چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

افشاگری عوامل مرتبط با اختلاس 3هزار میلیارد تومانی، این پرونده را وارد مرحله جدیدی کرد.

موسی‌الرضا ثروتی،

نمایندگان مجلس نیز دیروز جدی‌تر و صریح‌تر وارد ماجرا شدند.در این رابطه با موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • نقش دستگاه‌های نظارتی ازجمله مجلس در بروز اختلاس را چگونه می‌بینید؟

این نکته بدیهی است که نبود سیستم هماهنگ نظارت بر بانک‌ها در بانک مرکزی، منجر به بروز چنین تخلفی شده و بنابراین نمی‌توان چنین تخلفی را به سایر دستگاه‌های نظارتی نسبت داد. از طرفی زمانی که از جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نتیجه مطلوبی استخراج نمی‌شود، طبیعی است که علاوه بر این اختلاس، حجم معوقات بانکی هم به حدود 50هزار میلیارد تومان می‌رسد که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این مورد هم نمونه بارز مفاسد اقتصادی است. همچنین برخی افراد عضو این ستاد، خود متهم به مفاسد اقتصادی هستند. در این میان خط و نشان کشیدن رئیس‌جمهور برای قوه قضاییه در مورد برخورد احتمالی با برخی نزدیکان دولت، بیش از پیش اعتماد عمومی را نسبت به مدیران کاهش می‌دهد.

  • به‌هرحال احتمالا توجیه این است که تا زمانی که جرمی ثابت نشده نباید اتهامی به شخصی زده شود و این به‌نفع جامعه خواهد بود.

کاملا درست است ولی چطور است که رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس قوه مجریه مواردی را به مجلس نسبت می‌دهد و ریشه‌های اختلاس را در قوه مقننه می‌داند. این اظهارات هم اگر نادرست باشد باید برخورد قانونی با آن صورت گیرد. اتفاقا من می‌خواهم بگویم که روش‌هایی که رئیس‌دولت در این قضیه پیش گرفته مسائل را پیچیده‌تر و بدتر خواهد کرد. به‌نظر بنده قوه قضاییه باید در این موارد و همچنین مسئله عدم‌برخورد با برخی نزدیکان رئیس‌جمهور در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مواضع شفافی اتخاذ کند. درصورتی که این مواضع شفاف و برخوردها با هر فرد متخلفی سریع و قاطع باشد می‌توان به دستیابی نتایجی مثبت امیدوار بود.

  • استعفا و برکناری‌های اخیر مدیران بانکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این نخستین بار است که یکی از مقامات بلندپایه صرف‌نظر از اینکه اتهامی به وی وارد است یا خیر، در نتیجه بروز یک تخلف استعفا داده است، اما در دولت، چنین رویه‌ای وجود ندارد و اتفاقا برخی مقامات دولت بی‌پروا سایر نهادها را متهم می‌کنند و از مافیاهای فرضی صحبت به میان می‌آورند. این کار فضا را مسموم و محیط اقتصاد را ناامن می‌کند.

  • احتمال افشای پرونده‌های اختلاس و فساد مالی بزرگ‌تر در آینده وجود دارد؟

بله. من خودم گزارش یک مورد درخواست رشوه 100میلیون تومانی را به مقامات سیستم بانکی اطلاع دادم اما با وجود پیگیری بسیار، هیچ برخوردی با شخص خاطی نشد و این نشان می‌دهد که برخی در بدنه اقتصادی کشور با این جریانات همسو شده‌اند و اگر افرادی که منتسب به فساد اقتصادی هستند سریع به افکار عمومی پاسخ ندهند، قضایا بسیار بدتر از این خواهد شد.

  • به‌نظر شما اساسی‌ترین اقدامات به‌منظور شفاف‌سازی‌ این موارد چیست؟

اولا رسانه‌ها باید به مطالبات خود از مسئولان ادامه دهند و در مرحله بعد باید تحقیقات کاملی در این باره صورت گیرد. ضمن اینکه افکار عمومی باید محکم و با جدیت و در هر زمان و مکانی از مسئولان اقتصادی بخواهند که استعفا بدهند. یقین داشته باشید که در جریان این اختلاس، خیلی‌ها از موضوع باخبر بودند اما سکوت کردند و از ترس اینکه اتهامی به آنها زده نشود خود را به نادانی زدند.

کد خبر 146987
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز