الهام دانیالی: طرح کاهش 10 درصدی تعرفه واردات خودرو به کشور از 90 به 80 درصد، پیشنهادی بود که فخرالدین حیدری، نماینده سقز و بانه، اردیبهشت امسال در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد و با مخالفت نمایندگان مواجه شد و به تصویب نرسید.

کارخانه خودروسازی

یکی از مخالفان این طرح نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنابع و معادن مجلس بود. از مهم‌ترین دلایل او برای این مخالفت ضمن استناد به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر خرید کالای داخلی و گسترش تولیدات داخلی، این بود که کاهش تعرفه واردات خودرو موجب خروج سرمایه کشور به جیب دشمنان می‌شود و وضعیت اشتغال را در داخل به مخاطره می‌اندازد. وی در این گفتگو به دلایل مخالفتش با این طرح می‌پردازد:

  • در موضوع پیشنهاد کاهش 10درصدی تعرفه واردات خودرو که چندی پیش توسط یکی از نمایندگان در مجلس مطرح شد اما تصویب نشد شما از مخالفان طرح بودید. دلیل این مخالفت را برای ما توضیح دهید.

با توجه به اینکه هم‌اکنون ایران اسلامی توانسته در چند کشور خارجی، حتی کشورهای اروپایی مثل فرانسه، ماشین‌های تولیدی خود را صادر کند، چرا ما باید اجازه بدهیم کشورهایی که هر روز ما را تحریم و تهدید می‌کنند، ماشین‌هایشان وارد ایران شود و کارخانجات داخل ایران ضربه ببینند؟

ما دو گروه خودروساز داریم، ایران خودرو و سایپا که متعلق به کل ایران اسلامی هستند. مال چندین هزار جوان رشید ایرانی است که با مدارک تحصیلی مختلف در این کارخانه‌ها کار می‌کنند.

چندین هزار نفر هم در کارخانه‌های قطعه‌سازی بخش خصوصی کار می‌کنند. ما درحال‌حاضر یک مشکل بسیار مهم در ایران داریم که مشکل اشتغال است.

با وارد کردن هر ماشین خارجی، یک خانواده ایرانی بیکار می‌شود اما با تولید یک ماشین ایرانی یک خانواده ایرانی صاحب شغل می‌شود و این شعار ماست.

من خودم اگر قدرتی داشته باشم، ورود ماشین‌های سواری خارجی را به کشور ممنوع می‌کنم. البته ماشین‌های سواری را، نه ماشین‌های بزرگ که مثلا در معادن استفاده می‌شوند و کاری هستند چون آنها را لازم داریم و باید وارد کنیم اما درحال‌حاضر که خودمان ماشین‌سواری تولید می‌کنیم، چه نیازی داریم که بنز و ب.ام.و وارد کنیم و جوانان مملکت‌مان را بیکار کنیم و عرض کشور را مفت دست خارجی‌ها بدهیم که هر روز علیه ما توطئه می‌کنند.

  • خود شما چه خودرویی سوار می‌شوید؟

من پژو 2000 سوار می‌شوم، تولید سال 1382.

  • این پژو نسبت به یک خودرو سواری خارجی بهتر است و دچار مشکل نمی‌شود؟

مشکلات ماشین از نگهداری به‌وجود می‌آید. وقتی به جلوبندی، روغن، لاستیک‌ها، ترمز و... به‌موقع رسیدگی کنید، کمتر دچار مشکل می‌شود.

ماشین من خیلی معمولی است. آن زمان که این را خریدم، نماینده نبودم. سال 82 برای خرید این ماشین پول جمع کردم، با هزار زحمت، قسطی ریختم به حساب ایران‌خودرو و یک پژو 405 تحویل گرفتم.

الان هم با این ماشین گاز بدهم تا 180کیلومتر سرعت می‌رود. برای اینکه خوب نگهداری می‌کنم.هر وقت با خانواده به مشهد می‌رویم و برمی‌گردیم، اولین کاری که می‌کنم می‌روم جلوبندی ماشین را آچارکشی می‌کنم.

  • درواقع می‌توان نتیجه گرفت شما به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی موافق تسهیل شدن واردات خودرو به کشور نیستید.

من مخالف سرسخت واردات ماشین‌های سواری هستم.

  • اما آقای قاضی‌پور در آن سوی ماجرا نیز استدلالی بیان می‌شود، خودروهای داخلی کیفیت مناسب ندارند، تنوع محصول چندانی دیده نمی‌شود و در بسیاری مواقع ما شاهد صدمات جانی سرنشینان به‌دلیل مشکلات فنی نیز هستیم!

در این مورد شما از قول من بنویسید که ‌ای قطعه‌سازان، شما اگر راست می‌گویید و به تولیدات خودتان اطمینان و اعتقاد دارید، از خدا بترسید و ماشین ایرانی سوار شوید.

می‌دانید چرا؟ یک روز جلسه‌ای داشتیم با قطعه‌سازان کشور، من قبل از جلسه رفتم اول پارکینگ را نگاه کردم ببینم مدیران کارخانه‌های قطعه‌سازی با چه ماشین‌هایی آمده‌اند، دیدم همه با ماشین‌های خارجی آمده‌اند. برای همین در آن جلسه اصلا صحبت نکردم و برگشتم. گفتم اینها حتی به تولیدات خودشان اعتقاد ندارند.

  • با توجه به همین توضیح شما، چطور مردم باید به تولیدات داخلی اعتماد کنند و فقط خودروهای ایرانی بخرند؟

شما می‌دانید که پژوهای 206 که ایران به فرانسه صادر می‌کند، فرانسوی‌ها سرودست می‌شکنند که آنها را بخرند؟
الان در بلاروس، تمام استانداران و معاونان نخست‌وزیر، همه سمند ایران را سوار می‌شوند. اصلا اجبار است آنجا و اینها را من با چشم خودم دیدم.

  • نظر شما در مورد برخی تولیدات یک شرکت خودروسازی داخلی که در یک مقطع زمانی حتی در حالت ایستاده دچار سانحه می‌شدند، چیست؟ آیا فکر می‌کنید مشتری می‌تواند به‌راحتی به ایمنی این خودروها اعتماد کند؟

تا جایی که من اطلاع دارم از ابتدای سال 90 تابه‌حال گزارش چنین اتفاقی را نداشتیم و ما در آن قانونی که امسال تصویب کردیم برای افزایش تعریفه واردات، آنجا بالا بردن کیفیت تولیدات جدید کارخانه‌های خودروسازی هم مصوب شده است.

  • نظرتان در مورد خودروهای خارجی که در ایران مونتاژ می‌شود، چیست؟

بحث مونتاژ فرق می‌کند برای اینکه موضوع اشتغال را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد. اگر حداقل 51درصد قطعات آن ماشین خارجی که مونتاژ می‌کنیم در ایران تولید شود من موافقم اما اگر پنجاه-پنجاه هم باشد من مخالف مونتاژ ماشین خارجی هستم.

همشهری ماه

کد خبر 146927

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز