مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سرپرست سازمان فضایی کشور با تاکید بر اینکه سال 1390 سال پرتاپ ماهواره‌های مختلف ایرانی به فضا خواهد بود گفت: در تلاش هستیم تا با دانش بومی به‌زودی موجوداتی دارای حیات را به فضا ارسال کنیم

 satellite

به گزارش ایرنا، حمید فاضلی که  در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما شرکت کرده بود به بررسی موضوع پرتاب رصد (نخستین ماهواره تصویربرداری ایران) به فضا پرداخت.

وی گفت: ماهواره 'رصد' اولین ماهواره با قابلیت تصویر برداری است که توسط جمهوری اسلامی به فضا پرتاپ شد و تمامی مراحل طراحی، ساخت و انجام تست های پیش از پرتاپ توسط متخصصان و دانشمندان ایرانی انجام گرفته است.
وی افزود: ایران کشوری است که توانسته در دومین تلاش خود برای پرتاپ ماهواره به مدار زمین به تمامی اهداف مورد نظر خود دست یابد.

وی خاطر نشان کرد که چنین موفقیتی برای کشورهایی که در این زمینه تلاش می کنند به ندرت دیده شده و این موضوع برای دانشمندان جمهوری اسلامی ایران که در اولین لحظه ورود ماهواره به مدار زمین موفق به برقرای ارتباط با آن شدند، بسیار غرور آفرین است.

سرپرست سازمان فضایی ایران در مورد خدمات و کاربردی که این ماهواره برای کشور خواهد داشت گفت: این ماهواره در کلاس ریز ماهواره ها قرار دارد و وزن آن 3/15 کیلوگرم است.

به گفته وی، این ماهواره مشخصات یک ماهواره سنجشی بزرگ عملیاتی کاربردی از قبیل زیرسیستم، مدیریت توان الکتریکی، وجود صفحات خورشیدی و تامین کننده توان، سامانه کنترل وضعیت ترکیبی غیرفعال، مدیریت داده و فرامین، گیرنده و فرستنده اطلاعات، کنترل دما و بخصوص بحث تصویر برداری و ارسال تصاویر به پایگاه های گیرنده این تصاویر در ایستگاه های زمینی و ... را دارا می باشد.

فاضلی در مورد کاربری این ماهواره افزود: با تصاویری که از ماهواره رصد دریافت می شود می توانیم در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، نقشه برداری، هواشناسی، پزشکی از راه دور، مدیریت بلایای طبیعی، مراقبت از جنگل ها و مراتع کشور و بسیاری موارد دیگر خدمات مختلفی را ارایه کنیم.

وی در خصوص برتری این ماهواره نسبت به ماهواره 'امید' گفت: ماهواره امید در واقع اولین قطعه پازل فضایی ایران محسوب می شد و اساسا در آن مرحله دانشمندان ایرانی توان خود را به اثبات رساندند؛ یعنی ما توانستیم توسط یک ماهواره بر، یک محموله ماهواره ای را در مدار زمین مستقر کنیم.

وی افزود: تنها هشت کشور در دنیا دارای این توان و قابلیت هستند و با ورود ایران به این عرصه، جمهوری اسلامی نهمین کشوری خواهد بود که به این فن آوری دست یافته است.

فاضلی در خصوص علت پرتاپ ماهواره 'رصد'در این مقطع زمانی گفت: همانگونه که ریاست محترم جمهوری در روز فن آوری و دهه فجر در سال گذشته اعلام کردند، سال 1390 سال پرتاپ ماهواره های ایرانی به فضا خواهد بود و در حقیقت این نقطه آغاز پرتاپ ماهواره های ما در سال جاری است و قصد داریم در این زمینه فعالیت های بیشتری انجام دهیم.

سرپرست سازمان فضایی کشور خاطرنشان کرد: اقدام بعدی ما پرتاپ 'کاوشگر پنج' در مرداد ماه سالجاری با وزنی حدود 285 کیلوگرم و تا ارتفاع زیر مدار 120 کیلومتر خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه پرتاب ماهواره فجر با کیفیت یک ماهواره تصویر بردار که بتواند با دقت تفکیک 100 متر، ضمن تصویر برداری، تصویرهای ثبت شده را به پایگاه های زمینی ارسال نماید، (با وزنی حدود 50کیلوگرم) در دستور کار وزارت دفاع قرار گرفته است، گفت:

در دهه فجر سال جاری نیز ماهواره 'نوید' را که یک ماهواره تحقیقاتی است و توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ساخته شده با وزنی در حدود 50 کیلوگرم به فضا پرتاپ خواهیم کرد.
وی در زمینه توسعه تکنولوژی ماهواره و فن آوری جدید بکارگیری شده در ماهواره برهای ساخت ایران اظهار داشت: در ماهواره‌های فجر و نوید، فقط در قسمت ماهواربر آن افزایشی در حدود 5 هزار کیلوگرم نیروی پیش ران را خواهیم داشت.
وی یادآور شد: همچنین با استفاده از یک رانشگر گاز سرد، ماهواره فجر را وارد یک مدار دایره ای حدود 400 کیلومتری خواهیم کرد و با برنامه ریزی دقیقی که صورت گرفته عمر ماهواره فجر به یک سال و نیم ارتقاء می یابد.

سرپرست سازمان فضایی کشور در خصوص فاصله ماهواره 'رصد' با زمین گفت: ما به دلیل محدودیتی که داریم، در حال حاضر می توانیم ماهواره های ارسالی خود را در مداری با میل 55 درجه نسبت به خط استوا و با کمترین فاصله نسبت به زمین یعنی در 260 کیلومتری و در بیشترین فاصله به زمین یعنی 350 کیلومتری مستقر کنیم.

فاضلی درباره عمر این ماهواره نیز گفت:‌ عمر این ماهواره مشابه ماهواره 'امید' است و به دلیل امکانات محدود، استقرار ماهواره فوق در پایین ترین مدار ممکن پیش بینی و عمر کاری آن نیز حدود یک ماه ونیم در نظر گرفته شده است ولی ما احتمال می دهیم که ظرفیت ارسال پیام های تصویری آن به پایگاه های زمینی تا چند ماه ادامه داشته باشد.
وی در پاسخ به این سووال که چه تفاوتی میان ماهواره برهای 'رصد' و 'امید' وجود دارد، گفت: در پرتاپ این ماهواره نیز از نوع ماهواره بر سفیر استفاده شده و به طور کلی از ویژگی ماهواره برهای ساخت ایران، قابل تکرارپذیری آنها است.

فاضلی در خصوص برقراری ارتباط ماهواره رصد پس از پرتاپ با ایستگاه های زمینی گفت:‌ ما در ساعت 45/13 این پرتاپ را انجام دادیم و زمانیکه ماهواره وارد مدار مورد نظر شد در همان گذر اول توسط پنج پایگاه زمینی سیگنال های ارسالی توسط آن را دریافت کردیم و در حال حاضر ماهواره رصد در هر 90دقیقه یک بار اقدام به دور زدن مدار فوق کره زمین می کند.
وی در مورد اینکه آیا تصاویر ارسالی توسط این ماهواه قابل پردازش است یا خیر؟، گفت: با سیستم های پردازش اطلاعات و تصاویری که در اختیار داریم در حال حاضر این کار انجام می شود و در تلاش هستیم این ایستگاه ها را در مراکز موجود توسعه دهیم

کد خبر 137757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز