گروه ورزشی - علی شاکری: پنجاه و چهارمین دوره مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان در حالی از بعداز ظهر 21 شهریور در استانبول آغاز می‌شود که تیم ملی کشتی فرنگی ایران به‌رغم به همراه نداشتن 2چهره طلایی دوره گذشته‌اش (حمید سوریان و امیر علی‌اکبری) با تیمی پر امید و با انگیزه، همچنان یکی از مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود

کشتی

اگرچه قهرمانی در 2 دوره قبلی این رقابت‌ها در هرنینگ دانمارک و مسکو روسیه هرکدام با داستانی متفاوت از چنگ تیم ایران و محمد بنا پرید، اما او و تیمش با وجود پشت سر گذاشتن ناملایمات بسیار نمی‌خواهند دوباره فرصت‌سوزی کنند. با وجود ماجرای دوپینگ 2نفر از کشتی‌گیران برجسته 96کیلوگرم و حاشیه‌های غیبت سوریان باز هم کارشناسان بخت مساوی برای تیم ایران در رقابت با ترکیه و روسیه - قهرمانان 2دوره گذشته کشتی فرنگی جهان - و جمهوری آذربایجان برای تصاحب جام قهرمانی قائلند.

خیلی‌ها معتقدند که تیم ایران در مسابقات جهانی 2009 روسیه دانمارک و در مسابقات جهانی 2010 شایسته‌تر از 2تیم ترکیه و روسیه برای به‌دست آوردن نخستین قهرمانی خود بود، اما بی‌تفاوتی هاشم‌زاده در هرنینگ - که این روزها صحبت حضورش همانند طهماسبی در تیم آذربایجان می‌رود - و بدبیاری نعمت‌پور در مسکو - که طبق قرعه باید با حریفی از رژیم اشغالگر قدس روبه‌رو می‌شد - موجب شد تا قهرمانی تیم ایران 2سال به تاخیر بیفتد. با وجود آنکه مربیان همه تیم‌های مدعی از جمله بنا در ظاهر استراتژی خود در استانبول را کسب حداکثر سهمیه المپیک قرار داده‌اند، کیست که نداند قهرمانی جهان چقدر برایشان اهمیت دارد.

ترکیه، خطرناک‌تر از روسیه

روس‌ها اگرچه در استانبول به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی حضور دارند ولی آنها با از دست دادن چند ستاره بزرگ خود مثل اسلام‌بک آلبیف قهرمان وزن 60 کیلوگرم جهان و المپیک پکن، حسن باروئف دارنده مدال طلای جهان و المپیک آتن، الکسی میشین قهرمان المپیک پکن و اصلان بک خوشتوف به‌نظر می‌رسد که نتوانند مثل همیشه حریف ایران و ترکیه و حتی جمهوری آذربایجان شوند، هرچند هنوز روی مانکیف در 55 کیلوگرم، زائور کورماگومداف در 60، آمباکو واچادزه در 66 و رومن ولاسوف در 74 کیلوگرم حساب می‌کنند.

در این میان ترک‌ها با توجه به امتیازات میزبانی و نداشتن بخت قهرمانی در کشتی آزاد، مطمئنا همه توانشان را برای قهرمان‌شدن در کشتی فرنگی می‌گذارند و همین موضوع می‌تواند کار بنا و شاگردانش را به‌مراتب سخت‌تر از هرنینگ ومسکو کند. ترکیه با در اختیار داشتن ستارگانی چون سلجوق جبی، نظمی آلوجا، رضا کایالپ و شرف تفنگ که به یک وزن پایین‌تر منتقل‌شده، به پشتوانه یک قهرمانی و نایب قهرمانی در دو دوره اخیر فقط به‌دنبال قهرمانی خواهد بود. در کنار این مدعیان، تیم‌هایی چون قزاقستان، کره‌جنوبی، ژاپن و تیم‌های اروپایی مثل رومانی، ارمنستان، لهستان و بلغارستان هم با تک‌ستاره‌های خود در معادلات قهرمانی نقش‌آفرینی می‌کنند و نمی‌توان آنان را نادیده گرفت.

حاجی‌پور، عبدولی و رضایی روی تشک

امروز در شروع مسابقات کشتی فرنگی شرکت‌کنندگان اوزان 55، 66 و 96 کیلوگرم از ساعت 15 به وقت تهران روی تشک می‌روند. نمایندگان ما در این 3وزن را به‌ترتیب محسن حاجی‌پور، سعید عبدولی و قاسم رضایی تشکیل می‌دهند که به جز رضایی که جانشین امیر علی اکبری در وزن 96کیلوگرم شده و سابقه کسب مدال برنز مسابقات جهانی 2007 باکو و حضور در المپیک پکن را دارد، 2نفر دیگر فاقد موفقیت چشمگیر از مسابقات دوره قبل هستند. عبدولی که مدال طلای بازی‌های آسیایی گوانجو را دارد سال پیش در مسکو راضی‌کننده ظاهر نشد و حاجی‌پور هم به پشتوانه درخشش در جام جهانی بلاروس، در استانبول نخستین حضورش را در این رقابت‌های مهم تجربه می‌کند.

کد خبر 145346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز