سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

گروه سلامت: این سوی دنیا همه مسئولان بهداشتی تلاش می‌کنند تا رشد جمعیت را کاهش دهند؛ آن سوی دنیا، تولد یک بچه تبدیل به جشن ملی می‌شود.

این سو سعی بر این است تا تفکر «هر آنکس که دندان دهد نان دهد»، حذف شود، آن سو عقیده رایج این است که «ما چه گلی به سر این دنیا زدیم که بچه‌هایمان بزنند!»

خبر جدید این است که پس از ابراز نگرانی‌های بی‌شمار اروپاییان در زمینه کاهش میزان زاد و ولد و رشد منفی جمعیت، نرخ تولد در سالهای گذشته در فرانسه، مرتبا افزایش داشته و امسال به بالاترین میزان در ۲۵ سال اخیر رسیده است.

این پدیده در اروپا که با کاهش نرخ تولد روبروست، امری نادر به شمار می‌رود. بنابراین، احتمالا فرانسه به بالاترین میزان افزایش کودکان در اروپا رسیده است. 

 در حال حاضر، جمعیت فرانسه به ۶۳ میلیون رسیده است که از این میزان، سه چهارم رشد جمعیت به تولد کودکان تازه و یک چهارم آن به مهاجرت‌های تازه به کشور برمی‌گردد.

بنا بر آمار ۲۰ درصد تولدهای تازه به خانواده‌های مهاجر مربوط است. این افزایش، در خیابان‌های فرانسه نیز مشهود است و بیش از سایر شهرهای اروپا مادران با بچه‌هایشان در خیابان دیده می‌شوند.

البته کارشناسان معتقدند که رشد نرخ زاد و ولد تا حد زیادی مرهون سیاست دولت فرانسه است که خانواده را تحت حمایت بیشتری قرار داده است.

اروپایی‌های پیر

یک خبر تازه دیگر این که یک متخصص ممتاز زنان و زایمان در بریتانیا، هشدار داده است، نرخ نازایی در اروپا طی یک دهه آینده دو برابر خواهد شد.

هم اکنون یک زوج از هر هفت زوج در باروری طبیعی دچار مشکل می‌شود، اما پروفسور بیل لجر از دانشگاه شفلید اخطار داد این رقم ممکن است به یک زوج از هر سه زوج افزایش یابد.

در گذشته‌کشورهای‌ ناسیونالیست‌ و فاشیست‌ مثل‌ آلمان‌، ایتالیا و اسپانیا اغلب‌ بچه‌دار شدن‌ را برکت‌ نژاد خود می‌دانستند ولی‌ امروزه‌ در همین‌ کشورها، جوانان‌ نگران‌ از دست‌ دادن‌ شغل‌های‌ خود در این‌ جوامع‌ رقابتی‌ هستند و به‌ همین‌ خاطر چندان‌ علاقه‌ای‌ به‌ بچه‌دار شدن‌ نشان‌ نمی‌دهند.

به این ترتیب، در اکثر کشورهای‌ اروپا، رشد جمعیت‌ و باروری‌ در دهه‌های‌ اخیر کاهش‌ داشته‌ است‌. امروزه‌ زنان ‌اغلب‌ از تحصیلات‌ بالایی‌ برخوردار هستند و شغل‌های‌ مناسبی‌ دارند و به‌ همین‌ خاطر چندان‌ مایل‌ به بچه‌دار شدن نیستند.

مثلا قحطی‌ زاد و ولد در آلمان‌ به‌حدی‌ است‌ که‌ جمعیت‌ 82 میلیونی‌ آن‌ تا پایان ‌قرن‌ جاری‌ به‌ 24 میلیون‌ نفر خواهد رسید.

اگر وضع‌ به‌ همین‌ منوال‌ پیش‌ برود، پرداخت‌ حقوق ‌بازنشستگی‌ و هزینه‌ درمان‌ سالمندان‌، دولت‌های ‌اروپا را ورشکست‌ خواهد کرد و رشد اقتصادی ‌قاره، فلج‌ می‌شود.

انگلیس‌، ایرلند، فرانسه‌ و هلند هم‌ مانند سوئد و کشورهای‌ اسکاندیناوی‌ برای‌ تشویق‌ خانواده‌ها به‌ بچه‌دار شدن‌، تمهیداتی‌ را بکار بسته‌اند.

تیزیانو تراو وزیر کار و رفاه‌ سابق‌ ایتالیا حتی گفته است: ملتی‌ که‌ بچه‌ نداشته‌ باشد، پیر می‌شود و چنین‌ ملتی‌ آینده‌ای‌ ندارد! یک‌ مسئول‌ آمارگیری‌ جمعیت‌ در دانشگاه‌ آزاد بروکسل‌ هم می‌گوید: «خوشحالم‌ که‌ رشد جمعیت‌ بهتر شده‌ است‌، ولی ‌هنوز هم‌ خیلی‌ کم‌ است‌ و اقدامات‌ لازم‌ خیلی‌دیر صورت‌ گرفته‌ است‌. ما باید کاری‌ کنیم‌ که ‌خانواده‌ها مثل‌ گذشته‌ دو بچه‌ داشته‌ باشند.»

 در میان‌ کشورهای‌ اروپایی‌، تا پیش از فرانسه، ایرلند بیش‌ از دیگران‌ رشد جمعیتی‌ داشته و در سال‌ گذشته‌ آمار آن‌ 1/98 کودک‌، برای‌ هر زن‌ بوده‌ است‌.

بچه‌ها و پدر و مادرهای خوش شانس

با وجود تمام‌ این‌ خبرهای‌ ناراحت‌ کننده‌ چشم‌انداز مثبتی‌ نیز وجود دارد. مطالعات‌ کمیسیون ‌اروپا نشان‌ می‌دهد که‌ در سراسر اروپا زنان ‌دوست‌ دارند بیشتر بچه‌ داشته‌ باشند. دولت‌های اروپایی هم قوانین حمایتی برای این گروه رو به رشد مادران تدوین کرده‌اند.

مثلا هجده‌ ماه‌ پیش‌، کودکی به اسم «استر بلند فورد» در سوئد به‌ دنیا آمد که کلی معروف شد. مادرش، ‌ترز 29 ساله‌، پانزده‌ ماه ‌مرخصی‌ زایمان داشت‌ و در این‌ مدت‌ هشتاد درصد دستمزد خود را دریافت‌ می‌کرد، تا بتواند از اولین‌ کودکش‌ به‌ خوبی‌ مراقبت‌ نماید و الان‌ هم‌بطور نیمه‌ وقت‌ کار می‌کند.

کریستین،‌ پدر 29 ساله ‌استر نیز که‌ یک‌ فیزیوتراپ‌ است‌، یک‌ روز در هفته‌ در خانه‌ می‌ماند تا به‌ ترز کمک‌ کند و دولت‌ نیز هشتاد درصد حقوق‌ آن‌ روز را به‌ او پرداخت‌ می‌کند. تازه اگر استر بیمار شود پدر یا مادرش‌ تا حداکثر 120 روز می‌توانند مرخصی‌ با حقوق‌ بگیرند.

رسانه‌ها روی این ماجرا، تبلیغ کردند و ترز و کریستین‌ هم اعلام کردند می‌خواهند چهار بچه ‌داشته‌ باشند، چرا که برای‌ بچه‌دار شدن‌ خود پاداش‌ هم می‌گیرند. این‌ پاداش‌ برای‌ بچه‌ اول‌ ماهانه‌ 105کرون‌ است‌ و تا بچه‌ چهارم‌ مقدار آن‌ به‌ ماهی‌190 کرون‌ افزایش‌ می‌یابد.

این‌ حمایت‌ دولت‌ سوئد که‌ البته‌ خیلی‌ گران‌هم‌ تمام‌ می‌شود، سبب‌ شده‌ است‌ نرخ‌ رشد جمعیت‌ که در سال‌ 1991، 1/5 تولد زنده برای هر زن بود، اکنون‌ به‌ 1/71 افزایش‌ یابد.

کد خبر 14577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز