همشهری آنلاین: سید محمد خاتمی در مراسمی که به مناسب شب ‌عاشورای حسینی در خانه هنرمندان برگزار شد عاشورا را تجلی زیبائی‌ها و زشتی‌های‌عالم دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس سید محمد خاتمی رییس بنیاد باران همزمان با عاشورای حسینی در خانه هنرمندان‌ به ایراد سخن در مورد ویژگی‌‌‌های نهضت اباعبدالله(ص) پرداخت.
در این محفل که با حضور جمعی از عرصه‌داران شعر و ادب و هنر ایران برگزاری شد وی با بیان اینکه انسان موجودی تاریخی است گفت: این تفاوت انسان با سایر موجودات بشر است‌ و تعریف تاریخ با توجه به گستردگی دامنه آن به صورت یکی از مباحث مهم فلسفه سیاسی درآمده است.

رییس بیناد باران با طرح این پرسش که آیا انسان در جبر تاریخ اسیر است خاطرنشان ساخت: در طول تاریخ ما شاهد حوادثی بودیم که منشاء آثار فراوان در آینده بودند و حتی سرنوشت بشریت را عوض کردند.

سید محمد خاتمی با استناد به تاریخ اسالام و هجرت پیامبر یادآور شد: اگر این اتفاق نمی‌افتاد مطمناً سرشت و سرنوشت بشر ممکن بود چنین تحولاتی را ما سراغ داریم از سر نمی‌گذراند.

رییس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: در دوران معاصر و دهه فجر نیز ما شاهد چنین اتفاقات و تحولاتی بودیم و بسیاری می‌دانند که در روز 21 بهمن تصمیم تعیین کننده‌ای مبنی بر شکست حکومت نظامی از سوی امام خمینی صادر شد و همین رویداد باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی با بیان اینکه اگر چنین اتفاقی نمی‌افتاد سرنوشت انقلاب اسلامی با اقدام سرکوبگرانه رژیم شاهنشاهی به شکست منتهی می‌شد تصریح کرد: در تحولات تاریخ اسلام حرکت امام حسین برای حرکت از مدینه به مکه و از مکه به کربلا نیز بسیار سرنوشت‌ساز بود و امام می‌توانست تصمیماتی متفاوت از تصمیمات اخذ شده در شروع نهضت بگیرد که اگر چنین می‌شد یقیناً حرکت عاشورا با آن عظمت اتفاق نمی‌افتاد.

خاتمی ادامه داد: حرکت امام با بیان روشن نهضت ثبت شد و تصمیم مقابل امام بسیار خطرناک بود و یزید تصور می‌کرد با اقدام سرکوبگرانه می‌تواند پایان دوران رسالت را رقم زند.
رییس بنیاد باران با بیان اینکه یزید نمی‌دانست یک فرمانروا مقتدر با فرمان درست خود بر تاریخ حکم می‌راند تصریح کرد: تمام انتخاب‌‌های امام حسین به گونه‌ای بود که نه تنها توانست حساسیت ‌انسان‌های زمان خود بلکه حساسیت‌ همه دوران‌های تاریخ را برانگیزد بلکه توانست این مطلب را القا کند که تاریخ‌نگاران تاریخ را آن گونه که امام حسین می‌خواهد بنگارند.

رییس جمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه قیام امام حسین (ع) بر مبنای امر به معروف و نهی از منکر آغاز شده بود گفت: در این حرکت منکری بالاتر از حکومت جباران و معروفی بالاتر از اعتراض به این شیوه وجود نداشت.

خاتمی با بیان اینکه امام حسین بر اساس خواست مردم نهضت خود را اغاز کرد خاطرنشان ساخت: حکومت زمانی مطلوب است که فضیلت داشته باشد اما زمانی این حکومت مطلوب برقرار خواهد شد که مورد خواست و رای مردم باشد.

وی مردم‌سالاری را مطابق با قرائت امام حسین از دین دانست و گفت:‌ بهترین حکومت‌های حق تحمیل خود بر مردم را ندارند‌ مگر اینکه مورد قبول جامعه باشند.

رییس بنیاد باران افزود:ابا عبدالله(ع) اگر چه بعد از اطلاع از وضعیت مردم کوفه مبنی بر دست برداشتن از حمایت امام اعلام کرد که قصد بازگشت دارد اما در عین حال نشان داد که زیر بار ذلت و بیعت با یزید نمی‌رود.

وی گفت: همه تاریخ اعم از زیبایی و زشتی در تابلوی عاشورا حضور دارد.

خاتمی با اشاره به سفر اخیرش برای حضور در کنفرانس داووس و سخنان جان کری سناتور دموکرات آمریکایی مبنی بر بیان ویژگی‌های امام علی و امام حسین تصریح کرد: بسیاری از انسان‌ها در طول تاریخ از صحنه شگفت‌انگیز عاشورا درس و الهام گرفتند.

وی در پایان، سخنانش را با بیان بخشی از ترکیب‌بند معروف محتشم کاشانی خاتمه داد.

کد خبر 14520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز