سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

حمید پنداشته: «زیرتیغ» ثابت می‌کند محمدرضا هنرمند همان قدر که در ساخت کمدی و خنداندن موفق است، در گریه انداختن مخاطب هم حرفه‌ای است و این برای یک کارگردان امتیاز کمی نیست.

هم خنداندن را خوب بلد است و هم گریاندن را. او پس از ساخت چندین کمدی خوش‌ساخت در سینما و تلویزیون و خنداندن مردم، این روزها بدجوری اشک مخاطبان شب‌های تلویزیون را درآورده است.

قبل از پخش «زیر تیغ»، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که هنرمند، بتواند آن‌قدر خوب که مردم را می‌خنداند، آن‌ها را هم به گریه بیندازد، اما توانایی او بعد از پخش چندین قسمت از سریال، به همه ثابت شده است و این می‌تواند مهر تاییدی بر توانایی‌ها و قابلیت‌های این کارگردان باشد.

حالا دیگر هنرمند، که دوست نداشت از او فقط به عنوان یک کمدی‌ساز یاد شود، خیالش راحت است که با زیرتیغ، همه نگاه‌ها در مورد او تغییر خواهد کرد. هنرمند که پیش از این با کارهای شاخصی چون «مرد عوضی»، «مومیایی3» و مجموعه «کاکتوس»، توانایی‌های خود را به عنوان یک کمدی‌ساز به رخ کشیده بود، با «زیر تیغ» آن روی سکه خود را هم نشان داد تا ثابت کند حرفه او کارگردانی است و آن‌قدر کارش را خوب بلد است که در هر ژانر و فضایی می‌تواند کار کند.

البته بازیگران مجموعه، به خصوص دو بازیگر اصلی یعنی پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا هم، نقش مهمی را در موفقیت سریال غم‌انگیز هنرمند ایفا کرده‌اند و توانایی‌های آن‌ها در این کار حسابی به کار آمده است. حالا می‌توان فهمید که چرا هنرمند، یکی از اصلی‌ترین شرط‌هایش برای ساخت این سریال را حضور پرستویی و معتمدآریا گذاشته بود. شاید به جرات بتوان گفت استفاده از هر بازیگر دیگری به جز این دو بازیگر برای هنرمند مثل
راه رفتن روی لبه تیغ بود.

او این مساله را خوب فهمیده بود و همین باعث شد که به جز این دو بازیگر، حتی ذهنش را هم درگیر انتخاب بازیگر دیگری نکند. هنرمند، در ساخت زیر تیغ و البته مسوولان شبکه در انتخاب هنرمند برای این کار، خطر بزرگی کردند و حالا هر دو می‌توانند خوشحال باشند؛ چون خطر کردن هر دو جواب داده و زیر تیغ به مجموعه‌ای خوب و خوش‌ساخت تبدیل شده است.

مخاطبان  افسرده می‌شوند
38/5 درصد بینندگان با تماشای مجموعه تلویزیونی «زیر تیغ» به کارگردانی محمدرضا هنرمند ناراحت و افسرده می‌شوند. بر مبنای آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما از مردم تهران درباره مجموعه زیرتیغ، 78 درصد پاسخ‌گویان این سریال را تماشا کرده‌اند و 38/5 درصد بینندگان با تماشای آن احساس ناراحتی می‌کنند.

هم‌چنین 76/5 درصد بینندگان گفته‌اند که اتفاق‌هایی که در زیرتیغ می‌افتد، در حد خیلی زیاد بیانگر واقعیت‌های اجتماعی هستند. این سریال هم‌خوانی زیادی با ویژگی‌ خانواده‌های طبقه‌های متوسط و پایین جامعه دارد. به طوری که در روابط بین شخصیت‌ها بیشترین میزان هم‌خوانی با افراد طبقه پایین جامعه است.

این آمار که از طرف مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما منتشر شده، نشان از موفق بودن دست‌اندرکاران و کارگردان زیرتیغ دارد. محمدرضا هنرمند به همراه گروهش حالا و براساس این آمار می‌توانند خوشحال باشند، چون خیلی خوب به هدف‌شان که ساخت کاری اجتماعی و تلخ بوده، رسیده‌اند.

کد خبر 14470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز