یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه گفت: میوه‌های نوبرانه فصل پاییز حاوی ویتامین‌های A ،B، C و آنتی اکسیدان‌ها هستند که سبب خنثی شدن رادیکال‌های آزاد در بدن شده و بدن را از ابتلا به سرطان محافظت می‌کند.

دکتر سهیلی آزاد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به میوه‌هایی مانند گردو، فندق، پسته و ازگیل به عنوان نوبرانه‌های فصل پاییز اظهار داشت: این نوع میوه‌ها از 3 پوسته تشکیل می‌شود که به ترتیب پوسته رویی سبز رنگ و گوشتی، پوسته چوبی روی دانه که مغز دانه است و پوسته نازک روی دانه هستند که پوسته نازک روی دانه معمولا حاوی منابع خوبی به لحاظ انرژی و مواد مغذی مثل مواد پروتئینی ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی و فیبر غذایی هستند.

وی با اشاره به این که گردو و پسته به عنوان در دسترس‌ترین نوبرانه‌های پاییزی هستند که طرفداران زیادی دارد، گفت: 100 گرم گردو دارای600 کیلوکالری انرژی است از این جهت منبع غذایی بسیار مفیدی است اما توصیه می‌شود که افراد چاق در مصرف آن دقت کنند.

گردو سرشار از کلسیم

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه در 100 گرم گردو 8 گرم پروتئین، 18 گرم مواد قندی و 65 گرم چربی وجود دارد، گفت: همچنین 100 گرم از این دانه دارای 100 میلی‌گرم کلسیم و 380 میلی‌گرم فسفر است بنابراین این دانه منبع خوبی از نظر کلسیم و فسفر برای دوران رشد کودکان و همچنین افراد مبتلا به پوکی استخوان است.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین100 گرم گردو حاوی حدود 7 میلی گرم آهن است که از نظر پیشگیری از کم خونی‌ها منبع خوبی است و از ابتلای کودکان به کم خونی پیشگیری می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به اینکه کودکان حدود 10 تا 12 میلی گرم به آهن نیاز دارند، گفت: البته آهن موجود در غذاهای گیاهی از نوع آهن سه ظرفیتی است که در روده و دستگاه گوارش خوب جذب نمی‌شود ولی مصرف آن همراه با ویتامین c باعث می‌شود این آهن به آهن دو ظرفیتی تبدیل و به خوبی جذب شود و با توجه به اینکه این نوع دانه‌های تازه دارای مقداری ویتامین c هستند که باعث جذب آهن آنها در روده می‌شود.

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه در 100 گرم گردو 50 میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد و گردو، پسته، بادام و فندق بهترین منبع پتاسیم، سدیم و گلوکز مورد نیاز بدن انسان است به نقش مهم این عنصر در انتقال تحریکات عصبی عضلانی اشاره کرد و گفت: هنگامی که فردی دچار اسهال می‌شود مقدار زیادی پتاسیم و سدیم از طریق اسهال آبکی دفع می‌شود که این مسئله تحریکات عصبی عضلانی را از بین می‌برد که منجر به بی‌حالی و کسالت در فرد می‌شود که در این حالت اگر به فرد سوزن بزنیم به دلیل عدم تحریک عصبی عضلانی، آن را حس نمی‌کند و در نهایت این کمبود پتاسیم در اسهال‌های شدید موجب مرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه نوبرانه‌های فصل پاییز حاوی ویتامین‌های A ،B، C و آنتی اکسیدان‌ها هستند که سبب خنثی شدن رادیکال‌های آزاد بدن می‌شوند، گفت: رادیکال‌های آزاد در نتیجه متابولیسم مواد غذایی در سلول‌های بدن به وجود می‌آیند و اگر در سلول باقی بمانند سبب ایجاد سرطان در انسان می‌شوند بنابراین رادیکال‌های آزاد که دارای بار مثبت و منفی هستند باید خنثی شوند که این کار توسط آنتی‌اکسیدان‌ها به خصوص آنتی‌اکسیدانی به اسم کوانزیم Q10 و همچنین آنتی‌اکسیدان دیگر مثل سلنیوم صورت می‌گیرد.

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه ویتامین E موجود در دانه‌های نوبرانه فصل پاییز مانع از اکسیده شدن چربی‌های موجود در بدن می‌شود، افزود: در کمبود ویتامین E لیپوپروتئین‌های موجود در غشاء سلول‌ها به خصوص سلول‌های گلبول قرمز اکسیده شده و در نتیجه غشاء اکسیده سلول خراب می‌شود که منجر به کم‌خونی به نام کم‌خونی همولیتی می‌شود.

گردو، پسته و ازگیل از پیری زودرس و ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کنند

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه همچنین ذخیره ویتامین E از پیری زودرس و چین و چروک شدن پوست بدن و همچنین ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند، گفت: آلزایمر از کمبود ویتامین E که موجب تحلیل رفتن سلول‌های مغزی می‌شود ناشی می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از ارزش‌های غذایی مهم دانه‌ها مانند گردو و پسته، چربی آنها است. چربی‌ها ترکیبی از اسیدهای چرب و الکل‌ها هستند و اسیدهای چرب یا از نوع اسید چرب اشباع یا از نوع اسید چرب غیراشباع هستند که در چربی دانه‌ای مانند گردو مقدار زیادی از اسیدهای چرب غیر اشباع هستند.

دکتر سهیلی آزاد با بیان اینکه در چربی موجود در این مواد مغذی کلسترول وجود ندارد، گفت: اسیدهای چرب غیراشباع این دانه‌ها مانند اسید چرب امگا 3 است مثل اسید لینولینیک که برای رشد کودکان بسیار مفید است بنابراین مصرف گردو برای رشد کودکان بسیار توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه از اسیدهای چرب امگا 3 دیگر به پنتا انوئیک اسید، هگزا انوئیک اسید اشاره کرد و اظهار داشت: این نوع اسیدهای چرب در سلولهای بدن سبب سنتز موادی به اسم پروستا گلاندین‌ها می‌شوند.

وی با بیان اینکه پروستا گلاندین‌ها در بدن اعمال مختلفی را انجام می‌دهند، ادامه داد: برخی از آنها سبب کاهش فشار خون می‌شوند که این نوع پروستا گلاندین‌ها سبب افزایش تابعیت ارتجاعی عروق خونی شده و فشار خون کاهش پیدا می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که دارای فشار خون هستند اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنند که بهترین آنها روغن کبد ماهی است.

کد خبر 147277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز