با مشخص شدن ابعاد گسترده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی طی هفته گذشته، این موضوع در رأس اخبار اقتصادی و سیاسی کشور قرار گرفت. طی این مدت در مورد رقم اختلاس، تأثیرات آن بر بخش‌های مختلف اقتصادی کشور و گروه‌های دخیل در این تخلف اخبار بسیاری منتشر شده است.

طرح - اقتصادی


هرچند اخیرا دادستان کشور از دستگیری 19نفر در زمینه پرونده اختلاس خبر داده است، اما تا‌کنون تنها یک فرد به‌عنوان یکی از متهمان قطعی این پرونده معرفی شده و براساس برخی اخبار هم‌اکنون در حبس به سر می‌برد. آن طور که گفته می‌شود مه‌آفرید امیرخسروی سرمایه‌دار ایرانی مقیم آلمان چند سال پیش به‌منظور سرمایه‌گذاری در ایران به کشور دعوت می‌شود. وی پس از ورود به ایران اقدام به تأسیس شرکتی خانوادگی به نام شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا می‌کند.

شرکت فوق در تاریخ 1385/3/28 تحت شماره 273210 به ثبت رسیده و در تاریخ 1385/3/28 از لحاظ امضا ذیل دفاتر تکمیل شده است. در زمان ثبت، موضوع این شرکت به‌نحوی ثبت شده که امکان ورود به بسیاری از عرصه‌های اقتصادی به آن داده شود. بر این اساس شرکت مذکور می‌توانسته در زمینه‌های سرمایه‌گذاری در خرید، مشارکت، اداره، در اختیارگرفتن، تأسیس، ایجاد، توسعه، تکمیل، فروش، واگذاری و اجاره کارخانه‌ها، واحدها و شرکت‌های فعال در بخش‌های تولیدی و خدماتی در داخل یا خارج از کشور، سرمایه‌گذاری در انجام دادن مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، فنی، مدیریتی و نظارت و پیگیری، اجرای سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌ها و مؤسسه‌های مطالعاتی و اجرایی در جهت تکمیل هدف‌های شرکت، سرمایه‌گذاری در ارائه خدمات فنی، سازماندهی، سرمایه‌گذاری، تجاری، بازرگانی، تولیدی، صنعتی، عمرانی، کشاورزی، دامپروری، مشاوره‌ای و مدیریتی، خدمات فنی و مهندسی و کشت و صنعت، خرید و فروش سهام و اوراق بهادار داخلی و خارجی که طبق قوانین و مقررات کشور قابل خرید و فروش باشند (چه از طریق پول‌های اوراق بهادار و چه از راه‌های دیگر) در داخل و خارج از کشور فعالیت کند. در این شرکت مه آفرید امیر خسروی به‌عنوان نایب رئیس هیأت مدیره ، مهرگان امیر خسروی به سمت رئیس هیأت مدیره و مرداویج امیرخسروی به سمت عضو هیأت مدیره و مدیرعامل برای مدت 2 سال انتخاب و معرفی می‌شوند.

شروط لازم برای اختلاس

بررسی آگهی‌های مندرج در روزنامه رسمی نشان می‌دهد که شرکت امیر منصور آریا طی سال‌های بعد اقدام به خرید چندین شرکت و همچنین عضویت در هیأت مدیره چند شرکت کرده و با نفوذ در بسیاری از بخش‌های اقتصادی راه را برای تخلفات گسترده مالی فراهم کرده است. البته همانگونه که در اخبار آمده ظاهرا در این میان سیستم بانکی نیز بی‌تقصیر نبوده، اما به‌هرحال شرط لازم برای رسیدن امیرخسروی به اهداف خود یا گروهی که وی را به‌کار گرفته بودند، نفوذ در تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی بوده است. از این طریق وی می‌توانسته ضمن انجام معاملات صوری، اقدام به تنزیل گواهی‌های اعتبارات اسنادی جعلی نزد بانک‌ها کند و از این طریق بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ کشور به مبلغ 3هزار میلیارد تومان را به نام خود ثبت کند. البته ناگفته نماند که این شرکت در خلال فعالیت‌های خود سری هم به بازار سرمایه زده و 3شرکت فولاد اکسین، گروه ملی فولاد اهواز و همچنین شرکت تراورس راه آهن را خریداری کرده است. در ادامه، مسیر پیموده شده توسط شرکت امیرمنصور آریا به تفصیل آمده است.

گام اول برای ثبت سرمایه 20میلیاردی

در سال 85 شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا با پرداخت یک میلیون و 530هزارریال به صندوق شرکت پی سنگ گستر در ردیف شرکای این شرکت قرار می‌گیرد. در تاریخ 85/12/21 شرکت امیرمنصور آریا سرمایه خود را در این شرکت به 510 میلیون ریال افزایش می‌دهد. شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا در تاریخ 87/8/27 نماینده‌ای به نام س. خ به شرکت نوآوران صنعت الکترونیک قم می‌فرستد که نامبرده به سمت رئیس هیأت مدیره این شرکت تعیین می‌شود. 2 روز بعد یعنی در تاریخ 87/8/29 مه آفرید امیرخسروی به‌عنوان مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا منصوب می‌شود. لازم به ذکر است که سرمایه این شرکت در زمان تأسیس 50میلیون تومان اعلام شده بود اما با گذشت قریب به 2 سال از آغاز به‌کار، این سرمایه در تاریخ 87/12/26 به 20 میلیارد تومان افزایش می‌یابد و این رقم در همان تاریخ در دفتر ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری ثبت می‌شود و مورد تأیید و امضا قرار می‌گیرد.

خرید کرسی‌های هیأت مدیره

به موجب صورتجلسه هیأت‌مدیره شرکت تولیدی سبک‌سازان لوشان مورخ 88/2/12 مه‌آفرید امیرخسروی به‌سمت رئیس هیأت‌مدیره این شرکت منصوب می‌شود و در پنجمین روز از خرداد سال88 شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا به نمایندگی مه‌آفرید امیر خسروی با پرداخت مبلغ 13/300/310/000 ریال به صندوق شرکت در ردیف شرکای این شرکت قرار می‌گیرد. در تاریخ 88/4/6 م. ز به نمایندگی شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا به سمت نایب رئیس هیأت‌مدیره شرکت خدمات مشاوره و مدیریت تدبیر منصور منصوب می‌شود. همچنین در مورخه 1388/5/13 ر. غ به نمایندگی از این شرکت به سمت عضو هیأت مدیره شرکت گروه گردشگری و جهانگردی ستاره‌درخشان درفک برای مدت 2سال تعیین می‌شود. در آخرین روز از شهریورماه همان سال شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا با نمایندگی الف.‌ک به سمت عضو هیأت‌مدیره شرکت معدن شکافان تهران انتخاب می‌شود.

داماش و فولاد، لقمه‌ای بزرگ

مه آفرید امیرخسروی در تاریخ 88/6/16 به نمایندگی از شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا به ریاست هیأت مدیره شرکت باشگاه ورزشی داماش ایرانیان تعیین می‌شود. طبق صورتجلسه موجود این عضویت به‌مدت 2سال ادامه خواهد داشت. وی همچنین در تاریخ 88/6/25 به‌نمایندگی از شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا برای مدت 2سال به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران تعیین می‌شود.

و ناگهان 100میلیارد تومان براساس گزارش‌های موجود در تاریخ 88/8/9 با خروج 2 نفر از شرکت گروه صنعتی نمونه منصور گیلان از این شرکت، شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا ، ح. س و م.‌الف به‌عنوان اعضای هیأت مدیره برای مدت 2سال انتخاب و در نتیجه م. ر به‌نمایندگی شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا به‌سمت رئیس هیأت مدیره، ح.‌س به‌سمت نایب رئیس هیأت مدیره و م. الف به‌عنوان مدیرعامل تعیین می‌شوند. همچنین در همین تاریخ با استعفای م. الف از سمت رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آهن و فولاد لوشان، م. الف از سمت عضو هیأت مدیره، شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا و ر. ب و ح.س به‌عنوان اعضای هیأت مدیره برای مدت 2سال انتخاب و در نتیجه م. الف به‌نمایندگی از شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا به‌سمت رئیس هیأت مدیره، ر.‌ب به‌سمت مدیرعامل و عضو هیأت مدیره و ح. س به‌سمت نایب رئیس هیأت مدیره تعیین می‌شوند. این شرکت در تاریخ 88/9/4 به نمایندگی الف.س به سمت رئیس هیأت‌مدیره شرکت سامانه‌های برنامه‌ریزی منابع کرانه تعیین می‌شود. شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا در تاریخ 88/10/9 با نمایندگی ر. غ به سمت نایب رئیس هیأت‌مدیره شرکت کیمه طرح ایرانیان منصوب می‌‌شود. شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا در تاریخ 88/11/21 با نمایندگی الف. ش به سمت نایب رئیس هیأت‌مدیره شرکت خدمات مشاوره و مدیریت تدبیر منصور تعیین می‌شود.

در این برهه دامنه فعالیت‌های این شرکت به اندازه‌ای می‌رسد که سرمایه خود را مجددا افزایش داده و آن را 5 برابر می‌کند. در تاریخ 88/12/7 این شرکت سرمایه خود را از مبلغ 20میلیارد تومان به 100میلیاردتومان افزایش می‌دهد و اعلام می‌کند که این سرمایه از طریق صدور سهام جدید و از محل تبدیل مطالبات حال شده پرداخت شده، افزایش یافته است.

500 میلیارد تومان؛ مثل آب خوردنشرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا طی جلساتی در تاریخ‌های 88/11/20 و 88/12/15 با نمایندگی م. م به‌عنوان مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت سهامی خاص ماشین‌سازی‌ لرستان انتخاب می‌شود. این شرکت همچنین در تاریخ 89/8/19 با نمایندگی ر. غ به سمت نایب رئیس هیأت‌مدیره شرکت کیمه طرح ایرانیان تعیین می‌شود.

مجددا در تاریخ 89/9/30 اعلام می‌شود که سرمایه شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا از رقم 100 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان افزایش یافته است.در تاریخ 89/10/22 ب. ب به نمایندگی از این شرکت به سمت رئیس هیأت‌مدیره شرکت شفاف شیمی پلاست انتخاب می‌شود. در تاریخ 89/9/21 تعداد اعضای هیأت مدیره شرکت آهن و فولاد لوشان از 3نفر به 5 نفر افزایش می‌یابد و م. الف در مورخ 89/9/23 به نمایندگی از شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا ، ح. س ، ر. ب
و م. الف به‌عنوان اعضای هیأت مدیره برای مدت 2سال انتخاب می‌شوند که در نتیجه م. الف به‌نمایندگی از شرکت به‌عنوان رئیس هیأت مدیره شرکت آهن و فولاد لوشان انتخاب می‌شود. شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا در آخرین سال از فعالیت‌های غیرقانونی خود با نمایندگی مه‌آفرید امیرخسروی به سمت رئیس هیأت‌مدیره شرکت سبک سازان لوشان منصوب می‌شود. این اتفاق در مورخ 90/2/11 رخ می‌دهد.

کد خبر 146126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز