گروه سیاسی: همانطور‌که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان وعده داده بود، با پایان ماه رمضان برق اتمی نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری متصل شد تا شاید پرونده وعده‌های روسی درباره این نیروگاه بسته شود.

نیروگاه

آنچنان که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند نیروگاه اتمی بوشهر ساعت 29: 23 شنبه 12 شهریور ماه سال‌جاری با قدرت حدود 60 مگاوات به شبکه سراسری متصل شد.پیش از این، فریدون عباسی در مصاحبه با شبکه خبری العالم در پاسخ به سؤالی درباره زمان راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، گفته بود ما طبق برنامه‌ای که پیش‌بینی کرده بودیم می‌بایست اواخر ماه مبارک رمضان یک مرحله پیش‌راه‌اندازی را انجام می‌دادیم که هم‌اکنون آمادگی لازم صورت گرفته و اگر کارها طبق روال پیش برود این مهم انجام خواهد شد و نیروگاه با توان 40درصد در مرحله اول به مدار خواهد پیوست.

وی افزود: رسانه‌ها معمولا دنبال تاریخ دقیق برای راه‌اندازی نیروگاه هستند و من اعلام می‌کنم ما مطابق یک شرح فعالیت و برنامه زمانبندی پیش می‌رویم.این زمان دقیق البته در خبری که دیروز به خبرگزاری‌ها مخابره‌شده، ذکر شده است. به گفته مقامات هسته‌ای کشورمان مراسم بهره‌برداری مقدماتی نیروگاه اتمی بوشهر در تاریخ 21 شهریور 90 در محل این نیروگاه برگزار خواهد شد.
بنا به گفته مسئولان اتمی کشورمان قرار است نیروگاه بوشهر هزار مگاوات برق به شبکه سراسری تزریق کند.

مراسم سوخت‌گذاری در نیروگاه اتمی بوشهر تقریبا یکسال پیش ( شنبه 30 مرداد 1389) انجام شد. آن مراسم که با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و سرگئی کرینکو رئیس شرکت دولتی روس اتم روسیه در رسانه‌ها با عنوان راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر معرفی شد؛ اما تقریبا یکسالی طول کشید تا این نیروگاه به هدف اصلی خود که تامین بخشی از برق کشور بود برسد.
با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر ایران بیست و نهمین کشور جهان خواهد بود که انرژی هسته‌ای را برای تولید برق به کار گرفته است.

چنان که فریدون عباسی پیش از این گفته است، بعد از اتصال نیروگاه اتمی بوشهر با قدرت 60 مگاوات به شبکه برق سراسری، افتتاح نیروگاه مراحل دیگری را نیز خواهد داشت؛ به‌طوری که دوباره طبق مقررات باید رآکتور اصطلاحا سرد شود، توان آن پایین بیاید؛ بازبینی‌های لازم صورت بگیرد و دوباره قدرت رآکتور به 75درصد برسد و دوباره آزمایش‌های لازم از نظر ایمنی انجام شود. بعد از این مرحله باید قدرت رآکتور به 100درصد برسد و در آن موقع گفت می‌شود که نیروگاه رسما افتتاح می‌شود.بنا‌به پیش‌بینی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان انجام این مراحل تا آبان یا آذر ماه طول می‌کشد و زمان رسمی و کامل افتتاح نیروگاه بوشهر آذرماه یا آبان ماه سال‌جاری خواهد بود.

وعده‌های روسی

اگرچه عباسی گفته است زمان‌بربودن راه‌اندازی نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر بیانگر رعایت سطح بالای استانداردهای بین‌المللی و حساسیت خاص جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است اما بدقولی روس‌ها در این زمینه بر کسی پوشیده نیست. طبق قراردادی که جمهوری اسلامی ایران با روسیه داشت، این نیروگاه باید در سال 2000 افتتاح می‌شد اما عملا روس‌ها در این میدان 11سال بازی کرده‌اند.
روس‌ها تاکنون بارها درباره زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر امروز و فردا کرده‌اند اما معروف‌ترین و بلکه اعصاب‌خرد‌کننده‌ترین نقل قول را باید از سرگئی ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه آورد که تیرماه امسال گفته بود راه‌نیفتادن نیروگاه بوشهر در موعد مقرر اتفاق وحشتناکی نیست.

روایت واگذاری ساخت نیروگاه بوشهر به روس‌ها

روایت واگذار کردن تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر به سفر علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت ایران به روسیه در سال 1368 برمی‌گردد. در آن زمان موافقتنامه همکاری هسته‌ای میان 2کشور امضا شد اما عملا قرارداد تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر در سال 1994 یعنی 17سال پیش امضا شد و به موجب این قرارداد مقرر شد ساخت نیروگاه تا پایان سال۲۰۰۰ به پایان برسد. پیش از اینکه تکمیل این نیروگاه به روس اتم سپرده شود، شرکت کرافت ورک یونیون آلمان متعهد ساخت 2واحد نیروگاه در بوشهر شده بود که با وقوع انقلاب این شرکت، ایران را ترک کرد. اما در دهه 60 و بنا به رای دادگاه بین‌المللی پیمانکار آلمانی به ایران برگشت و کار خود را ادامه داد که با حمله موشکی عراق به نیروگاه بوشهر، آلمانی‌ها مجبور به ترک دوباره و همیشگی بوشهر شدند. کل مبلغ پروژه تکمیل نیروگاه بوشهر برای روس‌ها ابتدا یک‌میلیارد و 200میلیون دلار بوده است. این مبلغ غیراز افزایش 10درصدی هزینه‌ها، هزینه سوخت و حتی هزینه حمل سوخت است.

کد خبر 144757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز