دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

یکی از آن مواردی که دل هر علاقه‌مندی به محیط‌زیست و فرهنگ شهرنشینی را به درد می‌آورد بی‌توجهی برخی شهروندان به تفکیک زباله‌هاست؛ حال آنکه سطل‌هایی برای این منظور در شهر نصب شده و در دسترس همگان است.

بازیافت

 تمام این بی‌توجهی‌ها در حالی است که به‌قول گوینده برنامه رادیویی و پرطرفدار تقویم تاریخ،10‌هزارسال پیش در چنین روز‌هایی انسان‌های عصرنوسنگی زباله‌‌های خود را تفکیک می‌کردند. به گفته دیرینه‌شناسان انسان‌های دوران نوسنگی برای استفاده بهتر از زباله‌ها و بازیافت برخی از آنها از همان مبدا ، زباله‌ها را تفکیک می‌کردند. پس از 10‌هزار سال اما تعدادی از ما هنوز اندر خم یک‌کوچه‌ایم و منابع انرژی را هدر می‌دهیم. به هر حال اگر می‌خواهیم روزانه تعداد کمتری درخت قطع شوند و هوای بهتری را به ریه‌ها بفرستیم، کاغذ‌ و مقوا‌ی بی‌استفاده را در سطل‌ ویژه آن بیندازیم.

ایستگاه همه‌کاره‌

اگر بپذیریم که یکی از مظلوم‌ترین تابلو‌های راهنمایی و رانندگی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند و برای بی‌توجهی به آن جریمه پرداخت می‌کند، تابلوی بوق‌زدن ممنوع است باید بپذیریم که ایستگاه اتوبوس نیز در میان ایستگاه‌های دیگر به همین کاستی مبتلاست. یکی از آن به عنوان تابلوی رایگان نصب آگهی‌ها استفاده می‌کند، دیگری روی خط‌کشی‌‌اش خودرو پارک می‌کند، تعدادی از سرخورده‌های اجتماعی نیز آن‌را با دفتر یادداشت و دفتر خاطرات اشتباه می‌گیرند.

از اینها که بگذریم می‌رسیم به صاحب خودرویی که در تصویر مشاهده می‌کنید. وی نیز کاربری جدیدی برای ایستگاه‌ یاد‌شده دست و پا کرده است. کاربری او نیز چیزی نیست جز نمایشگاه خودرو. در پاسخ به این پرسش که این کاربری‌ها چه ربطی به ما دارد؟ باید این نکته را یادآوری کنیم که بخشی از سنگین شدن ترافیک برخی خیابان‌ها به تعدادی از همین تخلف ها مرتبط است. برای نمونه راننده‌ اتوبوسی که به این ایستگاه برسد به دلیل اشغال بودن جای پارک، باید به صورت دوبل، پارک کند تا مسافران سوار یا پیاده شوند. بنابراین خیابان برای دقایقی تنگ و گاهی بسته می‌شود. نتیجه نیز چیزی جز راهبندان نیست.

کد خبر 146071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز