مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست سازمان فضایی ایران از اتمام موفقیت آمیز ماموریت های ماهواره رصد خبر داد و گفت: عمر ماهواره رصد به پایان رسید و با موفقیت وارد جو کره زمین شد.

ماهواره امید

دکتر حمید فاضلی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: ماهواره رصد دارای عمر یک ماه و سه هفته ای بود که در فضا مشغول گردش به دور زمین بود و با پایان عمر آن ماموریت های خود را نیز به خوبی انجام داد و وارد جو زمین شد.

سرپرست سازمان فضایی ایران گفت :100 درصد اهداف سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره رصد تحقق یافتند، زیرسیستم‌های موجود در ماهواره رصد در این پرتاب به خوبی جواب دادند و مکانیزم های بکار رفته در آن به درستی عمل کردند و این در حالی است که ویژگی ماهواره رصد نسبت به ماهواره امید بسیار پیشرفته تر بوده است.

وی افزود: از آنجا که ماهواره رصد دارای وزن 15 و 3 دهم کیلوگرمی بود، به هنگام ورود به کره زمین، به دلیل داشتن دما و سرعت بالا مانند شهاب سنگ ها برخورد می کند و از بین می رود.

دکتر فاضلی گفت: جمهوری اسلامی ایران در پرتاب ماهواره به مدار زمین مسیر خود را پیدا کرده است و بناست تا محموله های سنگین تر را در مدارهای دورتر زمین قرار دهیم.

سرپرست سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: ماهواره رصد به نوعی یک پروژه تحقیقاتی بود تا با پرتاب آن از عملکرد زیرسیستم‌های موجود به منظور پرتاب ماهواره های تحقیقاتی و سنجشی اطمینان حاصل شود.

پرتاب ماهواره رصد نشان داد که پرتاب ماهواره امید تصادفی نبوده است

فاضلی خاطرنشان کرد: انعکاس اخبار مراکز تحقیقاتی و رسانه های خارجی درباره پرتاب ماهواره رصد حاکی از آن است که بسیاری از مجامع علمی توان علمی جمهوری اسلامی ایران را قبول کرده اند.
وی افزود: بسیاری از مجامع علمی جهان اعلام کردند که پرتاب ماهواره رصد یک شاهکار است و ایرانیان با پرتاب ماهواره رصد نشان دادند پرتاب ماهواره یک امید تصادفی نبوده است.

سرپرست سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: همچنین مراجع علمی تصدیق کرده اند که جمهوری اسلامی ایران داری توان علمی و دانش فضایی است.

ماهواره رصد یک، به عنوان اولین ماهواره تصویربرداری روز 25 خردادماه سال جاری همزمان با شب ولادت با سعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) به مدار 260 کیلومتری پرتاب شد.
برقراری ارتباط با ایستگاههای زمینی، تصویربرداری از زمین و ارسال تصاویر به همراه اطلاعات تله‌متری به ایستگاه‌های زمینی از مهم‌ترین مأموریت‌های این ماهواره بود.

توپولوژی و ساخت ایستگاههای زمینی ماهواره رصد به گونه‌ای طراحی شده بود که بیشترین دسترسی به ماهواره را جهت دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده باشد.
بنابراین گزارش، بیشتر زیرسیستم‌های اصلی یک ماهواره بزرگ در رصد وجود داشت که از جمله می‌توان به سیستم‌های مدیریت توان، پانل‌های خورشیدی، کنترل وضعیت، محموله اکتیکی، GPS، مدیریت داده و فرامین روی بورد، گیرنده و فرستنده روی بورد، فرستنده رنجینگ و کنترل دما اشاره کرد.

رصد، 15.3 کیلوگرم وزن داشت که برای تزریق در مداری با ارتفاع 260 کیلومتر طراحی شده است و در هر شبانه روز 15 بار به دور زمین می چرخید.

کد خبر 144614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز