مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: سخن از آغاز سال تحصیلی جدید و فعالیت مدارس است؛ سخن از بوی ماه مهر و هیاهوی تحصیل است و در این بین، اهالی پایتخت نیز به استقبال ماهی پرشکوه می‌روند که خاطرات فراوانی به همراه دارد.

 اما مدیران کلانشهر تهران در این هیاهو وپیش ازفرا رسیدن ماهی که زنگ مدارس در آن طنین‌انداز می‌شود، برنامه‌هایی برای استقبال باشکوه از آن و البته کاهش مشکلات و دغدغه‌های اهالی پایتخت در نظر گرفته‌اند؛ برنامه‌هایی که در قالب طرح استقبال از مهر، تمامی مناطق 22گانه تهران را در برمی‌گیرد و این موضوع جنب‌وجوش خاصی در مناطق شهرداری تهران ایجاد کرده است. از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب پایتخت، این روزها حال و هوای خاصی جاری است و مسئولان شهرداری‌های مناطق،برنامه‌هایی را اجرایی می‌کنند که تماما در راستای کاهش دغدغه‌های پایتخت‌نشینان در آغاز ماه مدرسه است.

مهر تربیت

در آستانه فرا رسیدن بهار علم و دانش برگزاری بیش از 100برنامه فرهنگی با عنوان «مهر تربیت» یکی از طرح‌های ستاد استقبال از مهر است که در منطقه10 اجرایی می‌شود. سیدابوالفضل حسینی، شهردار منطقه 10 با بیان این مطلب گفت: «در طرح استقبال از مهر، برنامه مهر تربیت با مضمون استفاده از تمامی ظرفیت‌های تبلیغات محیطی اعم از تابلوهای پرتابل، تلویزیون‌های شهری، عرشه‌ پل‌ها و... جهت تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و اطلاع‌رسانی برای پیام‌های آموزشی، تربیتی و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شود». حسینی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در طرح استقبال از مهر بر اساس دستورالعمل ستاد مهر است، افزود: «برنامه‌های فرهنگی مختلفی را برای اجرا در سطح مدارس به مرحله اجرا خواهیم گذاشت که از آن جمله، هماهنگی برای حضور روحانیون محلی برای نواختن زنگ مدارس و عبور دانش‌آموزان از زیر قرآن کریم، برگزاری جشن بازگشایی مدارس، بهسازی یک مدرسه محروم، ارسال پیام تبریک برای معلمان و دانش‌آموزان، برگزاری جشن سلامت دانش‌آموزی، برگزاری جشنواره بزرگ بادبادک‌ها، بازپیرایی تمامی اماکن فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در اختیار، ارائه خدمات ویژه در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ، تهیه ویژه‌نامه مهر با استفاده از نشریات وابسته، اهدای بسته فرهنگی گوهر رحمت، اجرای برنامه گوهر رحمت با رویکرد حجاب و عفاف در مدارس دخترانه، اهدای شاخه گل در لحظه ورود دانش‌آموزان به مدارس، برگزاری جشن شکوفه‌ها ویژه سال اولی‌ها، جشن تهیه سبدفرهنگی و لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت با حفظ کرامت و‌ شأن اجتماعی و توزیع اقلام آموزشی سلامت‌محور است».

همچنین معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه5 از اجرای طرح فرهنگی مهر تربیت در مدارس غرب تهران خبر داد. معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه با اشاره به اینکه برنامه‌های گسترده فرهنگی و ورزشی دراستقبال از مهر پیش‌بینی شده است، افزود: «طرح فرهنگی مهر تربیت در قالب برپایی نمایشگاه در مدارس، ارائه آموزش‌های شهروندی، سلامت دانش‌آموزی و همچنین توسعه فرهنگ ورزش شهروندی اجرا می‌شود». در همین راستا و با هماهنگی نواحی هفت‌گانه نمایشگاه مهر تربیت در نیمه‌اول مهرماه با طراحی غرفه‌های متنوع در مدارس برپا می‌شود.

آغاز ماجرا پیش از تابستان

ستاد استقبال از مهر چندین ماه قبل کارش را آغاز کرد؛ درست همان روزهایی که مدارس تعطیل شده و اصطلاحا تابستان آغاز شده بود. براساس هماهنگی‌هایی که با مناطق 22گانه شهرداری تهران انجام شده بود، درست از لحظه‌ای که مدارس تعطیل شده بودند به نوعی فعالیت ستاد استقبال از مهر نیز آغاز شد. اسدی ، مدیر کل هماهنگی ، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران ضمن اعلام ساماندهی و رفع موانع احتمالی پروژه‌ها و کارگاه‌های عمرانی در اختیار مناطق 22گانه، می‌گوید: «با شروع تعطیلات تابستانی، مسئولان مناطق، عملیات مرمت و رسیدگی به آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی مدارس و مراکز عمومی سطح شهر را آغاز کرده‌اند که با آغاز طرح استقبال از مهر، این امر با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه دریچه‌های سطح معابر، سنگ‌دال‌ها، نهرهای سرپوشیده و جداول، بازدید و درصورت نیاز تعمیر و تعویض خواهند شد».

تخفیف 35درصدی شهروند

فروشگاه‌های شهروند هم در طرح استقبال از مهر حضور پررنگی داشته‌اند. تخفیف 5 تا 35درصدی فروشگاه‌های شهروند به مناسبت بازگشایی مدارس حتما بهترین خبری بوده که در این راستا به اهالی پایتخت داده شده است. با توجه به
فرا رسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس، شرکت شهروند طرح تخفیف 5 تا 35درصدی را پیش‌بینی کرده که البته این طرح از 15شهریور ماه اجرا شده است.

حفاری ممنوع

با آغاز طرح استقبال از مهر در پایتخت، تمامی مناطق 22گانه و نواحی 123گانه شهر تهران به حال آماده‌باش درآمده‌اند. به گفته مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران، این طرح از 15شهریور ماه آغاز شده و تا 15مهر هم ادامه خواهد داشت تا به این ترتیب پایتخت‌نشینان از 15روز قبل، خودشان را برای آغاز یک سال تحصیلی 9ماهه آماده کنند و البته یک ماهی شاهد این طرح باشند. سیدمحسن اسدی به نکته جالبی اشاره می‌کند و از یک تصمیم کارگشا خبر می‌دهد؛ «از 15شهریورماه به مدت یک‌ماه (تا 15مهرماه) هیچ‌گونه مجوز حفاری مگر در مواقع ضروری صادر نشده و نواحی 123گانه در بازدیدهای روزانه خود از سطح محدوده، نظارت کافی در این خصوص داشته و از حفاری‌های غیرضروری سطح معابر جلوگیری خواهند کرد».

از آموزش ترافیک تا مراکز آموزشی

حجم وسیعی از اقداماتی که در طول اجرای طرح استقبال از مهر صورت خواهد گرفت، فعالیت‌های ترافیکی و تسهیل‌گری در حمل‌ونقل عمومی خواهد بود که رسیدگی به ایستگاه‌های اتوبوس و خطوط اتوبوس‌های تندرو، خط‌کشی بلوک‌های عابرپیاده و علائم ترافیکی، فعالیت‌های آموزش ترافیک و اطلاع‌رسانی‌های ترافیکی، رسیدگی به تابلوهای راهنمای مسیر و انتظامی و مرمت و بهسازی سرعت‌کاه‌ها با اولویت محیط پیرامونی مراکز آموزشی از اقدامات در نظر گرفته شده برای اجرا در مناطق خواهد بود.

تمرکز ویژه مناطق برای فعالیت‌های عمومی مانند رفت‌و‌روب، بهینه‌سازی سیستم مکانیزه زباله، مبارزه با جوندگان موذی، جلوگیری از سدمعبر و... نیز در طول اجرای طرح استقبال از مهر از تکالیف نواحی 123گانه در طول اجرای طرح است که در تمامی مناطق 22گانه این فعالیت‌ها آغاز شده و شهرداران مناطق نیز در این زمینه همکاری تمام و کمالی با مسئولان ستاد داشته‌اند. شهرداری‌های مناطق نیز به صورت صددرصدی از مدارس بازدید کرده و اقدامات لازم مانند عایق‌بندی سقف کلاس‌ها، مرتب‌سازی فضای داخل مدارس و...‌ را زیر نظر گرفته‌اند.

نشست آموزش و مشورت

نخستین نشست آموزشی و مشورتی مدیران مدارس از جمله برنامه‌هایی بود که در راستای برنامه‌های ستاد استقبال از مهر در منطقه21 برگزار شد. این نشست آموزشی و مشورتی در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید با هدف ارتقای فرهنگ ایمنی، کاهش خشونت و اصلاح رفتارهای پرخطر در مدارس در سوله بحران این منطقه برگزار شد. علی درویش‌پور، قائم‌مقام شهردار منطقه21 با مهم ارزیابی کردن ایمنی در مراکز آموزشی، گفت: «آمار و ارقام سازمان‌ها و نهادهایی همچون نیروی انتظامی، پلیس راهور و... موید آن است که روزانه حوادث بسیاری، سلامت افراد را به خطر می‌اندازد و هزینه‌های بسیاری را به جامعه تحمیل می‌کند».

35بسته فرهنگی

در راستای مروری بر برنامه‌های شهرداران مناطق 22گانه، شهردار منطقه13 نیز از بسیج پرسنل و امکانات حوزه‌های ترافیک، عمران، خدمات شهری و اجرای 35برنامه فرهنگی اجتماعی در طرح استقبال از مهر خبر داده است. خلیل راحتی در آستانه اجرای طرح استقبال از مهر می‌گوید: «با برگزاری جلسات با معاونت‌های ترافیک، عمران، خدمات شهری و فرهنگی اجتماعی مقرر شد تا با بسیج امکانات، مراسم بازگشایی مدارس و مناسبت‌های این ایام همچون هفته دفاع مقدس برگزار شود.»

کد خبر 145761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز