جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: نحوه قیمت‌گذاری دولتی در بورس باعث خروج شرکت‌های پتروشیمی بخش خصوصی از بورس کالا شد.

بورس کالا

به گزارش همشهری، بیش از چند ماه است که موضوع عرضه نفت خام در بورس کالا از سوی شرکت ملی نفت به در بسته خورده و تاکنون از 7 محموله عرضه شده در بورس فقط بخشی از یک محموله در بورس کالا فروخته شده است. درست به فاصله یک ماه از بروز مشکلات بر سر عرضه نفت خام در بورس کالا دیروز شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم از خروج پتروشیمی‌های خصوصی از بورس کالا خبر داد و گفت: مداخلات قیمتی در بورس کالا و در نتیجه خروج شرکت‌های پتروشیمی خصوصی از بورس کالا موجب کاهش 30 درصدی عرضه محصولات پتروشیمی طی 6‌ماه گذشته در بورس شده است.

رضا محتشمی‌پور در گفت‌وگو با فارس گفت: شرکت‌های دولتی در بورس کالا باقی مانده‌اند اما در حال حاضر سهم پتروشیمی‌های خصوصی از بازار محصولات پتروشیمی بیش از 50 درصد است و بنابراین خروج خصوصی‌ها به معنی متأثر شدن 50‌درصد از عرضه به داخل کشور است. در همین رابطه محمد رضا پورابراهیمی رئیس هیأت‌مدیره بورس کالای ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره مشکلات به‌وجود آمده بر سر عرضه محصولات شرکت‌های پتروشیمی خصوصی در بورس کالا گفت:

عرضه محصولات در بورس کالا براساس یکسری ضوابط و مقررات تعریف شده و برمبنای نظام عرضه و تقاضا انجام می‌شود، در واقع مکانیسم قیمت‌گذاری در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود.وی افزود: با توجه به رویکرد دولت برای عبور از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد بازار و بخش خصوصی در طرح تحول اقتصادی دولت در تلاش است تا به وسیله برخی ابزار کنترلی از تحمیل هزینه‌ها به مصرف‌کننده نهایی و مردم جلوگیری کند.

بر همین اساس قیمت محصولات پتروشیمی تا پایان مرحله‌گذار و عبور از اقتصاد دولتی به سمت اقتصاد بازار در قالب مصوبات دولتی تعیین می‌شود. پور ابراهیمی با بیان اینکه اعتراض شرکت‌های پتروشیمی بخش خصوصی نیز بجا و به تفاوت قیمت بین قیمت‌های واقعی بازار و قیمت تعیین شده از سوی دولت است، خاطرنشان کرد: در کالاهایی که عرضه می‌شود مانند محصولات پتروشیمی یک تفاوت قیمت بین بازار آزاد و قیمت‌هایی که براساس مصوبات دولتی تعیین می‌شود وجود دارد و این کار باعث شده با وجود آنکه دولت به فکر مردم و مصرف‌کننده نهایی است برخی از دلال‌ها از این تفاوت قیمت استفاده کنند و از عرضه این محصولات نفع ببرند.

وی پیشنهاد کرد: برای اینکه از اثرات ناشی از قیمت‌گذاری و مشکلات آن کاسته شود بهتر است دولت یک برنامه زمانبندی را برای اجرای طرح و عبور از مرحله‌گذار تعیین کند تا عرضه کننده‌ها و متقاضیان نیز بتوانند به تعامل بهتری بر نحوه قیمت‌گذاری دست پیدا کنند. وی تاکید کرد: بورس کالا موظف است مصوبات و قوانین و مقررات را اجرا کند اما ما هم معتقدیم اجرای رویه کنونی با قواعد اقتصاد بازار همخوانی ندارد و باعث بروز مشکلات اینچنینی می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره بورس کالا همچنین درباره حل مشکلات مربوط به بورس نفت با اعلام اینکه منتظر تعیین زمان جلسه بررسی مشکلات بورس نفت از سوی رستم قاسمی وزیر نفت هستیم، گفت: هنوز زمان این جلسه مشخص نشده و منتظر تعیین زمان از سوی وزیر هستیم.

کد خبر 145723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز