گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: اعلام نشدن نتایج نشست کمیته ‌قیمت‌گذاری خودرو و اخبار متناقض در مورد میزان افزایش قیمت‌ها موجب به هم ریختگی بازار خودرو و افزایش کاذب قیمت‌ برخی خودروهای سواری شده است.

خودرو

به گزارش خبرنگار ما، با گذشت بیش از یک هفته از برگزاری نشست کمیته قیمت‌گذاری خودرو، کماکان اعلام نظر نهایی در این زمینه به تایید وزیر صنعت‌، معدن و تجارت موکول شده است. این در حالی است که مهدی غضنفری همراه رئیس‌جمهور به آمریکا سفر کرده است.

از سوی دیگر، منع‌شدن سایر اعضای این کمیته از اظهارنظر در مورد میزان افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی و اخبار مطرح شده در زمینه تعیین قیمت کارخانه‌ای خودرو به میزان 3 تا 5درصد کمتر از قیمت‌های حاشیه بازار، موجب شده تا طی چند روز اخیر موج تازه‌ای برای افزایش کاذب قیمت‌ پراید، خانواده پژو 206، سوزوکی گراند ویتارا و تندر 90 بر پا شود.

بنابر این گزارش، قیمت پراید جدید دوگانه‌سوزدر بازار آزاد که تا چند هفته گذشته به بیش از 9میلیون تومان رسیده بود اکنون به حدود 10میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین اخبار غیررسمی منتشر شده از موافقت کمیته قیمت‌گذاری خودرو با افزایش 8درصدی قیمت سوزوکی گراند ویتارا موجب شده با افزایش 500هزار تومانی قیمت این خودرو، اکنون نرخ این خودرو در بازار آزاد به 58 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یابد و اختلاف قیمت 11میلیون و 300هزار تومانی در سطح بازار و کارخانه را تجربه کند. همچنین قیمت تندر90‌ای دو. ال.پی با افزایش 600 هزار تومانی به 16 میلیون تومان افزایش یافته و نرخ انواع پژو «206» و «702 آی» نیز در بازار آزاد افزایش 500 هزار تا یک میلیون تومانی را شاهد بوده است.

تکذیب آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو

طی چند روز اخیر اخبار مطرح شده در زمینه تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها به میزان 3 تا 5درصد کمتر از نرخ بازار، شائبه افزایش قدرت کارخانه‌های خودروسازی برای دخالت در قیمت‌ها با کاهش یا افزایش عرضه و حرکت به سمت آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو در آینده نزدیک را تقویت کرد؛ با وجود این وحید منائی، معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات زیربنایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با تکذیب این موضوع به خبرنگار ما گفت: در کمیته قیمت‌گذاری خودرو نیز نگاه تنظیم بازاری حاکم بوده و دیدگاه خودرو‌سازان مبنی بر آزاد‌سازی قیمت‌ها تاثیری در روند تصمیم‌گیری این کمیته نداشته است.

کد خبر 146092
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز