شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

عبدالله کعبی*: راه‌اندازی نیروگاه بوشهر با وجود دست‌اندازی‌های پی‌درپی دشمنان واقعا کار ارزشمندی بود و بالاخره پس از 4دهه یکی از خواسته‌های بحق مردم ایران تحقق پیدا کرد.

نیروگاه اتمی بوشهر

 گرچه روس‌ها در ساخت و راه‌اندازی این نیروگاه انصافا همکاری و همراهی خوبی نداشتند، اما اراده و ایستادگی ملت و مسئولین سبب شد این نیروگاه به بهره‌برداری برسد و ملت ایران طعم شیرین موفقیت و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را بچشد. البته راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر یکی از گام‌های بسیار خوب و موفقی بود که صورت گرفت و ما امیدواریم که بقیه گام‌ها با شتاب بیشتری شروع شود و به سرانجام برسد.

این یک واقعیت است که استکبار و مخالفین جمهوری اسلامی نمی‌خواستند این حرکت به نتیجه برسد و ایران به برق هسته‌ای برسد و تمام تلاش خود را نیز در این راه صرف کردند چرا که می‌دانستند با بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای و تولید برق هسته‌ای به‌عنوان یکی از مشروع‌ترین استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تبلیغات آنها مبنی بر اهداف هسته‌ای ایران از دستیابی به فناوری هسته‌ای را نقش بر آب خواهند کرد. اما از آنجایی که عزم و اراده نظام و رهبری و ملت بر این بوده که این نیروگاه سریع‌تر راه‌اندازی شود،تحقق این هدف به‌رغم همه سنگ‌اندازی‌ها و عدم‌همکاری‌های روس‌ها بسیار ارزشمند است چراکه آنها را مجبور کرد به خواست ملت ایران تن دهند.

امیدواریم که این نیروگاه بتواند با تمام توان فعالیت کند و برق هسته‌ای را به خانه‌های مردم برساند. با این حال راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر درس‌های مهمی برای ایران داشت و مهم‌ترین آنها اینکه نباید بیش از اندازه به روس‌ها اعتماد کنیم. بنده به‌عنوان یک شهروند مسلمان ایرانی و یکی از خدمتگزاران ملت باید بگویم روس‌ها همیشه از حسن همکاری ایران سوءاستفاده کردند و هیچ‌گاه به‌صورت جدی پای حمایت از ایران نایستاده‌اند. ما معتقدیم که روس‌ها خیلی پیش از این باید نیروگاه بوشهر را تحویل می‌دادند و این تاخیری هم که تا امروز رخ داده بیشتر به ضرر آنها شده است چرا که روس‌ها بالاخره باید این نیروگاه را تحویل می‌دادند و به تعهدات خود عمل می‌کردند.

این رفتار روس‌ها در عرصه جهانی ثابت کرد که روس‌ها به تعهدات و قرارداد‌های خود پایبند نیستند و ما نیز باید از این پس بیشتر منافع خودمان را در نظر بگیریم و چنانچه قرار باشد دوباره با آنها همکاری داشته باشیم لازم است قرارداد محکم‌تر و بهتری بسته شود تا نتوانند به راحتی تعهدات خود را زیر پا بگذارند و امکانی برای پیمان‌شکنی باقی نگذارد.

روس‌ها حتی در جامعه بین‌الملل هم چندان همکاری و همراهی با متحدانشان نداشته و در بزنگاه‌های حساس شاهد عقب‌نشینی آنها بوده‌ایم. ضمن آنکه متخصصین داخلی کشورمان امروز این توانایی را پیدا کرده‌اند که در پروژه‌های بعدی ایران را از همکاری کشور‌های بیگانه بی‌نیاز کنند و موفقیت امروز نیز مرهون توان و تلاش همین متخصصین داخلی است که روسیه را وادار کرد به تعهدات خود عمل کنند چرا که می‌دانستند در نهایت جمهوری اسلامی این توان را دارد که با اتکا به تخصص و توانایی‌های فنی و مهندسی دانشمندان جوان خود و متخصصین داخلی این نیروگاه را راه‌اندازی کند.

* نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس

کد خبر 145165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز