همدان - خبرنگار همشهری: روسای شوراهای شهر استان‌ها روز پنجشنبه در نهمین اجلاس ادواری روسای شوراهای اسلامی استان‌های کشور در همدان مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های شوراهای شهر و روستا را بررسی کردند.

به گزارش همشهری در این نشست هم‌اندیشی، رئیس شورای‌عالی استان‌ها گفت: شوراها، نمایندگان مردم هستند و باید بدون هراس و طبق قانون اساسی به کار استاندار، فرماندار، بخشدار و شهردار نظارت کنند. مهدی چمران تاکید کرد: اگر شورا کمک نکند خیلی از مشکلات شهرها و روستاها حل نمی‌شود.

وی در واکنش به سخنان بعضی از حاضران در نشست که به اصلاح قانون شورا و شهرداری‌ها برای افزایش قدرت آنها تاکید کردند، گفت: قانون فعلی بسیار محکم است و اگر بخواهیم با تغییراتی آن را اصلاح کنیم دیگر همین را هم نخواهیم داشت. چمران اضافه کرد: شوراها می‌توانند ارائه طرح کنند اما طرح‌هایی در شورای‌عالی استان‌ها پذیرفته و به مجلس ارائه می‌شود که محکم و مستدل بوده و اصول و لوازم در آن رعایت شده باشد؛ با این حال تاکنون طرحی با این مشخصات به شورای‌عالی نرسیده است. وی همچنین با بیان مهم‌ترین مشکلات شوراهای شهر در کشور افزود: نداشتن درآمدهای پایدار و مشخص برای شهرداری‌ها، اجرای برنامه‌های پنج‌ساله و چشم‌انداز بیست‌ساله را با مشکل مواجه می‌کند درحالی‌که مبنای این برنامه‌ها داشتن درآمد پایدار است و هنگامی که این اتفاق صورت نگیرد برنامه‌ها دقیق و اجرایی نخواهد بود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر درآمد عمده شهرداری‌ها به میزان ساخت‌و‌ساز بستگی دارد و به همین دلیل همواره با فراز و فرود مواجه است که اگر این وضعیت ادامه یابد شوراها دچار مشکل می‌شوند و به‌تبع آن، مردم دچار مشکل خواهند شد.وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر سوخت و نیز اجرایی‌شدن برنامه پنجم توسعه مشکل ناپایداری درآمدهای شهرها تا حدودی رفع شود.

چمران همچنین به مدیریت محله‌ای شهرها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: باید به جایی برسیم که مردم ، مدیریت شهر و محله خود را به‌عهده بگیرند؛ چراکه اعتقاد داریم اگر خانه و محله، آباد شود، شهر و کشور نیز آباد می‌شود.چمران در ادامه با بررسی مبحث شورای محله در قانون اساسی افزود: الگوی مدیریت محله‌ای هنوز در کشور اجرا نشده است و اگر شوراهای شهر به جایگاه واقعی خود دست یابند این موضوع در تمام شهرهای کشور تحقق می‌یابد.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها در پایان با یادآوری انتخابات شوراهای منحل شده همزمان با انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون این انتخابات باید برگزار شود اما وزارت کشور به‌دلیل اینکه تعداد شهرهایی که شوراهای آنها منحل شده محدود است هنوز این موضوع را نپذیرفته است.

کد خبر 147086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز