جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر موقت مصر اعلام کرد: معاهده کمپ دیوید یک امر مقدس نیست که نتوان آن را تغییر داد و با در نظر گرفتن منافع منطقه و جهت تحکیم صلح همواره و قابل بحث و تغییر است.

نخست وزیر موقت مصر

 به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، عصام شرف، نخست وزیر موقت مصر، در گفت‌وگو با تلویزیون ترکیه، اعلام کرد: معاهده صلح کمپ دیوید، یک معاهده مقدس نیست، لذا همواره به خاطر مساله صلح و منطقه قابل بحث و تغییر است و در صورت لزوم می‌توان آن را تغییر داد.

 وی افزود: در بندهای این معاهده جای بحث وگفت‌وگو وجود دارد و این بندها در صورت لزوم قابل تغییرند.

 شرف همچنین به شماری از پرونده‌های حساس سیاسی مصر به ویژه معاهده صلح با رژیم صهیونیستی و فشار ملی برای لغو یا دست کم اصلاح آن اشاره کرد.

 نخست وزیر موقت مصر در خصوص روابط مصر و ترکیه اظهار داشت: طرح‌های مشترک زیادی میان دو کشور وجود دارد و مصر و ترکیه دو کشوری قوی در منطقه هستند که هدف‌شان برقراری صلح و توسعه فراگیر است.

 وی گفت: همکاری سه جانبه مصر، ترکیه و کشورهای آفریقایی به نوبه خود به طرح‌های توسعه می‌انجامد که این طرح‌ها موجب تقویت روابط در فضای آشتی و صلح می‌شود.

 عصام شرف همچنین به پرونده روابط مصر و کشورهای آفریقا اشاره کرد و گفت: باید صفحه‌ جدیدی را در این خصوص باز کرد.

 وی همچنین عدم بررسی مشکلات میان کشورهای آفریقایی را در خصوص پرونده آب‌ها که شامل تمام کشورهای منطقه‌ای می‌شود، محکوم کرد.

 نخست وزیر موقت مصر ضمن تأکید بر حل مشکلات کنونی در فضای آرام ومنطقی اظهار داشت: این مسئله تنها منحصر به مشکلات آبی نمی‌شود بلکه یک مشکل ریشه‌ای واستراتژیکی است.

 وی در ادامه گفت: مردم مصر در حال حاضر دراوضاع خوبی به سر نمی‌برند، لذا تمام خواسته‌های آن‌ها را به خوبی می‌فهمم.

 عصام در ادامه به انقلاب مردم مصر اشاره کرد و گفت: برخی از سودجویان در این میان وجود دارند که انقلاب مصر بر منافع شخصی آن‌ها تأثیر نامطلوبی گذاشته است لذا می‌کوشند چهره انقلاب مصر را مخدوش کنند.

 از سوی دیگر، خبرگزاری آلمان به نقل از منابع مسئول در فرودگاه قاهره اعلام کرد:‌ هیأت دیپلمات‌هایی که در سفارت اسرائیل در قاهره به سر می‌برند، بامداد پنجشنبه این کشور را به مقصد تل‌آویو ترک کردند.

 پایگاه اینترنتی المحیط نیز گزارش داد که مصری‌ها امروز (جمعه 25 شهریور) تظاهرات میلیونی را تا ساعت شش عصر در میدان التحریر و دیگر میادین قاهره تحت عنوان "وضعیت فوق‌العاده نه" برگزار خواهند کرد.

 این در حالی است که برخی گروه‌های سیاسی تظاهرات امروز را تحریم کرده وگفته‌اند: تحت همین عنوان در 31 دسامبر تظاهرات خواهند کرد.

 وزرات بهداشت مصر نیز به منظور رویارویی با پیامدهای این تظاهرات میلیونی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده وآمبولانس‌ها را در اطراف میدان التحریر مستقر کرده است.

کد خبر 145695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز