سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیشتر مردم مصر با مفاد قرارداد صادرات گاز این کشور به سرزمین‌های اشغالی مخالف هستند.

مصر

بر اساس نظرسنجی شبکه پرس تی ‌وی که از سوی موسسه پژوهشی سینوویت از مردم مصر انجام شد، 73 درصد شرکت‌کنندگان مخالف صدور گاز این کشور به اسرائیل هستند.

در این نظر سنجی که نتیجه آن روز دوشنبه (11 مهر، 3 سپتامبر) منتشر شد، تنها 9 درصد از مردم مصر با صدور گاز به اسرائیل موافق بودند و 12 درصد نیز نظری نداشتند.

از سوی دیگر، 74 درصد شرکت‌کنندگان بین 18 تا 25 سال، از صادرات گاز مصر به اسرائیل ابراز نارضایتی کردند. همچنین 13 درصد از صدور گاز به اسرائیل ابراز رضایت کردند و 13 درصد دیگر نیز از ابراز نظر خودداری کردند.

همچنین، 75 درصد شرکت‌کنندگان بین 26 تا 35 سال لغو فوری قرارداد صدور گاز مصر به اسرائیل را خواستار شدند. 15 درصد از پاسخگویان نیز با صادرات گاز به اسرائیل موافق بودند و 10 درصد نیز نظری ابراز نکردند.

موضوع تامین گاز مورد نیاز اسرائیل از سوی مصر همواره مساله‌ای بحث‌برانگیز و مورد اختلاف میان مردم مصر بوده است. مردم مصر به رژیم اسرائیل به عنوان دشمن خود می‌نگرند و مخالف هرگونه مبادلات بازرگانی با این رژیم هستند.

عرضه گاز مصر به اسرائیل یکی از شروط اصلی پیمان صلح 1979 بین دو طرف بوده است.

همچنین، بر اساس قراداد 2.5 میلیارد دلاری صادرات گاز بین قاهره و تل‌آویو که در سال 2005 منعقد شد، رژیم اسرائیل نزدیک به 40 درصد گاز مورد نیاز خود را با قیمت بسیار پایین از مصر تامین می‌کند.

ولید شلبی، سخنگوی اخوان المسلمین، پیش‌تر در مصاحبه‌ با شبکه پرس تی‌وی گفت: "این قرارداد در تاریکی و به دور از چشمان نهادهای نظارتی و قانونی بسته شد. پارلمان جدید مصر باید درباره صادرات گاز به اسرائیل و قیمت آن تصمیم بگیرد.

کد خبر 147506
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز