مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی* 1ـ انقلاب اسلامی و 8سال دفاع مقدس نقش هر یک از آحاد مردم و سهمی را که در ایجاد این حماسه داشته‌اند برجسته و مشخص کرد.

سیدمحمدهادی ایازی

روحانیت، شهدا، ایثارگران، رزمندگان، سیاسیون و مدیران، هنرمندان، پیشه وران، کسبه و... جایگاه ویژه خود را در تاریخ انقلاب داشته و دارند، اما بزرگ‌ترین نقش را یک مفهوم و یک وجود مقدس داشته است که نقشی بی‌بدیل در همه تاریخ است؛ گرچه کمتر در معرض دید قرار می‌گیرد و آن وجود عزیز و نقش برجسته مادر است که با هیچ موجود دیگری قابل مقایسه نیست و اوست که بعد از خداوند متعال اسباب خلق همه آن مؤثران در تاریخ است.

متون دینی ما به‌ویژه قرآن و احادیث نبوی تأکید فراوانی بر احترام و بزرگداشت مادر دارد. امام‌خمینی(ره) به‌خوبی نقش مادران و زنان را در این عبارت که «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود» ترسیم کرده است و این واقعیت را ما امروزه در نگاه و حیات مادران شهدا می‌بینیم که چگونه فرزندان پاک و پاکیزه خود را فدای آرمان‌ها و ارزش‌ها کردند و آنان را به معراج و ملکوت فرستادند.

2- شهید جهان آرا یعنی خرمشهر. شهید جهان آرا و یاد و خاطره آن شهید بزرگوار با نام خرمشهر عجین شده است. حال فردا سومین روز وصال و دیدار مادر خرمشهر با فرزند شهیدش است. مادر شهید جهان آرا نمونه و الگوی یکی از هزاران مادران شهدای 8سال دفاع مقدس است که در سکوت و آرامش، هجران 3تن از عزیزان خود را با توکل به خداوند متعال تحمل و بر تقدیر الهی صبر جمیل کرد. از مادران شهدا چگونه می‌توان تقدیر و قدردانی کرد؟ به‌نظر می‌رسد که هیچ اقدامی درخور مقام و منزلت آنان نیست و از دست و زبان چه کسی بر می‌آید که ذره‌ای از آن گذشت و بزرگواری را پاسخ گوید. دیدارهای مقام معظم رهبری
(مدظله العالی) با مادران و پدران شهدا، دل‌های سرشار از عشق و امید و ایمان به آرمان‌ها و ولایت را به نمایش می‌گذارد. در یکی از این دیدارها در چند سال گذشته یکی از مادران 3شهید که به‌نظر می‌رسید دارای سواد رسمی و چندانی هم نباشد به مقام معظم رهبری که فرمودند چند فرزند شما شهید شده است؟ گفت: 3فرزند ولی «سر خم می‌سلامت شکند اگر سبویی» این پاسخ حکیمانه که از علم الهی و دلی پاک برخاست پاسخ همه مادران شهدای ماست که فرزندان خود را در راه تحکیم مبانی دین، ارزش‌‌های اسلام، انقلاب، رهبری و ولایت فقیه تقدیم کردند.

3ـ مدیریت فرهنگی شهر، بنا به ماموریت‌هایش باید پاسداشت ارزش‌ها و یادگارهای سال‌های دفاع مقدس را با اولویت پیگیری کند. تاکیدات شهردار محترم که خود از یادگاران آن سال‌های ایثار است نیز مزید بر این تکالیف است. ارتباط منظم و مستمر مدیریت شهری با خانواده معظم و معزز شهدا از جمله این برنامه‌هاست که تلاش می‌شود در تهران عملی شود.

مادران شهدا از ما چشمداشتی جز زیارت آنان ندارند و این وظیفه سنگینی است بر عهده آنان که هنوز بوی دیار عاشقان را می‌دهند.سومین روز درگذشت بانوی فداکار مادر شهید جهان آرا ما را به این اندیشه وادار می‌کند که درباره این اسوه‌های صبر و استقامت تأملی کنیم و راهی برای گرامیداشت آنها بجوییم.

* معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

 

کد خبر 145570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز