شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

محمد کرباسی: در تصاویر حمله به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی همه آن حجم گسترده خاکستر را به یاد دارند؛ خاکستری که سر و صورت قربانیان و نیروهای امدادی را پوشانده بود و خیلی‌ها را شگفت زده کرد.

11 سپتامبر

 با وجود گذشت ۱۰سال هنوز هم این خاکستر پر ماجرا برای خودش خبرساز است و هر چند وقت یک بار درباره آن مستند و گزارش تهیه می‌شود.

مقام‌های پزشکی و بهداشتی آمریکا می‌گویند ۱۸هزار نفر در این کشور با بیماری‌های مرتبط با خاکستر به‌وجود آمده از حمله به برج‌های مرکز تجارت جهانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بیشتر مبتلایان را افراد دچار عارضه‌های تنفسی از جمله آسم و سینوزیت تشکیل می‌دهند؛ هر چند در میان آنها افراد مبتلا به بیماری‌های داخلی و استخوانی هم گزارش شده است.

اکنون پزشکان آمریکایی نسبت به احتمال مرگ زودهنگام کسانی که ۱۰‌سال قبل از آن حملات جان سالم به در برده‌اند، هشدار داده‌اند و می‌گویند همین خاکستر شاید جان آنها را بگیرد.

دکتر جان هوارد، رئیس مؤسسه ملی ایمنی و سلامتی کار در این رابطه می‌گوید: احتمال مرگ زودهنگام کسانی که در معرض تنفس خاکستر و گرد و خاک ناشی از فرو ریختن برج‌های دو قلو قرار گرفتند، وجود دارد.

به گفته دکتر هوارد، شش‌های افرادی که از حملات ۱۱سپتامبر جان سالم به در برده‌اند به خاطر تنفس این خاکستر ظرفیت لازم خود را از دست داده و به همین خاطر توانایی بسیاری از این افراد برای تنفس کاهش یافته است. گفته می‌شود خاکستری که در بسیاری از عکس‌ها می‌توان اثر آن را دید شامل مواد شیمیایی و سمی بوده است. یک بخش این مسئله به خاطر نابود شدن هزاران رایانه و وسیله الکترونیک در جریان این حملات به حساب می‌آید. به گفته پزشکان، مواد شیمیایی به کار رفته در این وسایل توسط بسیاری از افراد حاضر در منطقه اطراف برج‌های دوقلو تنفس شده و وارد خون آنها شده است. آمارها نشان می‌دهد که پس از حملات ۱۱سپتامبر حداقل ۸۰هزار نفر شامل ماموران آتش‌نشانی، ماموران پلیس و نیروهای امداد در محل حضور داشته‌اند. مقام‌های بهداشتی آمریکا می‌گویند بیش از ۶۰هزار نفر نام خود را به خاطر عواقب ناشی از حضور در محل این حادثه ثبت کرده‌اند که در معرض خطر به حساب می‌آیند.

در سال۲۰۰۶ یک پاتولوژیست در نیوجرسی علت مرگ یک کارآگاه به نام جیمز زادروگا را به خاطر بیماری تنفسی ناشی از خاکستر برج‌های دو قلو اعلام کرد. هر چند این مسئله از سوی گروهی از پزشکان رد شد اما سرانجام باعث شد تا در سال‌۲۰۱۰ به اسم همین کارآگاه بودجه‌ای ۴/۷‌میلیارد دلاری برای معاینه پزشکی، درمان و پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان این حمله تصویب شود. هنوز هم پس از ۱۰‌سال بسیاری از افراد در حال درمان عوارض این حملات هستند.

صدها هزار تن آوار

تخریب برج‌های دوقلوی تجارت جهانی صدها هزار تن آوار بر جای گذاشت که کارشناسان بخش زیادی از آن را حاوی مواد سمی تشخیص دادند. به همین خاطر پس از حملات ۱۱سپتامبر فعالیت برای انتقال این آوار به منطقه‌ای موسوم به
Fresh Kills در جزیره‌ای به نام استاتن شروع شد. تنها چند روز بعد از ۱۱سپتامبر نخستین کامیون‌های حامل این آوار به این جزیره رسید. این آوار که بالغ بر ۱/۸‌میلیون تن تخمین زده می‌شود شامل آوار ساختمانی، آهن‌آلات، بقایای بیش از هزار و 500 خودرو و هواپیماهای استفاده شده در حمله و بسیاری چیزهای دیگر بوده است. البته همه آوار این حملات در Fresh Kills دفن نشد.

کارشناسان تخمین می‌زنند که هر کدام از برج‌های مرکز تجارت جهانی بیش از ۷۸‌هزار تن آهن قابل بازیافت داشته‌اند که توسط پیمانکاران شهرداری نیویورک برای ساخت وسایل دیگر از آن استفاده شده است. ۷/۵‌تن از این آهن‌آلات برای ساخت ناو جنگی آمریکا به نام USS New York به کار می‌رود که مراسم ساخت آن با حضور خانواده قربانیان حملات ۱۱‌سپتامبر برگزار شد. مقام‌های آمریکایی بیان کرده‌اند با ساخت این ناو از بقایای ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی، قصد داشته‌‌اند این پیام را اعلام کنندکه هنوز قدرتمند و قوی هستند.

علاوه بر این از بقایای برج‌های نیویورک برای ساخت حداقل۲۰۰ بنای یادبود در ایالت‌های مختلف آمریکا تاکنون استفاده شده است. ردپای حملات ۱۱‌سپتامبر را هنوز هم می‌شود در همه جای آمریکا پیدا کرد.

کد خبر 145185

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز