همشهری‌آنلاین: دبیر شورای راهبردی رسانه سازمان میراث‌ فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: رسانه‌ها نقشی راهبردی در جایگزینی صنعت گردشگری به جای صنعت نفت و توسعه توریسم داخلی و خارجی کشور دارند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدعلی مشکیان در نشست شورای راهبردی رسانه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری که با حضور مدیران مسوول و سردبیران نشریات تخصصی این حوزه تشکیل شد، اظهار داشت:

نقش رسانه‌ها در پروسه رونق توریسم داخلی و خارجی و احیای میراث ‌فرهنگی و صنایع‌ دستی کشور نقشی راهبردی است و عدم همراهی یا کم ‌کاری آن‌ها در انجام این تکلیف ملی صدمات جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد.

مشکیان با اشاره به اقبال عمومی و علاقه ایرانیان به مقولات میراث‌ فرهنگی و گردشگری کشور، تاکید کرد: در بیان نقطه ضعف‌های موجود در این حوزه، همین بس که از میان سه هزار و 79 نشریه در حال انتشار کشور هم اینک تنها 11 نشریه به صورت تخصصی به موضوعات میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌پردازند در حالی که این آمار در حوزه‌هایی مانند ورزش به 542 و سینما به 145 مورد می‌رسد، ضمن اینکه هم‌اینک برخی روزنامه‌های عمومی ما صفحه اختصاصی میراث و گردشگری ندارند در حالی که موضوعات دم دستی‌تر، از صفحات اختصاصی برخوردارند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه رسانه‌های دیداری و شنیداری نیز وضع بهتر نیست، یادآور شد: در حالی که در کشورهای همجوارمان چندین شبکه رادیویی و تلویزیونی به صورت 24 ساعته مشغول پخش برنامه‌ از جاذبه‌های تاریخی و توریستی خود هستند ما حتی هنوز یک شبکه رادیویی اختصاصی در این زمینه نداریم.

مشکیان زمینه‌سازی برای توسعه رسانه‌ای در عرصه میراث‌فرهنگی و گردشگری را به عنوان هدف اصلی تشکیل شورای راهبردی رسانه ذکر کرد و گفت: فعالیت این شورا با حضور منتخبان رسانه‌ها، نشان از احترام سازمان به جایگاه رسانه‌ دارد.
سخنگوی شورای راهبردی رسانه سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آسیب‌شناسی و تعامل دو سویه رسانه‌ها و این سازمان را جز دستورکار‌های اصلی شورای راهبردی با حضور منتخبان اصحاب رسانه و ارائه راهکار به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی عنوان و اظهار امیدواری کرد که با سمت‌دهی درست و حمایت‌های سازمان میراث‌فرهنگی توسط این شورا از رسانه‌ها، بر اساس عملکرد کیفی‌شان، به سیاست‌زدایی و تخصص‌گرایی در این حوزه کمک شود.

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست نمایندگان رسانه‌های گروهی حاضر در شورا به بیان مسایل مربوط به کار خبری در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرداخته و دغدغه‌های خود را با مشاور عالی رئیس سازمان و معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی در میان گذاشتند.

امید غیاثوند نماینده خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این نشست اظهار داشت: خبرگزاری ایرنا با سابقه ای نزدیک به یک قرن در 70 مرکز داخلی استان ها و 30 دفتر خارجی ظرفیت مطلوبی برای اطلاع رسانی و رونق صنعت گردشگری دارد.
دبیر گروه فرهنگی ایرنا افزود: تاکنون خبرگزاری جمهوری اسلامی سعی کرده در قالب گزارش ، تحلیل ، یادداشت ، مقاله و خبر سهم بسزایی در رشد صنعت گردشگری داشته باشد.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد تا مسوولان و مدیران سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با تعامل هر چه بیشتر با اصحاب رسانه زمینه رشد و شکوفایی صنعت گردشگری در کشور را مهیا سازند.

کد خبر 144382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز