چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آشتی ملی این کشور متشکل از 22 وزیر و نمایندگان تعدادی از مناطق روز چهارشنبه معرفی خواهد شد.

به گزارش ایسنا یک مسئول لیبیایی در گفت‌وگو با رادیو سوای آمریکا افزود: دولت جدید به ریاست محمود جبریل، رئیس دفتر اجرایی شورای ملی انتقالی لیبی تشکیل می‌شود.

این مسئول لیبیایی همچنین تاکید کرد: علی الترهونی، وزیر نفت و امور دارایی سابق به عنوان معاون نخست وزیر، محمد عبدالعزیز به عنوان وزیر امور خارجه لیبی، فوزی عبدالعالی، عضو سابق شورای ملی انتقالی به عنوان وزیر کشور و اسامه الجویلی، به عنوان وزیر دفاع این کشور انتخاب شده‌اند.

وی در ادامه افزود: قرار است مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی بعد از بازگشت از نیویورک در روز چهارشنبه خبر تشکیل دولت جدید لیبی را اعلام کند.

libya

از سوی دیگر رومان ندال، معاون سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه فرانسه عنوان داشت: تشکیل دولت در لیبی نیازمند زمان است و این مساله کاملا طبیعی است چرا که روند دموکراتیک در تمام کشورها نیازمند بررسی و مذاکره است.

وی در ادامه افزود: ما همچنان به مذاکرات خود با مسئولان شورای انتقالی لیبی در زمینه تشکیل دولت ادامه می‌دهیم.

وزارت خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای از شورای ملی انتقالی لیبی حمایت کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که این شورا تنها نماینده اصلی کشور لیبی است. دولت چین نیز اعلام کرد که دولت انتقالی در لیبی در سریع‌ترین زمان ممکن باید تشکیل شود.

از سوی دیگر فرمانده نظامی انقلابیون لیبی با تاکید بر شکست معمر قذافی در آینده‌ای بسیار نزدیک عنوان داشت که تمام مردم لیبی در ساختن آینده این کشور مشارکت خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالحکیم بلحاج، فرمانده نظامی انقلابیون در شهر طرابلس در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، عنوان داشت: پیش‌بینی می‌کنیم که معمر قذافی، "رهبر فراری لیبی" در آینده‌ای بسیار نزدیک شکست بخورد و ثبات در طرابلس برقرار شود.

وی در ادامه افزود: من بار دیگر از انگلیس می‌خواهم به دلیل دست داشتن در دستگیری و تحویل من به نیروهای قذافی عذرخواهی کند.

بلحاج همچنین عنوان داشت: تمام مردم لیبی در ساختن کشور و آینده لیبی مشارکت خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: تمام مردم لیبی با چالش بزرگی تحت عنوان "ساختن کشور جدید و دموکرات" روبرو هستند؛ کشوری که اصول دموکراتیک داشته باشد و برابری و عدالت بر آن حاکم باشد.

بلحاج همچنین تاکید کرد: تشکیل دولت در لیبی به انتخاب مردم این کشور بستگی دارد، دموکراسی انواع مختلفی دارد حاکم لیبی هرکسی که می‌خواهد باشد باید به عدالت پایبند باشد.

وی در ادامه افزود: مردم لیبی در دوره قذافی از ابراز دیدگاه و نظر خود محروم بودند.

بلحاج همچنین تاکید کرد: مردم لیبی در دوره قذافی یک دیوار مقابل خود داشتند، بعد از فروپاشی این دیوار، مردم تلاش می‌کنند تا حق آزادی را به دست آورند.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهم در مورد خود سخن بگویم باید بگویم من کسی هستم که برای براندازی نظام قذافی تلاش می‌کردم.

بلحاج همچنین عنوان داشت: مردم لیبی می‌خواستند از دست قذافی خلاص شوند، آنها قذافی را جنایتکار می‌خواندند و از هر کسی که مخالف قذافی بود، حمایت می‌کردند.

وی در ادامه افزود: من فردی نظامی نیستم، قذافی ما را مجبور کرد تا علیه وی مقاومت کرده و سلاح به دست بگیریم.

در همین حال به گفته مقام‌های دولت انتقالی لیبی، نیروهای مخالف سرهنگ قذافی دو موضع حساس را در نزدیکی شهر جنوبی سبها اشغال کرده‌اند.

احمد بنی، سخنگوی نظامی شورای انتقالی ملی گفت که فرودگاه و قلعه این شهر آزاد شده است.gaddafi

او پیش بینی کرد که شهر سبها که یکی از معدود سنگرگاه های باقی مانده وفاداران سرهنگ قذافی است ظرف دو روز آینده تسخیر شود.

اما جنگجویان هوادار قذافی در بنی ولید و سرت - زادگاه او - دست به مقاومت شدیدی زده‌اند.

سرهنگ بنی در یک کنفرانس خبری در طرابلس گفت: "نیروهای ما آنجا در فرودگاه و در قلعه هستند. پرچم های ما در آنجا برافراشته شده است."

سبها از پایگاه‌های سنتی قذافه، قبیله سرهنگ قذافی، بزرگترین شهر لیبی در ناحیه "صحرا" است و جاده منتهی به نیجر از آن می‌گذرد.

درحالی که جاده های منتهی به تونس، مصر، چاد و سودان عمدتا تحت کنترل نیروهای مخالف قذافی است، حلقه داخلی رهبر برکنار شده لیبی از نیجر به عنوان راه خروج استفاده کرده اند که از جمله ساعدی پسر سرهنگ قذافی بود که در برابر پیشروی نیروهای مخالف به نیجر گریخت.

کد خبر 146180
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز