مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: ظاهرا داستان وعده‌های پی‌در‌پی مسئولان برای راه‌اندازی شبکه علمی کشور پایان ندارد، با اینکه در دی ماه سال 89 حداقل 3نفر از مسئولان شامل رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران،

معاون پژوهشی وزارت علوم و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از راه‌اندازی این شبکه در بهمن 89 خبر داده بودند، این شبکه در آن تاریخ راه‌اندازی نشد. در اواخر تیر ماه 90 معاون پژوهشی وزیر علوم مجددا وعده داد: این شبکه که به‌دلیل مشکلاتی در بهمن 89 راه‌اندازی نشده بود به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

این «به‌زودی» تا امروز فرا نرسیده اما وعده تازه‌تری از سوی وی باعث شد تا به‌صورت کلی راه‌اندازی این شبکه در هاله‌ای از ابهام فرو رود. دکتر مهدی نژاد‌نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم با اعلام اجرای آزمایشی شبکه علمی کشور از هفته دولت از افتتاح نسخه عملیاتی این شبکه از هفته پژوهش امسال خبر داد. هفته پژوهش 4 تا 9 دی ماه است.

همه اینها در حالی است که آنچه شبکه علمی خوانده می‌شود بیش از 11 سال است راه‌اندازی شده و طبق اعلام وب‌سایت رسمی شبکه علمی کشور به آدرسhttp://www.iranscience.net طرح اولیه شبکه گسترده و اختصاصی دانشگاه‌ها در سال‌1373 در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران پایه‌ریزی شد، در سال‌1377 مراحل اجرایی آن آغاز شد و نهایتا در آذر‌ماه 1379 یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های WAN کشور با زیر‌ساخت مستقل مخابراتی و اتصال بیش از 100 مرکز آموزشی و دانشگاهی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد که محور اصلی فعالیت آن عبارت بوده‌است‌از:

ایجاد و توسعه زیرساخت انتقال اطلاعات (اینترانت) گسترده در سطح کشور بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به‌منظور ایجاد شبکه علمی کشور، مدیریت و ارائه محتوا (Content) روی شبکه علمی از طریق ایجاد زیرساخت ملی، ساماندهی و تسهیل دسترسی به منابع علمی موجود در کتابخانه‌ها و مراکز اسناد (اعم از نشریات الکترونیک، کتب، پایان‌نامه‌ها و سایر منابع)، ارتقای کیفیت جست‌وجو، تنوع خدمات و افزایش بهره‌برداری، توسعه همکاری‌های بین‌المللی برای تقویت زمینه‌های آموزشی و پژوهشی غیرحضوری و از راه‌دور و دسترسی به اینترنت و خدمات شبکه‌ای برای کاربران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی.

اکنون این سؤال به‌وجود می‌آید که آیا تشکیلات و ساز و کاری که طی 11سال اخیر تحت عنوان شبکه علمی کشور فعال بوده از انجام ماموریت‌های محوله ناتوان بوده که قرار شده این شبکه بار دیگربا همان هدف و مأموریت ایجاد و فعال شود؟

کد خبر 145720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز