مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شامگاه فردا 10 مهرماه، بارش شهابی تنینی یا اژدهایی به اوج خود می‌رسد و طبق پیش بینی‌ها در سال جاری در زمان اوج بارش تعداد شهاب‌های قابل مشاهده در هر ساعت به 600 شهاب می‌رسد

شهاب باران

به گزارش خبرنگار مهر، بارش‌هاى شهابی حاصل سوختن قطعات به جا مانده از دنباله دارها و در مواردى سیارک‌هایی هستند که از نزدیکى مدار زمین عبور میکنند. دنباله دارها در گردش خود به دور خورشید زمانی که به مناطق داخلى‌تر منظومه شمسى وارد مى‌شوند به دلیل گرماى تشعشع خورشید ذرات و قطعاتى را از خود آزاد مى‌کنند.

در آغاز پاییز هر سال در فاصله 8 تا 12مهرماه، شهاب‌هاى انگشت شمار بارش شهاب "تنینی" یا اژدهایى در آسمان دیده مى‌شود. این بارش شهابی فقط به مدت 4 شب از 8 تا 12مهر دیده می‌شود، ولی اوج بارش آن در 10 یا 11مهر ماه رخ می‌دهد.

در شرایط مناسب نوری و جوی می‌توان در هر ساعت تا 10 شهاب از این بارش را رصد کرد ولی طبق پیش بینی‌ها این بارش شهابی در سال جاری متفاوت است به گونه‌ای که می‌توان به بیش از 600 شهاب را در ساعت مشاهده کرد.

منشاء این بارش دنباله دارى کوتاه دوره به نام جیاکوبینى - زینر یا 21P است که هر 6/ 6 سال یک بار از نزدیکى زمین می‌گذرد.

بر اساس مطالعات انجام شده اوج بارش در حدود ساعت 20 به وقت جهانى و در 10 مهر رخ خواهد داد و ZHR (تعداد شهاب‌های قابل مشاهده در یک ساعت) آن به بیش از 600 خواهد رسید به عبارت دیگر در هر دقیقه 10 شهاب را می‌توان مشاهده کرد.

در لحظه اوج بارش اژدهایی فاز ماه (درصد سطح روشن ماه) 91 درصد است که این امر باعث می‌شود تعداد بیشتری از شهاب‌هاى کم نور اژدهایی دیده نشوند.

کد خبر 147121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز