پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: صندوق بین‌المللی پول هشدارداده که فرصت برای جلوگیری از دومین دوره رکود جهانی، از دست رفته‌است.

به گزارش خبرنگار پرس تی وی، در حدود سه سال از زمانی که نظام مالی جهان در آستانه فروپاشی قرار گرفت می‌گذرد و اکنون صندوق بین‌المللی پول وضعیت را اضطراری توصیف کرده و درباره اجتناب ناپذیربودن از سقوط به دوره رکود دوم هشدار داده‌ است.

صندوق بین‏ المللی پول هشدار داده است که اگر سیاست‌گذاران هوشیار نباشند و کاری در این زمینه انجام ندهند، آمریکا و اروپا با خطر واقعی بازگشت به دوره رکود که تمامی اقتصاد دنیا را تحت تاثیرقرار می‌دهد، روبرو خواهند شد.

رولین آمور، ازتحلیل‌گران مسائل اقتصادی می‌گوید زمان برای آمریکا برای جلوگیری از سقوط، بسیار دیر است.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود درباره آخرین چشم انداز اقتصادی جهان، با اشاره به این که بهبود اوضاع اقتصادی از دوره رکود بزرگ در سال‎های 2008 تا 2009 متوقف شده ‌است، از سیاست‌گذاران خواسته ‌است تا با مشکلات رویاروی دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا، آمریکا و اروپا، مقابله کنند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که بی اعتمادی همچنان رو به افزایش است و آمریکایی‎ها از وال استریت گرفته تا مین استریت ، دوران اقتصادی بدتری را در روزهای پیش رو انتظار می‌کشند.

اما این که این بی اعتمادی در کجای این بحران اقتصادی سیستماتیک جای گرفته است، به گفته آمور باید پاسخ آن را در درون جامعه تجارت جست و جو کرد.

آمور می‎گوید واقعیت این است که موتور محرک اشتغال از کار افتاده ‌است.

صندوق بین‌المللی پول درعین حال هشدار داده است که تلاش آمریکا و دیگر دولت‌ها برای مهارسریع کسری بودجه‌شان، روند کند بهبود اوضاع اقتصادی دنیا را به مخاطره افکنده ‌است و تداوم این برنامه آن را نابود خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین به ویژه از سیاست نخبگان مالی اروپا انتقاد و اعلام کرده آن‎هایی که مسئول برطرف کردن مشکلات مربوط به ارز واحد هستند، همواره یک گام از بازارهای مالی جهان عقب‎تر بوده‎اند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین از این که بن‎بست سیاسی در واشنگتن، روند بهبود ضعیف‌ترین اوضاع اقتصادی در تاریخ آمریکا را از مسیر خارج کند، ابراز نگرانی کرده ‌است.

بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند سیاست‌گذاران از توانایی و اراده سیاسی لازم، برای هم‎کاری و ترسیم برنامه اقتصادی برای اجتناب از دوره رکود اقتصادی دیگر، برخوردار نیستند.

کد خبر 146359
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز