و تأخیر بلوغ می‌شود.

اگر نوجوانی اضافه وزن نداشته باشد و رژیم بگیرد،‌ این رژیم در او سبب ضعف، خستگی، گیجی، افسردگی، تحریک‌پذیری، یبوست، نداشتن تمرکز حواس و اشکال در خوابیدن می‌شود. خوردن فست فود‌ها و تنقلات را ما منع می‌کنیم. اما رژیم‌های لاغری هم وقتی نوجوان اضافه وزن نداشته باشد به سلامتش لطمه وارد می‌کند.

کد خبر 147295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز