چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

داستان شیرفروش طمعکار را که یادتان هست.

لبنیات

شیرفروش هر روز مقداری آب به شیر‌‌ها اضافه می‌کرد و پولِ خوبی به‌جیب می‌زد تا اینکه یک روز سیل آمد و همه‌ دار و ندارش را یکجا برد. فردی که نظاره‌گر این ماجرا بود یادآور شد که همان آب‌هایی که به شیر اضافه می‌کردی ذره‌ذره جمع‌شد و به این شکل به‌سراغت آمد. حال این داستان پرمعنا حکایت برخی تولید‌کننده‌های موادلبنی است. تعدادی از مصرف‌کننده‌ها بر این باورند که این اواخر محصولات برخی از کارخانه‌ها آبکی شده است؛ راست یا دروغش با خودشان. ما فقط به به‌قول قدیمی‌ها استناد می‌کنیم که«امان ازدوغ لیلی، ماستش کم بود آبش خیلی». البته ماجرای مواد‌لبنی به همین‌جا ختم نمی‌شود. برای نمونه تعدادی از همین دوغ‌های یادشده هیچ نشانی از تاریخ‌تولید و انقضا ندارند. گاهی نیز به‌جای تاریخ، نقطه‌چین‌هایی روی محصولات دیده می‌شود که بیشتر شبیه به یادگاری‌هایی است که حشرات روی اشیا به جا می‌گذارند. به هر حال ما نیز به عنوان مصرف‌کننده وظیفه داریم از خرید محصولاتی که تاریخ تولید و انقضای‌شان مخدوش است خودداری کنیم.

توصیه‌های دانش‌آموزی

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید توصیه‌های تعدادی از والدین بچه‌ها گاهی چشم‌های شنونده را گرد می‌کند. توصیه‌هایی مانند «خوراکی‌هاتو تنهایی بخور»، «خودکار و مداد به کسی قرض‌نده»، «اگه کسی بهت زور‌گفت مشت اول را تو بزن» و خلاصه هزار و یک توصیه‌ای که شاید هر یک از آنها را بتوان در بخش گشتی در دنیای خبر‌های جهانِ روزنامه‌های خارجی چاپ کرد. به هر حال بد نیست به‌جای توصیه‌های یاد‌شده به دانش‌آموزان در مورد استفاده از پل‌ها و خط‌کشی‌های عابرپیاده آگاهی کافی بدهیم.

دسته‌گل

در حالی که سازمان زیباسازی شهرداری چهره شهر را دیدنی‌تر کرده است بد نیست ما نیز در این زیباسازی نقش داشته باشیم. برای نمونه به جای تغییرکاربری بالکن ساختمان به انباری، می‌توانیم با چند گلدان تغییر محسوسی در جلوه محل زندگی و محله خود ایجاد کنیم. بعد از این اقدام مناسب نیز فقط می‌ماند اینکه حواسمان باشد به‌جای آب دادن به‌همین گل‌های یاد‌شده، دسته گل به آب ندهیم که تفاوت این دو از زمین تا آسمان است. برای روشن شدن موضوع نیم‌نگاهی به تصویر همین ستون کفایت می‌کند. شهروند دوستدار گل‌وگیاه روی لبه پنجره چند گلدان گذاشته و هر روز نیز به آنها آب می‌داده است. با وجود این به محض وزش باد گلدان‌ها داخل پیاده‌رو افتاده و یکی از رهگذران را مجروح کرده است؛ بنابراین برای اینکه مصداق این ضرب‌المثل که «آمد ثواب کند کباب شد» نشویم. برای گلدان‌ها از نرده‌های گرد یا آویز‌های ویژه این منظور استفاده کنیم.

مصالح‌فروشی محل

امان از روزی که مصالح‌فروش محل برای پاکیزگی اهمیتی قائل نباشد. آن وقت است که به جای خاک، لایه‌ای از گچ و سیمان روی خودرو‌های محل و حتی وسایل داخل خانه را فرا می‌گیرد. معمولا هر بار هم که به وی در مورد کثیف بودن جلوی مغازه‌اش تذکر بدهی می‌گوید یک باران بیاید خودش تمیز می‌شود». فرض را بر این بگذاریم که باران ترک‌های دیوار و خاک جلوی مغازه شما را با خود ببرد. تکلیف روز‌های آفتابی که گاهی چندین ماه به طول می‌انجامد چیست؟ بنابراین موارد اینچنینی را با سامانه137‌در میان بگذارید.

کد خبر 146343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز