گروه اقتصادی: سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت در واکنش به اظهارنظرهای مخالفان افزایش میزان یارانه نقدی به 3برابر براساس وعده اخیر رئیس‌جمهور، اظهار کرد:

3برابرشدن یارانه نقدی با افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی صورت می‌گیرد. به گزارش همشهری، چهارشنبه هفته گذشته رئیس‌جمهور در اظهارنظری اعلام کرد که افزایش یارانه‌های نقدی تا 3 برابر جا دارد. او تاکید کرد: با توجه به اینکه با قیمت امسال 120 هزار میلیارد تومان یارانه در سطح کشور توزیع شده که فقط 40میلیارد تومان آن به‌طور مستقیم بین مردم توزیع شده، جا دارد که این مبلغ تا 3 برابر افزایش یابد.
این سخنان رئیس‌جمهور با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که رئیس سازمان بازرسی کل کشور به صراحت اعلام کرد:

افزایش یارانه‌های نقدی غیرکارشناسی، غلط، ناصحیح و بدون پشتوانه مالی است. محمد‌رضا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت دیروز در واکنش به پرسش‌های خبرنگاران به‌نحوی سخنان رئیس‌جمهور را اصلاح و اعلام کرد: رئیس‌جمهور طبق مجموعه قوانین و شرایط موجود در این قسمت سخن گفتند؛ به‌نحوی که قرار است طی سال‌های آینده افزایش قیمت حامل‌های انرژی اتفاق بیفتد، بنابراین به میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌توان انتظار داشت میزان یارانه‌های نقدی تا 3 برابر افزایش یابد. او گام دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها را اتخاذ استراتژی تغییر قیمت سبد حامل‌های انرژی برشمرد و تصریح کرد: قانون به ما گفته تا 5 سال باید قیمت‌ها را اصلاح و نهایی کنیم و ما هم‌اکنون به‌دنبال اجرای آن هستیم. این اظهارات اصلاح‌گونه فرزین در حالی صورت می‌گیرد که تأمل در اظهارات رئیس‌جمهور به وضوح نشان می‌دهد که منظور او افزایش قیمت حامل‌های انرژی نبوده است. اکنون این پرسش مطرح است که درصورت افزایش 3برابری یارانه‌های نقدی در اجرای فازدوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی و سایر اقلام یارانه‌ای هم 3 برابر افزایش خواهد یافت؟

اصلاح قیمت آب نه؛ گاز شاید

فرزین که دبیری ستاد هدفمندی یارانه‌ها را عهده‌دار است، درباره خبرهای مطرح‌شده مبنی بر افزایش قیمت آب و گاز هم گفت: افزایش قیمت آب پیشنهاد وزارت نیرو بوده است اما هیچگونه مصوبه‌ای ندارد و پیشنهادهای قیمت جدید گاز هنوز در دبیرخانه نهایی نشده است. او درباره اظهارنظر اخیر وزیر نیرو درباره توافق با وزیر اقتصاد درباره افزایش دوباره قیمت آب تصریح کرد: اصلا این پیشنهاد هنوز به ستاد هدفمندی یارانه‌ها نرفته و در دبیرخانه ستاد نیز مورد بررسی قرار نگرفته است؛ بنابراین پیشنهادها به معنای مصوبه نخواهد بود. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه قیمت گاز به‌صورت 5 ماه گرم و 7 ماه سرد سال محاسبه می‌شود، گفت: از آبان ماه سال‌جاری قیمت فصل سرد اجرا می‌شود اما تا‌کنون افزایش قیمتی در این رابطه مطرح نشده است.

بررسی حذف یارانه پردرآمدها و خارج‌نشین‌ها

محمدرضا فرزین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت حذف یارانه پردرآمدها اظهار کرد: یکی دو بار تا‌کنون نسبت به اصلاح آن اقدام کرده‌ایم اما باید برای شناسایی آنها مطالعات بیشتری صورت گیرد و این اقدامات در دست بررسی است. دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره توقف پرداخت یارانه به ایرانیان خارج از کشور هم نکته تازه‌ای را به زبان آورد و افزود: برخی افراد تحت عنوان ایرانیان خارج از کشور برای دریافت یارانه‌ها ثبت‌نام کرده بودند که هنوز مشخص نیست که آیا از داخل کشور توانسته‌اند ثبت نام کنند و همچنین اینکه هم‌اکنون در خارج از کشور به سر می‌برند یا خیر؟ در هر صورت به‌دلیل اینکه امکان ثبت‌نام از خارج از کشور وجود ندارد، باید در این رابطه نیز شناسایی‌های جدیدی صورت گیرد تا بتوانیم تصمیمات درست‌تری در این رابطه اخذ کنیم.

کد خبر 145233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز