امیر رضا قویدل: معاون فناوری اطلاعات شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال92، بخش عمده خدماتی که شهرداری تهران به صورت سنتی ارائه می‌دهد در فضای دیجیتال صورت گیرد تا بخشی از شهرالکترونیک محقق شود.

تهران الکترونیک

مهندس قائمی در حاشیه مراسم رونمایی از 7سامانه آنلاین مدیریت محلات در تهران، هدف از برگزاری چنین نشستی با حضور مدیران محلات و همچنین مدیران آی‌تی سراهای‌محلات را بهانه‌ای برای ایجاد تعامل میان شهرداری و مدیریت محلات عنوان کرد و گفت: شهرداری تهران از دوره مدیریت فعلی روی این شعار که شیوه مدیریت در شهر باید با رویکرد محله‌محوری و تفویض امور مردم به خود مردم و کاهش تصدی‌گری شرهرداری و تبدیل‌شدن این نهاد به یک نهاد سیاستگذار باشد، مصرانه پافشاری می‌کند.
معاون فناوری اطلاعات شهرداری با تأکید براینکه برای اجرایی‌کردن این شعار نیاز به فراهم‌کردن زمینه و شرایط آن داریم، ادامه داد: زمانی که در حوزه حمل‌ونقل عمومی صحبت کرده و می‌خواهیم این حوزه را به مردم واگذار کنیم باید سازمان بزرگ اتوبوسرانی را به شرکت‌های کوچک تقلیل دهیم تا خود مردم مدیریت آن را برعهده گیرند و ما از طرفی تنها نظارت و سیاستگذاری کنیم و از سوی دیگر کنترل کنیم تا از هدف دور نشویم.

وی در پاسخ به این پرسش که معاونت فناوری اطلاعات شهرداری تاکنون چه برنامه‌هایی را طراحی کرده و چه برنامه‌هایی برای آینده دارد، گفت: ما به‌دنبال آن هستیم که تمام تصدیگری‌های شهرداری را به یک سرویس‌دهی غیرحضوری تبدیل کنیم مگر اینکه یک حق حاکمیتی باشد که قانون این اجازه را به ما ندهد و یا اینکه آن دسته از خدمات شهرداری میدانی بوده و آی‌‌تی‌پذیر نباشد؛ مانند نظافت شهر و فضای سبز. قائمی خاطرنشان کرد: حوزه شهرسازی و معماری از گسترده‌ترین حوزه‌های شهرداری است که بیشترین تعامل با شهروندان را دارد. در این حوزه که تعامل عمدتا از جنس رد و بدل‌کردن اطلاعات است، یک شهروند به‌عنوان مراجعه‌کننده باید یک‌سری اطلاعات را روی کاغذ بنویسد و به شهرداری تحویل دهد و این نهاد نیز روی اطلاعات ارائه‌شده پردازش و در نهایت تصمیم‌گیری کند تا آن تصمیم را در قالب یک‌سری اطلاعات به همان فرد بازگرداند. به‌نظر می‌رسد این اقدامات قابلیت تبدیل‌شدن به یک سیستم اطلاعاتی در فضای مجازی را دارد.

معاون فناوری اطلاعات شهرداری اظهار کرد: کارکرد حوزه آی‌تی شهرداری این است که این قسمت از خدمات را به‌درستی شناسایی و قابلیت آن برای انتقال به فضای مجازی را بررسی کرده و بعد آن را به یک سرویس تبدیل کند. ما حتی به‌دنبال آن هستیم که انتقال این سرویس را حتی‌المقدور به خود مردم واگذار کنیم، کما اینکه دفاتر خدمات‌الکترونیک شهرداری را نیز خود مردم تأسیس کرده و براساس چارچوبی، این خدمات را به مردم ارائه می‌دهند.

وی درباره میزان استقبال صورت گرفته از خدمات‌الکترونیک شهرداری نیز گفت: تبلیغات ما ناکافی و در بخشی از زمینه‌ها ضعیف بوده است اما مردم نشان دادند که هر سرویسی که ما راه‌اندازی می‌کنیم اگر ما به ازا نداشته باشد استقبال خوبی از آن می‌کنند.

به‌طور مثال بعضی از کارها به 2صورت حضوری و سنتی و یا از طریق اینترنت است که طبیعتا ممکن است همچنان عده‌ای از طریق روش سنتی بهره گیرند ا ما در مواردی که الزاما تک‌روشی بوده و کار را به فضای مجازی برده‌ایم، استقبال خوبی از آن صورت گرفته است. قائمی با اشاره به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه در زندگی مردم و عدم وجود چنین شرایطی در رابطه با رایانه و اینترنت، اظهارکرد: اگر ما به‌عنوان یک نهاد اصلی خدمت‌رسان و یک مدیریت متمرکز، تلاش بیشتری کرده و بتوانیم خدمات بیشتری را ارائه دهیم، قطعا مشکلی از نظر کمبود استقبال مردم نخواهیم داشت و این خدمات فرهنگسازی‌ را به‌همراه خود خواهند آورد.

برنامه‌های شهرداری تهران برای خدمات الکترونیک

معاون فناوری اطلاعات شهرداری: ما تابع رشد تکنولوژی، هستیم؛ چرا که تکنولوژی ایده‌های نو و روش‌های جایگزین را پیشنهاد می‌دهد. اما ما براساس مقدورات فعلی یک برنامه پنج‌ساله طراحی کردیم که 2سال از آن گذشته و امیدواریم که در پایان این برنامه پنج‌ساله بخش عمده خدماتی که شهرداری تهران به‌صورت سنتی ارائه می‌دهد در فضای دیجیتال صورت گیرد تا بخشی از شهرالکترونیک محقق شود. عمده اقدامات صورت‌گرفته از سوی معاونت فناوری اطلاعات در حوزه حمل‌ونقل‌عمومی است.در حال حاضر بلیت الکترونیک در سطح شهر اجرایی شده و برنامه بعدی ما این است که کارت‌های الکترونیک را در تاکسیرانی وارد کنیم و پایلوت کار نیز انجام شده است.

از دیگر اقدامات مربوط، تراکنش‌های مالی بین مردم و شهرداری است که باید به پول الکترونیک تبدیل شود که هم صحت قابل‌اعتمادی خواهد داشت و هم قابلیت رصد و پیگیری دارد و هم از مشکلاتی که در معادلات پولی وجود دارد کاسته شده و می‌توانبه صورت غیرحضوری عمل کرد.

کد خبر 147127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز