گروه شهرستان‌ها- خبرنگار همشهری: سمینار نقش صنعت گردشگری در توسعه اقتصاد شهری هفته گذشته با حضور شهرداری‌های مراکز استان‌های کشور، مدیران کل امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور در شهرکرد برگزار شد.

طبیعت -  ایران


معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این سمینار گفت: شناسایی آسیب‌های موجود و رفع آنها مهم‌ترین اصل در راستای توسعه صنعت گردشگری در کشور به شمار می‌رود.

محسن کوشش‌تبار با بیان اینکه ایران دهمین کشور دنیا در جذب گردشگر است بیان داشت: کشور ایران هجدهمین کشور مقصد در دنیاست به‌طوری که گردشگران خارجی اگر تصمیم به سفری داشته باشند هجدهمین کشوری که انتخاب خواهند کرد ایران است. وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین پتانسیل کشور ایران در زمینه جذب گردشگر، وجود جامعه‌ای ایمن و سالم برای گردشگران است.

کوشش تبار با اشاره به اینکه برای ایجاد یک شغل در کارخانه‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی صورت می‌گیرد اذعان داشت: در بخش گردشگری برای ایجاد یک شغل تنها 800‌هزار تومان هزینه لازم است که این نشان می‌دهد از نظر اقتصادی هم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری سودآور‌تر است.

وی با اشاره به مزایای توسعه صنعت گردشگری گفت: توسعه صنعت گردشگری افزایش درآمد، جابه‌جایی و توزیع ثروت، ایجاد اشتغال و در نهایت رونق اقتصادی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

کوشش تبار ادامه داد: همواره 32 شغل مستقیم و 64 شغل غیرمستقیم با هر گردشگر در ارتباطند که نشان از پتانسیل این حوزه در ایجاد اشتغال است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار امیدواری کرد: با انجام تمهیدات در سازمان شهرداری‌ها و همیاری‌های کشور و با همت مدیران شهری و استفاده از فرصت‌ها در طول 3سال به نتایج مطلوبی در صنعت گردشگری برسیم.

وی از امضای تفاهمنامه‌ای با وزارت اقتصاد برای جذب سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: در بحث سرمایه‌گذاری و در گردشگری چیزی که برای ما مهم است حضور بخش خصوصی در این عرصه است چرا که بخش خصوصی نگاهش نگاهی درآمدی است که این امر خود باعث شناسایی آسیب‌ها در این بخش خواهد شد.

شهردار شهرکرد نیز در سخنانی اظهار کرد: به‌رغم اینکه ایران در رده دهم از نظر جاذبه‌های گردشگری در دنیا قرار دارد اما متأسفانه تاکنون نتوانسته به‌نحو احسن از این موقعیت استفاده کند و تنها 5 درصد از درآمد کشور از طریق صنعت گردشگری ایجاد می‌شود.

نورالله غلامیان دهکردی برگزاری این سمینار را راهکاری مثبت برای رفع موانع گردشگری در کشور خواند و افزود: استفاده از استادان مجرب، شناسایی فرصت‌ها و به‌کارگیری موقعیت‌ها گامی مهم در توسعه این صنعت ارزشمند به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه ایران تاکنون در زمینه کسب درآمد در حوزه گردشگری موفق عمل نکرده است، یادآور شد: کشور ایران از نظر کسب درآمد در این حوزه در بین 180 کشور دنیا در رتبه‌137 قرار دارد که نشان‌دهنده ضعف ساختاری در این صنعت است.

استاندار چهارمحال‌وبختیاری نیز در این سمینار گفت: ایران جزو 5 کشور دارای منابع طبیعی در حوزه گردشگری در دنیاست.
علی اصغر عنابستانی با بیان اینکه امروزه گردشگری در اقتصاد دنیا به موضوع مهمی تبدیل شده است اظهار کرد: کشور ایران با داشتن پتانسیل‌های فراوان در حوزه گردشگری باید با سرمایه‌گذاری‌های لازم و استفاده از موقعیت‌ها، شرایط را برای رونق هرچه بیشتر این صنعت ارزشمند فراهم کند.

کد خبر 145292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز